НОВИЙ ПІДХІД ДО РІШЕННЯ ЗАДАЧ З ФІЗИКИ

Літвінова М.Б.

Національний університет кораблебудування імені адмірала Макарова

Херсонська філія

Історія розвитку методів рішення задач з фізики і математики - це, крім іншого, й історія боротьби з сучасними обчислювальними засобами. Спочатку, історично, забороняли користуватися папером і ручкою, потім – калькулятором і, нарешті, при розв’язку  більш складних задач – комп'ютером і сучасними інтернет-ресурсами. А раптом там знайдеться рішення саме цього завдання! Одна заборона мати з собою смартфон на іспиті чого варта!

Звичайно, бажано вміти рішати завдання ручкою на папері, якщо під рукою не виявиться інтернету. Але ... Добувати вогонь тертям також потрібно вміти, якщо під рукою не виявиться сірників або запальнички ... На жаль, чи на щастя, з розвитком цивілізації ми розучилися добувати вогонь тертям, лічити «про себе» і ще багато чого ...

Противники використання сучасних комп'ютерних засобів рішення шкільних та вузівських завдань з математики, фізики, хімії пред'являючи різні доводи, найчастіше замовчують про інше. На жаль, як багато шкільні вчителі, так і викладачі вузів, просто-напросто не вміють працювати з сучасними інтернет-ресурсами. Комп'ютер вони сяк-так освоїли на рівні офісних програм (текстовий і табличний процесор) і азів операційної системи, але далі йти не хочуть або не можуть, виправдовуючи це тим, що, мовляв, такі програми шкідливі для якісного навчання.

Так це ж просто чудово, якщо студент за лічені хвилини здатний зорієнтуватися у великому «смітнику» інтернету і знайти рішення (або навіть відповідь) конкретного завдання! Відомий фізик Лебедєв одного разу, вказуючи на книжкову шафу, сказав: «Ця шафа знає більше за мене, але я фізик, а він – ні». Інформація стає знанням тільки тоді, коли відомо, як цю інформацію застосувати, а також – де її можна знайти у разі забування.

Ще один «спосіб» рішення задач з використанням сучасних інформаційних технологій є таким. Завдання відправляється по SMS експерту або через інтернет вивішується на будь-якому форумі. Слово «спосіб» тут можна писати і без лапок. Чому? Викладач може задати студентам завдання і попросити рішити його всіма можливими способами, включаючи і використання сучасних засобів зв'язку. Сучасний комп'ютер плюс інтернет – просто новий рівень калькулятора, який прийшов на зміну логарифмічній лінійці, без володіння якою у середині минулого століття не міг працювати не один інженер.

Доступ до вже готових рішень є необмеженим. Навіщо витрачати час на їх повторення? Навчання повинно бути направлено на розвиток навичок, що дозволяють найбільш швидким і оптимальним способом отримати відповідь. Тому і навчання рішенню задач з фізики в інженерних вузах повинно орієнтуватися, перш за все, на формування таких навичок:

  1. Уміння класифікувати поставлену задачу (пошук відповідного розділу фізики, теми до якої вона відноситься).
  2. Уміння знайти готове найбільш загальне рішення, що враховує всі окремі особливості.
  3. Виділення у такому рішенні формул і умов, що дозволяють розв’язати конкретну задачу (від початку до кінця або, навпаки, знайти вихідні параметри на підставі кінцевих). На цьому етапі рішення задачі зводиться до комбінування готовими блоками-формулами для отримання необхідного результату.

За розглянутим підходом є майбутнє при навчанні покоління, яке виросло під впливом гаджетів та нового стилю обробки інформації, що базується на роботі з великими її обсягами та новими способах сприйняття інформації за допомогою інтернету.