• вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

Деякі аспекти підвищення ефективності проведення та організації лекційних занять з фізики в вищому навчальному технічному закладі

Олександра Гур’євська

Кіровоградський національний технічний університет

(Кропивницький)

Анотація. В статті розглянуто методи підвищення ефективності організації та проведення лекційних занять з курсу фізики для студентів вищих технічних навчальних закладів. Обґрунтовано доцільність використання: проблемної лекції; лекції із використанням ІКТ, що дозволяє домогтися високого ступеня наочності та образності навчального матеріалу, пропонується електронний конспект лекцій, слайди текстового та графічного супроводу, комп’ютерна анімація і математичне моделювання досліджуваних процесів і явищ, програмні педагогічні засоби, мультимедійні ролики).

Ключові слова: компетентністний підхід, курс загальної фізики, майбутній інженер, проблемна лекція, електронний конспект лекції, інформаційно – комунікативні технології.

 

Некоторые аспекты повышения эффективности проведения и организации лекционных занятий по физике в высшем учебном техническом заведении.

Александра Гурьевская

Кировоградский национальный технический университет

(Кропивницкий)

Аннотация. В статье рассмотрены методы повышения эффективности организации и проведения лекционных занятий по курсу физики для студентов высших технических учебных заведений. Обоснована целесообразность использования: проблемной лекции лекции с применением ИКТ, что позволяет добиться высокой степени наглядности и образности учебного материала, предлагается электронный конспект лекций, слайды текстового и графического сопровождения, компьютерная анимация и математическое моделирование исследуемых процессов и явлений, программные педагогические средства, мультимедийные ролики).

Ключевые слова: компетентностный подход, курс общей физики, будущий инженер, проблемная лекция, электронный конспект лекции, информационно - коммуникативные технологии.

 

Some aspects of efficiency and organization of lectures on physics in technical higher educational institution.

Olecsandra Guryevskaya

Kirovograd National Technical University

(Kropivnitskiy)

Abstract. In the article the methods of increasing the efficiency of the organization and lectures on physics course for students of technical schools. The expediency of use: problem lectures; lectures using ICT to achieve a high degree of visibility and imagery training material proposed electronic lecture notes, slides, text and graphic support, computer animation and mathematical modeling of the studied processes and phenomena, educational software tools, multimedia clips).

Keywords: competentive approach, general physics course, the future engineer, problem lecture, lecture synopsis of electronic, information - communication technologies.

Детальніше

Методи автоматичної генерації графів зі зв’язаними вершинами

Хліста Руслан

Кіровоградський машинобудівний коледж Кіровоградського національного технічного університету

(Кропивницький)

Анотація. У статті запропоновані алгоритми автоматичної генерації: зв’язного неорієнтованого дерева та простого зв’язного неорієнтованого графа. Для алгоритму генерації зв’язного неорієнтованого дерева на вхід обчислювального пристрою подається кількість вершин, на виході буде отримана матриця суміжності дерева у вигляді двовимірного масиву цілих чисел. Для алгоритму генерації графів на вхід подається матриця суміжності дерева, на виході буде отримано матриця суміжності неорієнтованого графа. Алгоритми призначені для систем автоматичної генерації задач та тестових завдань з дискретної математики, математичної логіки та інформатики. Також розроблені алгоритми можуть бути застосовні для дослідження переміщення мобільного агенту по вершинах графа, моделювання роботи інформаційних мереж та інших завдань, які використовують апарат графів.

Ключові слова: алгоритм, дерево, граф, генерація, матриця суміжності.

 

Хлиста Руслан

Кировоградский машиностроительный колледж Кировоградского национального технического университета

Методы автоматической генерации графов со связанными вершинами

Аннотация. В статье предложены алгоритмы автоматической генерации: связного неориентированного дерева и простого связного неориентированного графа. Для алгоритма генерации связного неориентированного дерева на вход вычислительного устройства подается количество вершин, на выходе будет получена матрица смежности дерева в виде двумерного массива целых чисел. Для алгоритма генерации графов на вход подается матрица смежности дерева, на выходе будет получена матрица смежности неориентированного графа. Алгоритмы предназначены для систем автоматической генерации задач и тестовых заданий по дискретной математике, математической логики и информатики. Также разработаные алгоритмы могут быть применимы для исследования перемещения мобильного агента по вершинам графа, моделирования работы информационных сетей и других задач, которые используют аппарат графов.

Ключевые слова: алгоритм, дерево, граф, генерация, матрица смежности.

 

Khlista Ruslan

The Kirovohrad Engineering College Kirovohrad National Technical University

Methods for automatic generation of graphs with related vertices

Abstract. An algorithm of automatic generation of: a connected undirected tree and a simple connected undirected graph. For the algorithm for generating the tree of an undirected connected to the input of the computing device is supplied number of vertices, the output is obtained by the adjacency matrix of a tree as a two-dimensional array of integers. For the algorithm for generating graphs the input is the adjacency matrix of a tree, the output is obtained by the adjacency matrix of an undirected graph. The algorithms are designed for automatic generation of systems problems and test tasks on discrete mathematics, mathematical logic and computer science. Algorithms are also designed to be useful for the study of the mobile agent vertices of the graph, modeling of information networks and other applications that use graphs apparatus.

Keywords: algorithm, tree, graph generation, the adjacency matrix.

Детальніше

Методика формування математичної компетентності в учнів основної школи

Стрілець Людмила

Богданівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 2 Знам’янської районної ради Кіровоградської області

Анотація. Стаття присвячена проблемі удосконалення методики навчання математики з використанням компетентнісного підходу. Актуальність дослідження пов’язана з тим, що вимоги до навчання математики у загальноосвітніх навчальних закладах значно підвищилися, а методика її навчання потребує удосконалення відповідно до вимог Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти. Метою статті є навести один з варіантів нестандартних уроків та показати його особливості в умовах реалізації компетентнісного підходу у загальноосвітніх навчальних закладах. Для досягнення поставленої мети і підвищення інтересу учнів до опанування математичних знань та формування в них математичної компетентності ми пропонуємо використати нестандартні уроки. Як приклад реалізації запропонованої методики ми пропонуємо розглянути урок-турнір з математики в 6 класі з теми «Пропорція. Властивість пропорції». Запропонований підхід до організації навчання математики в загальноосвітніх навчальних закладах сприяє кращому усвідомленню здобутих знань, їх систематизації та узагальнення, формуванню математичної компетентності.

Ключові слова: методика навчання математики, компетентнісний підхід, нетрадиційний урок, математична компетентність.

 

Стрелец Людмила

Богдановская общеобразовательная школа I-III ступеней № 2 Знаменского районного совета Кировоградской области

МЕТОДИКА ФОРМИРОВАНИЯ МАТЕМАТИЧЕСКОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ В УЧАЩИХСЯ ОСНОВНОЙ ШКОЛЫ

Аннотация. Статья посвящена проблеме совершенствования методики обучения математике с использованием компетентностного подхода. Актуальность исследования связана с тем, что требования к обучению математике в общеобразовательных учебных заведениях значительно повысились, а методика её обучения требует усовершенствования в соответствии с требованиями Государственного стандарта базового и полного общего среднего образования. Целью статьи является приведение одного из вариантов нестандартных уроков и отображение его особенностей в условиях реализации компетентностного подхода в общеобразовательных учебных заведениях. Для достижения поставленной цели и повышения интереса учащихся к овладению математическими знаниями и формирования у них математической компетентности мы предлагаем использовать нестандартные уроки. В качестве примера реализации предложенной методики мы разработали урок-турнир по математике в 6 классе на тему «Пропорция. Свойство пропорции». Предложенный подход к организации обучения математике в общеобразовательных учебных заведениях способствует лучшему осознанию полученных знаний, их систематизации и обобщению, формированию математической компетентности.

Ключевые слова: методика обучения математике, компетентностный подход, нетрадиционный урок, математическая компетентность.

 

Strilets Lyudmyla

Bogdanovskaya School-III levels number 2 Znamenskaia District Council Kirovograd region

METHODS OF FORMING MATHEMATICAL COMPETENCES IN SECONDARY SCHOOL PUPILS

Abstract. The article devoted to the improvement of methods of teaching mathematics using the competence approach. Relevance of the research is the fact that the requirements for teaching mathematics in secondary schools increased significantly, and the method of education needs to be improved according to requirements of State Standard and complete secondary education. The article aims to give an option of non-standard lessons and show its features in terms of implementation of competence approach in secondary schools. To achieve this goal and increase the interest of students to master the mathematical knowledge and the formation of their mathematical expertise we offer to use non-standard lessons. As the example of the proposed method, we look for the lesson tournament in mathematics in Grade 6 on «Proportions. Property proportions». The proposed approach to teaching mathematics in schools promotes better understanding acquired knowledge, their organization and synthesis, formation of mathematical competence.

Keywords: methods of teaching mathematics competence approach, unconventional lesson, mathematical competence

Детальніше

Про навчання фізики і астрономії в гуманітарних класах старшої профільної школи

Юрій Краснобокий (Умань)

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Анотація. У статті обґрунтовується важливість освоєння учнями гуманітарних класів старшої школи природничо-науковими знаннями, зокрема вивченням фізики і астрономії. Зазначаються специфічні моменти, пов’язані з організацією навчально-виховного процесу з цих дисциплін. Обговорюються можливі варіанти упровадження та вивчення фізики і астрономії в гуманітарних класах старшої профільної школи.

Ключові слова: гуманізація, гуманітаризація, фізика, астрономія, навчально-виховний процес, старша профільна школа, концепція розвитку освіти, метапредметні компетентності.

 

Юрий Краснобокий

Уманский государственный педагогический университет имени Павла Тычины

ОБ ОБУЧЕНИИ ФИЗИКИ И АСТРОНОМИИ В ГУМАНИТАРНЫХ КЛАССАХ СТАРШЕЙ ПРОФИЛЬНОЙ ШКОЛЫ

Аннотация. В статье обосновывается важность освоения учениками гуманитарных классов старшей школы естественно-научными знаниями, в частности изучением физики и астрономии. Отмечаются специфические моменты, связанные с организацией учебно-воспитательного процесса по этим дисциплинам. Обсуждаются возможные варианты внедрения и изучения физики и астрономии в гуманитарных классах старшей профильной школы.

Ключевые слова: гуманизация, гуманитаризация, физика, астрономия, учебно-воспитательный процесс, старшая профильная школа, концепция развития образования, метапредметные компетентности.

Yuriy Krasnobokiy

Pavlo Tychyna Uman State Pedagogical University

ABOUT TEACHING PHYSICS AND ASTRONOMY IN HUMANITARIAN CLASSES SENIOR PROFILE SCHOOL

Annotation. In the article importance of mastering of humanitarian classes of senior school students is grounded naturally by scientific knowledges, in particular by the study of physics and astronomy. Specific moments, related to organization of  teaching educational process of these disciplines, are marked. The possible variants of introduction and study of physics and astronomy come into question in the humanitarian classes of senior type school. Humanization of teaching physics considered in two ways - as it is associated with the content of education, which should transfer emphasis on examples of applications of laws of physics in various sectors of the economy; and the process of study to students acquiring relevant knowledge. In the process of teaching physics students of the humanities classes should take into account the specific contingent of students of these classes in terms of providing a significant share of those practical skills that students will learn and bring it to the school as vital competencies for use in their future profession or at least at home.

Keywords: humanizing, physics, astronomy, teaching educational process, senior type school, concept of education, the goal of substantive competence.

Детальніше

Інтегративний підхід в процесі формування змісту фундаменатальної підготовки з математики майбутніх інженерів

Коломієць Альона

Вінницький національний технічний університет

(Вінниця)

Анотація.  Стаття присвячена дослідженню проблеми формування змісту фундаментальної математичної підготовки майбутніх інженерів.  Уточнено суть понять математична підготовка, фундаментальна математична підготовка, інтегративний підхід; досліджено проблему застосування інтегративного підходу в процесі математичної підготовки майбутніх інженерів, узагальнено напрацювання вчених  в даній області. Показано зв'язок фізичних явищ з їх математичним описом, продемонстровано застосування математичного апарату до прикладних інженерних задач.

Ключові слова. Інженерна освіта, інтегративний підхід, фундаменталізація, математична  підготовка.

Коломиец Алена
Винницкий национальный технический университет

ИНТЕГРАТИВНЫЙ ПОДХОД В ПРОЦЕССЕ ФОРМИРОВАНИЯ СОДЕРЖАНИЯ ФУНДАМЕНАТАЛЬНОИ ПОДГОТОВКИ ПО МАТЕМАТИКЕ БУДУЩИХ ИНЖЕНЕРОВ

Аннотация. Статья посвящена исследованию проблемы формирования содержания фундаментальной математической подготовки будущих инженеров. Уточнено суть понятий математическая подготовка, фундаментальная математическая подготовка, интегративный подход; исследована проблема применения интегративного подхода в процессе математической подготовки будущих инженеров, обобщенно наработки ученых в данной области. Показана связь физических явлений с их математическим описанием, продемонстрировано применение математического аппарата в прикладных инженерных задачах.

Ключевые слова. Инженерное образование, интегративный подход, фундаментализация, математическая подготовка.

Kolomiets Alona

Vinnytsia National Technical University

AN INTEGRATIVE APPROACH IN THE CONTENT  FORMATION  PROCESS OF  FUTURE ENGINEERS FUNDAMENTAL TRAINING IN MATHEMATICS

Abstract. The article is dedicated to the problem of the fundamental mathematical training formation of future engineers. The essence of the concepts of mathematical training, the fundamental mathematical training and an integrative approach is clarified. The problem of applying an integrative approach in the process of mathematical training of future engineers is investigated. The achievements of scientists in this field are summarized. The relationship between physical phenomena and their mathematical description is shown. The use of mathematical apparatus which can be applied to engineering problems was demonstrated.

Keywords: Engineering education, integrative approach fundamentalization, mathematical training.

Детальніше

Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись