СОЦІАЛЬНИЙ ЗМІСТ ВИХОВАННЯ В АНТИЧНИЙ ПЕРІОД

РАДУЛ Валерій Вікторович –
доктор педагогічних наук, професор,

завідувач кафедри педагогіки та менеджменту освіти

Центральноукраїнського державного педагогічного

університету імені Володимира Винниченка

e-mail: [email protected]

РАДУЛ Ольга Сергіївна –

доктор педагогічних наук, професор,

завідувач кафедри педагогіки дошкільної та початкової освіти

Центральноукраїнського державного педагогічного

університету імені Володимира Винниченка

e-mail: [email protected]

Анотація

   У статті показано особливості зародження виховання в античний період. На основі наявних досліджень обґрунтовано, що виховання виконує різноманітні функції, але першочергове – це політичні функції, і має суспільний характер. Показано, що питання виховання молодого покоління розглядалися як загальна справа всього суспільства яка реалізувалася представниками старшого покоління.

   Ключові слова: виховання, соціальний зміст, суспільне, виховна система, шкільна освіта.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Античная литература. Греция. Антология. Ч. 1 / Сост. Н. А. Федоров, В. И. Мирошенкова. – М.: Высш. шк., 1989. – 512 с.

2. Аристотель. Политика. Афинская полития / Аристотель. Предисл. Е. И. Темнова. – М.: Мысль, 1997. – 458 с.

3. Аристотель. Этика. Политика. Риторика. Поэтика. Категории / Аристотель – Мн.: Литература, 1989. – 1392 с.

4. Вернан Ж. – П. Происхождение древнегреческой мысли: Пер.с фр. / Ж.–П. Вернан / Общ. ред. Р. Х. Кессиди, А. П. Юшкевича; Послесл. Ф. К. Кессиди. – М.: Прогресс, 1988. – 224 с.

5. Гельвеций К. А. Сочинения в двух томах (книжная серия Философское наследие). – М., 1973– 1974. – С. 678–689.

6. Кnaut W. Die spartanische Knabenerziehung im Lichte der Volkerkunde. («Zeitschrift fur Geschichte der Erziehung und des Unterrichis», III, 1933.

7. Марру А.–И. История воспитания в античности (Греция) / А.–И. Марру. – М., 1998. – 427 с.

8. Платон. Собрание сочинений. В 4 т. / Под общ. ред. А. Ф. Лосева, В. Ф. Асмуса, А. А. Тахогоди. (Серия «Философское наследие»). – М.: Мысль, 1990. – 567 с.

9. Плутарх. Застольные беседы. – Л.: Наука, 1990. – 592 с.

10. Фрагменты ранних греческих философов. Часть 1. От эпических теокосмогоний до возникновения отомистики. – М.: Наука, 1989. – 575 с.

ІСТОРИЧНІ АСПЕКТИ РОЗВИТКУ ЦИФРОВИХ СИСТЕМ В УКРАЇНІ

АНІСІМОВ Микола Вікторович –

доктор педагогічних наук, професор,

професор кафедри теорії й методики технологічної підготовки,

охорони праці й безпеки життєдіяльності

Центральноукраїнського державного педагогічного

університету імені Володимира Винниченка

e-mail: [email protected]

Анотація

   У статті розглядаються питання необхідності та можливості використання додаткової інформації в процесі вивченні дисципліни «Метрологія». Дослідження показали, що при поясненні деяких питань метрології доцільно використовувати додаткову інформацію. Тому нашим завданням було надати кілька прикладів історичних аспектів розвитку цифрових вимірювальних систем в Україні та їх промислове виробництво. Цю додаткову інформацію варто використовувати при вивченні дисципліни «Метрологія».

Ключові слова: метрологія, вимірювання, цифрові вимірювальні системи, історія розвитку вимірювальних систем.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Анісімов М. В. Стандартизація, метрологія і сертифікація в галузі освіти: навч. посіб. / М. В. Анісімов. – Кропивницький: Поліграфічне Підприємство «ПОЛІУМ», 2017. – 172 с.: 40 іл., табл. 15

2. Анісімов М. В. Стандартизація, метрологія і сертифікація в галузі освіти: навч. посіб. для студ. пед. навч. закл. Свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір України № 70817, дата реєстрації 03.03.2017, Київ.

3. Анісімов М. В. Особливості викладання «Стандартизації і метрології» у педагогічних університетах / М. В. Анісімов / Наукові записки. / Ред. кол.: В. Ф. Черкасов, В. В. Радул, Н. С. Савченко та ін. – Випуск 161. – Серія Педагогічні науки. – Кропивницький: РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2018. – С. 16–20.

4. Анісімов М. В. Теоретико-методологічні основи прогнозування моделей у професійнотехнічних навчальних закладах: [монографія] / М. В. Анісімов. – Київ-Кіровоград: Поліграфічне підприємство «ПОЛІУМ», 2011. – 464 с.: 68 іл., таблиць 37.

5. Орнатский П. П. Теоретические основы информационно-измерительной техники / П. П. Орнатский. – К: Изд. объединение «Вища школа», 1976. – 432 с.

ПСИХОЛОГІЧНІ ЧИННИКИ РОЗВИТКУ ПОЛІКУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ІНОЗЕМНИХ СТУДЕНТІВ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

БАКУМ Зінаїда Павлівна –

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри української мови

Криворізького державного педагогічного університету e-mail: [email protected]

ДИРДА Ірина Анатоліївна –

здобувач кафедри української мови, викладач кафедри англійської філології

Криворізького державного педагогічного університету

e-mail: [email protected]

Анотація

   У статті проаналізовано погляди вітчизняних та зарубіжних науковців щодо виокремлення психологічних чинників у міжкультурній комунікації. Закцентовано на понятті «толерантність» та «стереотипізація». Розглянуто основні підходи до тлумачення означених понять. З’ясовано виокремлення країнознавчого інтересу, пізнавальних, професійних та соціальних мотивів як рушіїв під час міжкультурної комунікації. Окреслено особливості методики розвитку полікультурної компетентності іноземних студентів у навчанні української мови.

Ключові слова: полікультурна компетентність, психологічні чинники, толерантність, стереотип, мотиви, інтереси, українська мова як іноземна.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Бакум З. П., Пальчикова О. О. Психологічні чинники формування крос-культурної компетентності студентів-іноземців у процесі навчання української мови / З. П. Бакум, О. О. Пальчикова // Філологічні студії: Науковий вісник Криворізького державного педагогічного університету: зб. наук. праць. – Вип. 9 / [заг. ред. Ж. В. Колоїз]. – Кривий Ріг: Видавничий дім, 2013. – С. 654–663.

2. Болгаріна В. Культура і полікультурна освіта / В. Болгаріна, І. Лощенова // Шлях освіти. – 2002. – № 1. – С. 2–6.

3. Зозуля І. Є. Полікультурне виховання іноземних студентів у вищих технічних навчальних закладах України / І. Є. Зозуля // Наук. вісн. Чернів. ун-ту: Зб. наук. пр. – (сер. «Педагогіка та психологія») / ред. кол.: І. С. Руснак (наук. ред.) та ін. – Чернівці, 2011. – Вип. 543. – С. 68–75.

4. Крысько В. Г. Этническая психология: учеб. пособ. / В. Г. Крысько. – М. : ИЦ «Академия», 2004. –320 с.

5. Садохін А. П. Введение в теорию межкультурной коммуникации / Садохин А. П. – М.: Высшая школа, 2005. – 310 с.

6. Тер-Минасова С. Г. Война и мир языков и культур / Тер-Минасова С. Г. – М.: Слово, 2008. – 334 с.

7. Kostiuk, S., Bakum, Z.. Psychological factors of intercultural competencies development of foreign students in the process of training the Ukrainian language. Association agreement : from partnership to cooperation (collective monograph), ed. M. Dey, O. Rudenko, Hamilton, Ontario, 2018, p. 232–236.

