• вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

Застосування інформаційно-комунікаційних технологій та засобів навчання у природничій, технологічній та професійній освіті.

Керівник секції: Царенко Олег Миколайович (кандидат технічних наук, Кіровоградський державний педагогічний університет іменя Володимира Винниченка)

Секретар секції: Болілий Василь Олександрович (кандидат фізико-математичних наук, Кіровоградський державний педагогічний університет іменя Володимира Винниченка)

ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСІВ У ФАХОВІЙ ПІДГОТОВЦІ УЧИТЕЛІВ ФІЗИКИ

Микола Садовий, Павло Коваль (Кіровоград)

Анотація. У статті розглянуто деякі питання використання інтернет-ресурсів у фаховій підготовці учителів фізики. Зміст статті сфокусовано на використання глобальної мережі Іnternet для вивчення молекулярної фізики.

Ключові слова: майбутні учителі фізики, навчальний процес, молекулярна фізика, інтернет-ресурси.

Николай Садовой, Павел Коваль

Использование Интернет-ресурсов в профессиональной подготовке учителей физики

Аннотация. В статье рассмотрены некоторые вопросы использования Интернет-ресурсов в профессиональной подготовке учителей физики. Содержание статьи сфокусировано на использование глобальной сети Internet для изучения молекулярной физики.

Ключевые слова: будущие учителя физики, учебный процесс, молекулярная физика, Интернет-ресурсы.

MykolaSadovyi, Paul Koval

The use of Internet resources in professional training of teachers of physics

Abstract. The article examines some of the use of Internet resources in professional training of teachers of physics. For this set uses of online resources in molecular physics teaching future teachers of physics; The system requirements that apply to Internet resources used in education in physics. The attention is focused on a simple search tool and analyze related information, which is the search engines, educational and training portals and more. A solution to the problem of optimizing the learning process of molecular physics, improve student active role by participating in its online research projects, developing their own content sites, laboratories working with remote access, creating articles for online publications, visit thematic virtual tours, participation in the virtual research communities via online communication technologies (web forums, email, video conferencing, online communication with the student teacher, etc.). These resources allow you to enable students to different types of self-employment (search, information, cognitive, communicative, research, project), contributing to the development of motivation of cognitive activity, help the development of their own opinions based on analysis and comparison of different points of view, experimental data analysis of own practice and experience of others. The paper proposes a new approach to physical education that allow you to implement information and communication resources provided by the Internet. This approach is based on a new level of visibility, free access to large volumes of scientific and popular scientific information, operational communication, using effective tools and cognitive research. The proposed system online resources use, which optimizes the learning process for each type of classes in high school. Attention is paid to the criteria for evaluating teaching effectiveness of Internet resources that can be determined through the requirements that apply to the resources used in education in physics. Therefore, practical training on the use of Internet resources is an important part of the overall training of future physics teachers with specific educational subject of molecular physics. This study does not cover all of the use of Internet resources in the study course «General Physics» Physics for future teachers of technology the Internet, but it is a testament to the diversity and complexity of the research topic and requires further in-depth study.

Keywords: future teachers of physics, educational process, molecular physics, online resources.

ДЕЯКІ МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ ВИКОРИСТАННЯ ІКТ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ В ПРОЦЕСІ ПІДГОТОВКИ СТАРШОКЛАСНИКІВ ДО СКЛАДАННЯ ЗНО

Юлія Ботузова (Кіровоград, Україна)

Анотація. Метою статті є аналіз специфіки підготовки старшокласників до складання ЗНО з математики, встановлення особливостей методичної роботи вчителів математики в даному напрямі та розгляд деяких методичних аспектів використання ІКТ в процесі підготовки учнів до ЗНО. Автор використовує в дослідженні загальнонаукові теоретичні та емпіричні методи: аналіз та синтез, узагальнення, спостереження та експеримент. В статті описуються можливості використання програмного забезпечення для створення та проведення педагогічного тестування. Пропонується варіант застосування програми MyTestXProдля створення паперових багатоваріантних тестів. Використання ІКТ учителем під час підготовки до уроків значно оптимізує використання часового ресурсу, дає можливість творчо розвиватись. В подальших дослідженнях планується детально описати роботу з програмами для створення та проведення тестувань, навести їх порівняльну характеристику, розкрити методичні особливості їх використання.

Ключові слова: тестування, математика, старшокласники, ІКТ, програмне забезпечення.

Аннотация. Целью статьи является анализ специфики подготовки старшеклассников к сдаче ВНО по математике, определение особенностей методической работы учителей математики в данном направлении и рассмотрение некоторых методических аспектов использования ИКТ в процессе подготовки учащихся к ВНО. Автор использует в исследовании общенаучные теоретические и эмпирические методы: анализ и синтез, обобщение, наблюдение и эксперимент. В статье описываются возможности использования программного обеспечения для создания и проведения педагогического тестирования. Предлагается вариант применения программы MyTestXPro для создания бумажных многовариантных тестов. Использование ИКТ учителем при подготовке к урокам значительно оптимизирует использование временного ресурса, дает возможность творчески развиваться. В дальнейших исследованиях планируется подробно изложить описание работы с программами для создания и проведения тестирования, предложить их сравнительную характеристику, раскрыть методические особенности их использования.

Ключевые слова: тестирование, математика, старшеклассники, ИКТ, программное обеспечение.

