ПРО ДЕЯКІ ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ ПРАКТИКО-ОРІЄНТОВАНОГО НАВЧАННЯ МАТЕМАТИКИ В 5-6-Х КЛАСАХ

УДК 372.8

Т.О. Насадюк

Національний педагогічний університет імені М.П.Драгоманова

Відповідно до запитів сьогодення навчання в школі повинно орієнтуватися на формування в учнів вміння самостійно діяти в різних життєвих ситуаціях, з опорою на власний досвід, знання та вміння. Для забезпечення цієї основної мети загальної середньої освіти в процесі навчання в учнів систематично необхідно розвивати вміння ставити перед собою певні цілі, самостійно шукати засоби для їх досягнення, прогнозувати та аналізувати можливі результати своєї діяльності, адекватно оцінювати власні можливості, організовувати пошуки необхідної інформації, здійснювати самоконтроль на всіх етапах роботи, творчо мислити, робити висновки, лаконічно висловлювати власні думки.

Під час вивчення математики в учнів природнім чином формується вміння застосовувати в своїй діяльності такі розумові операції як порівняння, аналіз, синтез, абстрагування, узагальнення, класифікацію, систематизацію. Математиці належить провідна роль в формуванні алгоритмічного та прикладного мислення. Однак висока міра абстрактності математичних понять і термінів змушує учнів до формального запам’ятовування, заучування, і як наслідок, неосмисленого сприйняття навчального матеріалу. Дана проблема особливо актуальна для учнів 5-6-х класів, які мають переважно конкретний метод сприйняття, початковий рівень сформованості критичного мислення та недостатній досвід самостійної пошукової діяльності.

Шкільна практика переконує, що навчання математики з систематичним використанням практико-орієнтованих завдань здатне замінити несвідоме нагромадження математичних знань на осмислене засвоєнням важливої інформації для подальшого її використання в процесі життєдіяльності, оскільки основною метою таких завдань є підготовка учнів до розв’язування задач-проблем, які виникають в реальному житті, з використанням наявних у них математичних знань і вмінь.

Отже, практико-орієнтовані завдання – це завдання, сюжети яких є описом ситуацій із повсякденного життя учнів, що орієнтовані на виконання певних практичних дій з використанням математичних знань. Особливість таких завдань, їх незвичне формулювання, проблемний характер, зв'язок з життям, викликають підвищений інтерес серед учнів, сприяють розвитку їх активної пошуково-пізнавальної діяльності.

Для досягнення бажаного результату, використання практико-орієнтованих завдань має задовольняти певним вимогам: формулювання повинно мати вигляд реальної життєвої ситуації; розв’язок має нести практичну значимість; інформація та величини, використані в задачі повинні бути реальними; виконання поставленого завдання повинно супроводжуватися певними діями (вимірювання, спостереження, збір даних, конструювання, виготовлення моделей тощо).

Особливість таких вправ вимагає ретельної підготовки вчителя. Необхідно враховувати незначний життєвий досвід учнів 5-6-х класів та брати до уваги  обмежені віком учнів їх можливості щодо пошуку необхідної інформації. Зважаючи на це, слід пропонувати такі практико-орієнтовані завдання, в яких збір необхідних даних відбувається:

  • під час екскурсії чи прогулянки: «Під час пішохідної прогулянки парком виміряй довжину свого кроку і час, який тобі потрібно, щоб зробити 100 кроків. Використай ці дані для обчислення швидкості, з якою ти рухаєшся»;
  • за сприяння чи допомоги рідних: «Обчисли кількість холодної води, що в середньому споживає один член твоєї родини за місяць, використавши дані трьох останніх місяців»;
  • за допомогою використання мережі інтернет за певним посиланням: «Користуючись сайтом: http://www.mediabusiness.com.ua/, знайдіть середній рейтинг п’яти перших в списку телевізійних каналів за останній тиждень, дані подай у вигляді таблиці»;
  • під час відвідування шкільної бібліотеки: «Знайдіть дані про рік заснування Києва та обчисліть його вік»;
  • використання території школи чи власного будинку: «Серед зелених насаджень на вашому шкільному подвір’ї визначте відсоток кущів та дерев»;
  • за допомогою мультимедійних засобів: «Після перегляду презентації «Стародавні міри довжини» обчисли розміри класної дошки та ширину і довжину кабінету математики в аршинах».

Зауважимо, що для успішного розвитку прикладних вмінь та навичок учнів за допомогою використання практико-орієнтованих завдань необхідно протягом всього навчального процесу спонукати учнів до розвитку вміння користуватися довідниками, таблицями, інтернетом тощо; концентруватися на суттєвих та абстрагуватися від несуттєвих ознак під час побудови математичних моделей відповідних практичних ситуацій; обирати раціональний та зручний метод розв’язування; здійснювати самоконтроль на всіх етапах; співставляти отримані результати з реальністю; лаконічно та грамотно подавати отримані результати. За таких умов можна очікувати формування стійкого інтересу до вивчення математики в учнів 5-6-х класів та свідоме оволодіння ними системи необхідних для майбутньої успішної практичної діяльності математичних знань і вмінь.