Я навіть не збиралася вступати на наш «ін-мов». Я хотіла стати журналістом-міжнародником, щоб їздити по світу, як Дмитро Крилов в програмі "Непутевые заметки", знайомитися і розмовляти із цікавими людьми. Я хотіла вирватися із нудного сільського життя, і в моєму уявленні, педагогічний університет в сотні кілометрів від цього буденного життя був непідходящим місцем для таких романтичних звершень. Проте моя мама тверезіше дивилася на той світ, який я хотіла знати, і сказала, що оскільки в нас немає грошей платити за хабарі в Київських університетах, де готують журналістів-міжнародників (в нас тоді ледве б вистачило грошей на автобус, щоб туди добиратися), то доведеться покладатися лише на свої знання і  змиритися із чимось більш прозаїчним і ближчим, як от котрийсь із Кіровоградських ВИШів.  Як гуманітарій, якого лякає навіть перспектива робити якість підрахунки і оперувати цифрами, я вибрала педагогічний. Я це також зробила тому, що англійська була моїм улюбленим шкільним предметом, а там був факультет іноземних мов . Нехай буде компроміс, головне - він обіцяв наближення до мрії. 
It is a very great pleasure and honour to have a possibility to refresh some moments about the university where I have spent my best unforgettable 5 years!!! I remember my entrance exams, my teachers, my friends, the libraries where I’ve spent half of my student’s life rewriting the pages as later the copy machines appeared and I’ve spent all my scholarship to make those copies))))), I remember the hostel where I’ve made a lot of friends and I cannot forget all the “modern” conveniences the students used for their survival. It is funny but that life made me strong and easy to adapt to different unpredictable situations in life! I remember the lectures and seminars, the lab to practise phonetics, some parties and holidays, the canteen …a lot a lot a lot to remember …And I would like to say GREAT THANK YOU to the Faculty of Foreign Languages for Real Students Life, for acquired knowledge that I am applying wherever I am, either in Ukraine or abroad. And of course my sincere congratulations to MY DEAR FACULTY OF FOREIGN LANGUAGES – wish You longevity, blossoming, excellent students!!! Let all the plans and expectations come true!!!
With great respect, 
Olena Matviienko (Arguelles at the moment)))!!! 
1994-1999

It’s evening and I am a bit tired but happy. I’ve just come back from school. It was a usual but interesting day. Teaching letters, new words, tests reading, tests translating, learning songs in English, making projects, writing papers, checking copy-books, preparing for opened lessons, these are my working days. I am a teacher of English and I am proud of it. I didn’t even expect it would be so amazing! Only now I realize how grateful I am to my teachers, assistant professors, professors for having given me so much useful information that I can apply now. 
My university years were not easy, but now I can be sure of my knowledge and the things I know perfectly well. All those days spent at the university, trying to learn something new, persistence have made me the one who I am. And I thank every person who taught me English, German, World Literature and other subjects!
I would like to congratulate you on a great holiday – the Anniversary of the Department! I wish you would be healthy, patient, have only excellent students.

Olena Smazhenko,
graduation of 2012

A famous philosopher Friedrich Nietzsche used to say that an actor is an ideal ape being able to play any role. Playing with this saying one can say that an interpreter or a translator is an ideal parrot being skillful at reiterating someone`s words and thoughts. 
Independent thinking is a mandatory ability for those who want to enjoy the fame of a real intellectual. But that kind of thinking is possible only in the atmosphere of intellectual freedom. Actually there are two types of freedom: the freedom “from” and the freedom “for”. Both should be united in the pedagogical process.
The freedom “from” means the freedom from the thread beaten viewpoints and boring rules. Such viewpoints and rules suffocate the intellectual independence turning the pedagogical process into a red tape and routine. No bright intellectual can endure such atmosphere.
The freedom “for” means the freedom to deepen one`s knowledge even arguing with others in a positive way. The freedom “for” is the freedom of thoughts and the freedom of word which are the mandatory conditions for developing of intellectual flexibility . Only such freedom helps to raise a good and independent thinker who is wise enough to extract much avail even from a lost scientific debate.  
Luckily, the described atmosphere was created at the foreign languages department owing to the assiduous methodic work of our teachers. They gave us the possibility to express our attitudes towards different issues including the pedagogical ones (I remember the special lessons dedicated to that type of discussions). Our faculty was the place where we could touch upon various topics: scientific researches, politics, economics, art, literature and so on and so forth (saying it to no prejudice of the other faculties). At biology department one can speak only about biology during the lessons. At math department one is engaged only in math activity. The situation with the majority of the specialized departments is pretty the same. 
Від імені випускників хочеться привітати всіх викладачів та студентів з ювілеєм факультету, побажати успіхів, творчої наснаги та міцного здоров’я. Факультет іноземних мов вважається одним із найпрестижніших у нашому вузі, тому багато сучасної молоді прагне вступити на цей факультет. Отримавши диплом, перед випускником відкриваються необмежні можливості, так як  за 5 років навчання викладачі дають рунтовні знання з усіх предметів. Навчання на факультеті іноземних мов не можна назвати легким, але цінність набутих знань розумієш лише через роки. Викладачі завжди намагалися зробити навчання цікавим та різноманітним: конкурси, змагання, КВК, концерти, олімпіади, все це давало можливість студентам  проявити свій творчій потенціал. Однією з переваг є те, що навчання на факультеті відбувається в невеликих групах, що дає можливість не тільки отримати гарні знання, а й об’єднати студентів в міцний колектив, і знайти вірних друзів на все життя. 
Пройшов час, але роки навчання на факультеті міцно закарбувалися в пам’яті кожного випускника.  Ми, випускники факультету іноземних мов, хотіли б подякувати Вам за внесок у наш особистий та професійний ріст. Ви навчили нас цілеспрямованості, працьовитості, посидючості та наполегливості. Кафедри факультету прищепили нам інтерес і любов до іноземних мов.
Наше життя на факультеті ми можемо порівняти із злітною смугою, а вас, наші дорогі викладачі, з пілотами найвищого класу. Саме Ви допомогли нам відправитися на відкриття і підкорення нових горизонтів.
                        
Юлія Котелянець випускниця 2011 року,
вчитель НВО№32, аспірантка Київського НУБіП