• вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

ЄВРОПЕЙСЬКІ ТА НІМЕЦЬКІ МОВНІ ІНТЕРЕСИ

Марія Кирилюк (Умань, Україна)

У Європейському Союзі (ЄС) постійно підкреслюється значення багатомовності як свідчення мовної та культурної різноманітності Європи. Сьогодні загальна чисельність населення країн ЄС становить близько 500 млн. людей, котрі розмовляють на майже 80 мовах, не враховуючи мов численних мігрантів. Ця культурна та мовна різноманітність є неймовірним капіталом, котрий слід плекати та захищати : « … die sprachliche Vielfalt ist eines der charakteristischen Merkmale der Europäischen Union. Die Beibehaltung der Vielzahl der Unionssprachen ist Grundprinzip der EU. » [3, с. 111].

ДИСТИНКТИВНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ ЖУРНАЛЬНОГО ДИСКУРСУ

Оксана Черниш (Житомир, Україна)

За умов глобалізації та інформатизації сучасного суспільства пересічний мовець повністю занурений у мережу засобів масової комунікації, що постають провідним інститутом його соціалізації, інтегрування у суспільство та реалізації власних здібностей. Саме тому виникає необхідність вивчення сучасного англомовного мас-медійного дискурсу й різноманітних форм його втілення, зокрема журнального дискурсу.

HOME READING: PROBLEMS AND WAYS OF SOLUTION

Valerii Bohdan, Berdiansk, Ukraine

The analysis of belles-lettres, scientific and special texts revealed that it is fiction that has significant linguistic and methodical potential for teaching grammatical phenomena, enriching vocabulary, developing oral communication skills and forming sociocultural competence of students. However, despite its considerable importance, far too little attention has been paid to home reading both by researchers and methodologists. So its potential has not been realised fully yet [3, 4], which lead to the insufficiency and unsystematic character of the existing methodological support and conducting home reading classes according to outdated patterns. Recently, however, the attempts have been made to adopt a different approach to this academic discipline, which would allow to optimize the use of time in class and improve its efficiency [1, 3, 4, 6].

ENGLISH AS A STRESS-TIMED LANGUAGE

Božena Petrášová (Trnava, Slovakia)

Speech is the ability making people unique. Animals can communicate too but people, as the only living creatures, are able to speak by using words combined to sentences. We communicate with other people daily, either in a spoken or written form of communication. To understand each other, we are supposed to master and use the same code, i.e. the same language. A so-called speech chain includes a sender and a receiver who transmit the information they want to share through a channel.

Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись