ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ ТА ПРОВЕДЕННЯ ЕТАПІВ ОЛІМПІАД З МАТЕМАТИКИ

УДК 372.851

О. М. Яковлєва, А. В. Пєнкова

Математична олімпіада – це змагання, метою якого є виявлення найбільш талановитих учнів у галузі математики, підвищення мотивації до вивчення математики та розвитку дослідницьких навичок. Вони підвищують рівень якості знань учнів, розширюють математичний кругозір; прищеплюють інтерес до математики; навчають культурі самоосвіти та саморозвитку школярів; удосконалюють уміння та навички самостійної роботи учнів зі спеціальною літературою, сприяють виявленню найбільш обдарованих учнів та розвитку їх творчих здібностей.

Всеукраїнські математичні олімпіади проводяться у 4 етапи: І етап – шкільний, проводиться серед учнів 5 – 11 класів; ІІ етап – районний, серед учнів 6 – 11 класів; ІІІ етап – обласний, міський, приймають участь учні 7 – 11 класів; IV етап – заключний, Всеукраїнський, учасниками є учні 8 – 11 класів [1]. Останній, IV етап, проводиться в два дні. І день – перший тур, за який треба розв’язати 4 задачі, ІІ день – другий тур – також потрібно розв’язати 4 задачі.

Переможці останньої Всеукраїнської математичної олімпіади всіх паралелей 11-х класів, тобто власників дипломів І, ІІ та ІІІ ступенів, приймають участь у так званому змаганні «Відбір команди на ІМО». ІМО (InternationalMathematicalOlympiad) – це математичне змагання учнів найбільш високого рівня, як по складності запропонованих задач, так і по рівню підготовки учасників. Правила відбору учасників на ІМО є такими: по-перше, кількість учасників від однієї країни повинна бути не більше 6; по-друге, всі вони не повинні бути студентами вищих навчальних закладів; по-третє, в день проведення 2 туру учасникам не повинно виповнитися повних 20 років[2].

В ІМО, окрім учасників, участь приймають організатори, координатори, задачна комісія, лідери, заступники лідерів та спостерігачі трьох категорій «А», «В», «С». Задачна комісія – група спеціалістів, які формують шортлист. По кожній темі – алгебра, геометрія, комбінаторика та  теорія чисел – в шортлисті пропонується не більше 9 задач. Всі країни отримують поштову адресу від організаторів наступної олімпіади, на яку вони можуть надсилати задачі від країни (їх повинно бути не більше 6), які пропонують на наступну олімпіаду. До складу журі входять  представники (лідери) всіх країн-учасниць.

IМО, як і IV етап Всеукраїнської математичної олімпіади, проводиться в 2 тури, які тривають два дні. Тривалість першого туру складає 4,5 годин, за які треба встигнути розв’язати три задачі. Наступного дня проводиться другий тур, який нічим не відрізняється від попереднього. Після того, як учасники здають свої роботи, для них участь в олімпіаді на цьому завершується, а лідери – на координацію. Координація для кожної країни по кожній задачі назначається окремо. Кожна задача оцінюється в 7 балів. Координація триває 2 дні, за які треба встигнути підвести підсумки. Наступного дня оголошують результати та загальнокомандний результат.

З 6 по 16 липня 2016 року в Гонконгу проходила 57 Міжнародна математична олімпіада. Загальнокомандний рейтинг нашої країни – 30 із 109 країн. Ось результати наших учасників з офіційного сайту ІМО[2]:

Учасник

31

32

33

34

35

36

Всього

Нагорода

Nikita Skybytskyi

7

2

0

7

7

0

23

Срібна медаль

Denys Pushkin

7

1

0

7

7

0

22

Срібна медаль

Yaroslav Kivva

7

5

0

7

2

0

21

Бронзова медаль

Nhok Tkhai Shon Nho

7

3

0

7

1

0

18

Бронзова медаль

Anton Trygub

7

1

0

7

2

0

17

Бронзова медаль

Olha Silina

7

1

0

7

2

0

17

Бронзова медаль

З 13 по 23 липня 2017 року в Ріо-де Жанейро (Бразилія) проходила 58 Міжнародна математична олімпіада. За результатами наша команда виборола 14 загальнокомандне місце із 111 країн учасниць.

Учасник

З1

З2

З3

З4

З5

З6

Всього

Нагорода

Anton Trygub

7

7

0

7

7

1

29

Золота медаль

Nhok Tkhai Shon Nho

7

6

0

7

0

3

23

Срібна медаль

Oleh Rudenko

7

3

0

7

2

0

19

Срібна медаль

Roman Sarapin

7

3

0

7

1

0

18

Бронзова медаль

Heorhii Ivanchyk

7

4

0

7

0

0

18

Бронзова медаль

Illya Koval

7

7

0

1

0

0

15

Похвальна грамота

Хотілося виділити 56 Міжнародну  математичну олімпіаду, яка проходила у місті Чаінмай (КоролівствоТаїланд) з 4 по 16 липня 2015 року. За результатами олімпіади команда України виборола 2 золоті,  3 срібні та  1 бронзову нагороду. За сумою балів Україна показала 11-й загальнокомандний результат із 104 країн-учасниць, що також  було найвищим результатом серед країн  Європи.

Говорячи про математичні олімпіади різних рівнів не можна обійти питання підготовки до них. Необхідно підготувати учнів до оволодіння знаннями, що виходять за межі шкільної програми; навчити учнів працювати з додатковою та спеціальною літературою. Для ефективної підготовки до олімпіади важливо, щоб олімпіада не сприймалася як разовий захід, після проходження якого вся робота швидко згасає. Підготовка до олімпіад повинна бути систематичною.

Список використаних джерел:

  1. Наказ МОН від 22.09.2011 №1099, інтернет ресурс: http://zakon5.rada.gov.ua
  2. https://www.imo-official.org