СПЕЦКУРС ЯК ФОРМА ПІДВИЩЕННЯ ФІНАНСОВОЇ ГРАМОТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МАТЕМАТИКИ І УЧНІВ НОВОЇ УКРАІНСЬКОЇ ШКОЛИ

УДК 378.14.015.62

Г.А.Фесенко

Херсонський державний університет

В умовах становлення і розвитку ринкових відносин в Україні, коли все більшого значення набуває використання в фінансовій сфері кредитів, чеків, векселів, облігацій, акцій, страхових полісів та ін., виникає потреба в підготовці майбутніх громадян до здійснення різних видів фінансових розрахунків.

Аналіз стану готовності педагогічних колективів до здійснення фінансового виховання молоді у навчальних закладах середньої ланки освіти свідчить, що рівень їх фінансової грамотності не дозволяє розв’язувати завдання, пов’язані з підготовкою школярів до життя в динамічних фінансово-економічних умовах. Оскільки фінансові операції пов’язані з проведенням різного роду розрахунків, які вимагають застосування математичних знань і вмінь, виникає проблема підготовки майбутніх учителів математики до розробки і впровадження ефективних форм, методів і технологій навчання учнів математики, спроможних підвищити ефективність фінансового і економічного виховання молодих громадян України.

Ідеї, закладені у новому освітньому Стандарті, знайшли відображення в оновлених програмах з усіх навчальних дисциплін, і математики у тому числі. Аналіз їх змісту дозволив встановити, що: а) виокремлення в навчальних програмах з математики для основної і старшої школи таких інтегрованих наскрізних ліній як "Екологічна безпека та сталий розвиток", "Громадянська відповідальність", "Здоров'я і безпека", "Підприємливість та фінансова грамотність" спрямоване на формування в учнів здатності застосовувати знання й уміння у реальних життєвих ситуаціях; б) навчання по наскрізним лініям реалізується насамперед через: організацію навчального середовища; навчальні предмети, предмети за вибором та роботу в проектах; позакласну навчальну роботу і роботу гуртків. Виходячи із наскрізних тем при вивченні предмета проводяться відповідні трактовки, приклади і методи навчання, реалізуються надпредметні, міжкласові та загальношкільні проекти. Роль навчальних предметів при навчанні по наскрізним темам різна і залежить від цілей і змісту навчального предмета та від того, наскільки тісно той чи інший предметний цикл пов’язаний із конкретною наскрізною темою; в) необхідною умовою формування компетентностей є діяльнісна спрямованість навчання, яка передбачає постійне включення учнів до різних видів педагогічно доцільної активної навчально-пізнавальної діяльності, а також практична його спрямованість.

Наскрізна лінія "Підприємливість та фінансова грамотність" пов'язана з розв'язуванням практичних задач щодо планування господарської діяльності та реальної оцінки власних можливостей, складання сімейного бюджету, формування економного ставлення до природних ресурсів. Вона реалізується під час вивчення відсоткових обчислень, рівнянь та функцій.

Аналіз навчальних програм з математики для основної та старшої школи дозволив встановити ступінь їх орієнтації на формування в учнів фінансової компетентності, зокрема: а)більша увага фінансовому вихованню школярів приділяється у базовій школі (5-9 класи); б) у програмах з математики для старшої школи (рівнів стандарту і профільного навчання) орієнтація на фінансову діяльність учнів не передбачена. Очікувані результати навчання математики у старшій школі умають загальну спрямованість і не акцентують уваги вчителів на цьому напрямі їх методичної діяльності.

У програмі також зазначається, що учитель може долучити учнів до опанування знань і вмінь фінансового змісту під час вивчення математики шляхом введення до навчальних планів факультативних і елективних курсів. У старших класах пропонується введення курсу за вибором учнів «Фінансова математика». Його викладання передбачає спеціальну підготовку вчителів з фінансової діяльності, яка в межах вузівського навчання у більшості ВНЗ не здійснюється.

З метою усунення цього недоліку нами було розроблено програми спецкурсів за вибором студентів «Основи фінансової грамотності» і «Основи фінансової математики» обсягом по 3 кредити (90 годин), призначені для підготовки майбутніх учителів до ознайомлення учнів основної і старшої школи (рівень стандарту і профільний рівень) з основами фінансової діяльності. До змісту кожної з програм включено по 8 тем (Тема 1. Гроші. Види, функції і властивості грошей. Тема 2. Ануїтет. Види ануїтетів. (періодичні платежі) Тема 3. Депозити. Види депозитів Тема 4. Кредитування. Види кредитів: Тема 5. Запозичення види запозичень. Тема 6. Податки, сутність і види податків. Тема 7. Страхування. Форми і види страхування. Тема 8. Інвестиції, види інвестиційних фондів). рівень складності яких різний. Більш складний рівень передбачає підготовку студентів до викладання спецкурсу «Основи фінансової математики» у профільних математичних класах і призначений для студентів, що навчаються за спеціальністю 014.04 «Середня освіта» (математика) за рівнем вищої освіти «магістр». Практичні заняття у ньому в переважній більшості мають вигляд занять з розв’язування математичних задач фінансового змісту. Спецкурс «Основи фінансової грамотності» призначений для студентів, що навчаються за спеціальністю 014.04 «Середня освіта» (математика) за рівнем вищої освіти «бакалавр», і має на меті їх підготовку до ознайомлення учнів з основними фінансовими операціями і навчання їх здійснювати найбільш поширені математичні розрахунки. Проведення практичних занять передбачається у вигляді семінарів.

Впровадження даних спецкурсів у практику навчання майбутніх учителів математики у Херсонському державному університеті засвідчило доцільність їх введення до навчальних планів підготовки фахівців спеціальності 014.04 «Середня освіта» (математика) рівнів вищої освіти «бакалавр» і «магістр».