РЕДУКЦІЯ ЗМІСТУ НАВЧАННЯ МОНІТОРИНГУ СТАНУ ВОДНИХ РЕСУРСІВ СЕРЕДОВИЩА ІСНУВАННЯ

БЄЛІКОВА Надія Володимирівна –

доктор економічних наук, доцент, учений секретар

Науково-дослідного центру індустріальних проблем розвитку

Національної академії наук України

https://orcid.org/0000-0002-5082-2905

e-mail: [email protected]

ШМАТКОВ Даніїл Ігорович –

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри фізики,

електротехніки і електроенергетики

Української інженерно-педагогічної академії

http://orcid.org/0000-0003-2952-4070

e-mail: [email protected]

ШЕЛКОВИЙ Олександр Олександрович –

аспірант кафедри фізики, електротехніки і електроенергетики

Української інженерно-педагогічної академії

http://orcid.org/0000-0002-8486-090X

e-mail: [email protected]

Анотація

   На підставі теоретичного аналізу науково-технічної та науково-методичної літератури, вивчення і узагальнення досвіду розробки методів дидактичної редукції, із застосуванням методів математичної статистики розроблено метод вертикальної дидактичної редукції змісту навчання моніторингу стану водних ресурсів середовища існування. Метод відповідає характерним ознакам дидактичної редукції – допомагає надати змісту певної форми і узгодити його із нормованим часом, а також забезпечує формування обсягу достатньої інформації для оволодіння конкретним аспектом моніторингу стану водних ресурсів середовища існування. При цьому достатність змісту обґрунтовано, перевірено та підтверджено методами математичної статистики, що дозволило трансформувати якісні змінні «достатньо» та «важливо» у кількісні змінні. Застосування методу призводить до зменшення часу на проведення вимірювань, розрахунків, аналізу за отримання наближеного результату при статистично малих похибках, що дозволяє максимізувати інформацію щодо отриманих результатів в умовах обмеженого часу на навчання моніторингу стану водних ресурсів середовища існування, а також в умовах обмеженого часу його безпосереднього здійснення у майбутній професійній діяльності.

Ключові слова: дидактична редукція, зміст навчання, моніторинг середовища існування, водні ресурси, математична статистика, вимірювання, екологія, навчальний час.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Статистический анализ многомерных объектов произвольной природы / В. И. Васильев, В. В. Красильников, С. И. Плаксий, Т. Н. Тягунова. – М.: Издательство ИКАР, 2004. – 382 с.

2. Статистичний збірник Довкілля України за 2017 рік / За редакцією О. М. Прокопенко – К.: Державна служба статистики України, 2018. – 225 с.

3. Проблемы устойчивого развития социальноэкономических систем / Н. В. Беликова, В. В. Криворотов, О. И. Никонов, В. П. Ануфриев. – М.: «Экономика», 2012. – 556 с.

4. Grüner G. Die didaktische Reduktion als Kernstück der Didaktik / G. Grüner // Die Deutsche Schule. – 1967. – Nr. 59. – S. 414–430.

5. Pat. CN206541498 (U), IPC G09B23/00. River environment monitoring experiment teaching system in laboratory is come into in river / Hei Engfei et al.; applicant Univ Minzu China. – Appl. № CN201621454997U; filed 28.12.2016; pub. date 03.10.2017.

6. Ruhm K. H. From Verbal Models to Mathematical Models – A Didactical Concept not just in Metrology / K. H. Ruhm // Joint International IMEKO TC1+TC7+TC13 Symposium August 31st – September 2nd, 2011. – Jena, Germany. – Access mode: http://www.dbthueringen.de/servlets/DerivateServlet/ Derivate24167/ilm1-2011imeko-002.pdf.

7. Shmatkov D. The use of causal maps as interdisciplinary didactic reduction method / D. Shmatkov // Advanced Education. – 2016. – Is. 6. – P. 16–21.

8. Wilson A. Entropy in Urban and Regional Modelling (Routledge Revivals). – Routledge, 2013. – 178 p

СІМ БАЗОВИХ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИХ ЗАКОНІВ ЕФЕКТИВНОГО ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ ВЧИТЕЛЯ

БИРКА Маріан Філаретович –

доктор педагогічних наук, професор кафедри педагогіки,

психології та теорії управління освітою Інституту післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області

e-mail: [email protected]

Анотація

   У статті уточнено сутність поняття «професійний розвиток», окреслено його мету та завдання у системі післядипломної педагогічної освіти. Виділено сім законів ефективного професійного розвитку вчителя, які визначено емпіричним шляхом. Запропоновано практичні поради щодо їх реалізації в професійній діяльності вчителя.

Ключові слова: вчителі, професійний розвиток, концептуальні засади, закони розвитку, підвищення ефективності.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Бабанский Ю. К. Педагогика / Ю. К. Бабанский. – М.: Просвещение, 1988. – 478 с.

2. Бирка М. Ф. Система професійного розвитку вчителів природничо-математичних дисциплін у післядипломній освіті: дис. ... докт. пед. наук: 13.00.04 / Маріан Філаретович Бирка. – Класичний приватний університет: Запоріжжя, 2016. – 438 с.

3. Бодалев А. А. Психология личности / А. А. Бодалев. – М.: Изд-во МГУ, 1998. – 188 с.

4. Выготский Л. С. Педагогическая психология / Л. С. Выготский. – М.: Педагогика, 1991. – 480 с.

5. Глазьев С. Ю. Закономерности социальной эволюции: вопросы методологии / С. Ю. Глазьев // Анализ систем на пороге ХХI века: теория и практика. – Мат. межд. конф. 27-29.02.1996. в 4-х томах. / Сост. Т. Е. Сафонова. – М.: Интеллект, 1996. – Т.2. – С. 3–16.


6. Коротяев Б. И. Педагогика как совокупность педагогических теорий / Б. И. Коротяев. – М.: Просвещение, 1986. – 208 с.

7. Підласий І. П. Практична педагогіка або три технології: [інтеракт. підруч. для пед. ринкової системи освіти] / І. П. Підласий. – К.: Слово, 2004. – 616 с.

8. Чарнецкі К. Психологія професійного розвитку особистості: автореф. дис... д-ра психол. наук: 19.00.07 / К. Чарнецкі; Ін-т педагогіки і психології проф. освіти АПН України. – К., 1999. – 44 с.

9. Avalos B. Teacher professional development in Teaching and Teacher Education over ten years // Teaching and Teacher Education. – 2011. – Vol. 27. – Pp. 10–20.

10. Byrka M. F. Blended learning strategy in teacher training programs / M. F. Byrka // Information Technologies and Learning Tools. – 2017. – Vol. 62. – No 6. – Pp. 216–224. https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/18 02/1277/

11. Girvan C., Conneely C., Tangney B. Extending experiential learning in teacher professional development // Teaching and Teacher Education. – 2016. – Vol. 58. – Pp. 129–139.

12. Kennedy M. M. How Does Professional Development Improve Teaching? // The Review of Educational Research. – 2016. https://doi.org/10.3102/0034654315626800

13. Lofthouse R. Coaching in education: a professional development process in formation // Professional Development in Education. – 2018. https://doi.org/10.1080/19415257.2018.1529611.

14. Mizell H. Why professional development matters. – Learning Forward, 2010. – 28 p.

15. Schaap H., Louws M., Meirink J. et al. Tensions experienced by teachers when participating in a professional learning community // Professional Development in Education. – 2018. – 18 p. DOI: 10.1080/19415257.2018.1547781

16. Sedova K., Sedlacek M., Svaricek R. Teacher professional development as a means of transforming student classroom talk // Teaching and Teacher Education. – 2016. – Vol.57. – P. 14–25.