Abstract. The purpose of the article are the analysis of the specifics of preparing senior pupils for the external independent evaluation of mathematics, the definition of the features of methodical work of mathematics teachers in a given direction and the considering some methodological aspects of the using ICT in the preparation of senior pupils for the external independent evaluation of mathematics. The author in her research uses such general scientific theory and empirical methods as analysis and synthesis, generalization, observation and experiment.

The problem of preparing senior pupils for external independent evaluation of mathematics discussed in the article. The features of methodological work of the teachers of mathematics in this area analyzed. The research also analyzes the problem of testing as a form of monitoring the pupils' educational achievement. The arguments about the advantages and disadvantages of testing presented in this article. The using of new information and communication technologies in the educational process can greatly help to modern teachers of mathematics. We examine and describe the possible of using the software for creating and conducting the educational testing. We also offer the using an option of the program MyTestXPro for creating paper multivariate tests. The article described the main features of the program MyTestXPro, specified its positive and negative sides, and displayed a brief description of the algorithm of the program to create tests.

The use of ICT and various programs for creating tests allows teachers to individualize work with students, develop students' independence, and fight against the problem of writing off.

When the teachers will use the software that referred in the article, they can optimizes the use of time and find the opportunities for creative development. In his subsequent researches, the author plans to describe in detail the work with programs and online-services that are designed for creating and conducting tests. Also author plan to carry out a comparative description of these programs, describe the methodological features of their use in the preparation of teachers to teach mathematics.

Key words: testing, mathematics, senior pupils, ICT, software.

ВІДКРИТІ ВІКІ-КУРСИ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ СУЧАСНОГО УНІВЕРСИТЕТУ

Василь Болілий (Кіровоград)
Вікторія Копотій (Кіровоград)

Анотація. Стаття присвячена опису опублікованих навчальних матеріалів на Вікі-КДПУ, а саме, електронних навчальних курсів, які ми пропонуємо називати вікі-курси.

Метою статті є розгляд досвіду впровадження відкритих вікі-курсів у навчальний процес в Кіровоградському державному педагогічному університеті імені Володимира Винниченка.

Для досягнення мети використовувалися такі методи дослідження: теоретичні – аналіз і узагальнення методичної літератури та нормативної документації з питань організації навчального процесу; вивчення і систематизація досвіду залучення вікі-курсів; аналіз ефективності «змішаного» навчання; педагогічний експеримент.

У статті розглядається уніфіковане представлення про вікі-курс – шаблон навчального курсу. Наводяться результати використання вікі-курсів у навчальному процесі, приклади студентських статей і портфоліо, способи організації спілкування викладача і студентів.

Загалом, використання вікі-курсів робить освітній процес більш індивідуалізованим і диференційованим за рахунок гнучких налаштувань до особистісних характеристик користувача.

Ключові слова: ІКТ в освіті, змішане навчання, електронний навчальний курс, відкриті курси, онлайн курси, вікі, вікі-курс, хмарні технології, e-середовище, дистанційне навчання.

Детальніше

ОЦІНЮВАННЯ ВМІНЬ ДОВОДИТИ ТВЕРДЖЕННЯ ТЕОРІЇ ГРАНИЦЬ В СЕРЕДОВИЩІ MOODLE

Юлія Білецька
(м. Кіровоград, Україна)

Анотація. Метою статті є пошук оптимального варіанту при впровадженні тестових завдань на доведення тверджень модуля теорії границь математичного аналізу в середовище MOODLE. В процесі роботи були використані  теоретичні та емпіричні методи дослідження. Створено базу тестових завдань та тести в платформі MOODLE для діагностики набутих знань та вмінь доводити твердження теорії границь. В статті наведені приклади основних типів тестових завдань, які при цьому доцільно використовувати. Практичне значення дослідження полягає в можливості застосування тесту в процесі вивчення курсу математичного аналізу. Перспектива – в розробці дистанційного курсу «Теорія границь».

Ключові слова: ІКТ, MOODLE, тестові технології, тест, тестування, теорія границь, границя числової послідовності, границя функції, неперервність функції, доведення за означенням.

Аннотация. Целью статьи является поиск оптимального варианта при внедрении тестовых заданий на доказательства утверждений модуля теории пределов математического анализа в среду MOODLE. В процессе работы были использованы теоретические и эмпирические методы исследования. Создана база тестовых заданий и тесты в платформе MOODLE для диагностики приобретенных знаний и умений доказывать утверждения теории пределов. В статье приведены примеры основных типов тестовых заданий, которые при этом целесообразно использовать. Практическое значение исследования заключается в возможности применения теста в процессе изучения курса математического анализа. Перспектива - в разработке дистанционного курса «Теория пределов».

Ключевые слова: ИКТ, MOODLE, тестовые технологии, тест, тестирование, теория пределов, предел последовательности, предел функции, непрерывность функции, доказательство по определению.

Annotation. The purpose of the article is searching the optimal variant of implementation test assignments at proof of allegations the theme of the theory of limits of mathematical analysis in MOODLE environment.The theoretical and empirical methods of research were use during the investigation. The database of test assignments and tests for the diagnosis of acquired knowledge and skills to prove the allegations of the theory of limits been created in the MOODLE platform. The most appropriate test tasks for using was provide in the article. The advantages and disadvantages during the creation and application of tests were show. The practical importance of the research is to use the test in the studying the course of mathematical analysis. This test may be useful for teachers and students of pedagogical universities who study the mathematical analysis. The distance course of learning and expanding database of test tasks are in the perspective.

Keywords: ICT, MOODLE, test technology, test, testing, theory of limits, the limit of the sequence, limit of a function, proof by definition.

Детальніше

Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись