1Листопад 2014 року дозволив перегорнути факультету іноземних мов КДПУ нову сторінку в історії австрійсько-українських педагогічних, наукових і дослідних контактів. Адже протягом цілого місяця (з 01.11.2014 р. по 01.12.2014 р.) професор Олександр Білоус і старший викладач Богдан Стасюк мали змогу на власні очі пересвідчитися в тому, як відбувається підготовка перекладачів у стінах одного з найстаріших університетів світу, що 12-го березня наступного року відзначатиме 650-ліття свого існування – UniversitätWien, Віденському університеті.

imga0427.jpg
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Шановні колеги і студенти!
 
Упродовж двох академічних років я проходила стажування в Університеті штату Техас, США, яке було надане за підтримки програми академічних обмінів імені Фулбрайта. Метою стажування було підвищення кваліфікації в галузі вищої освіти і виконання магістерської програми зі спеціальності «Управління вищої школи». Зазначена програма передбачала відвідування занять з основ управління, фінансування, права та методики викладання у вищих навчальних закладів, а також співпрацю з викладачами, розробку спільних проектів, участь у семінарах, зустрічі зі студентами.
 
Техаський університет (Texas A&M University) вражає своєю величністю, відмінністю освіти та відданістю давнім традиціям. Заснований у 1876 році з основними спеціальностями «Сільське господарство» та «Механіка», які саме й відповідають за сучасну назву A&M – Agriculture and Mechanics, зараз Університет штату Техас налічує більше 53 000 студентів і посідає шосте місце серед університетів Сполучених Штатів. Входячи до десятки кращих університетів країни за якістю освіти, Техаський університет спрямовує всі зусилля на відкриття, розвиток і застосування знань у широкому спектрі професійних галузей. 10 коледжів та 18 дослідних інститутів, які відносяться до складу університету, пропонують навчання зі 150 спеціальностей. Поряд із упровадженням найвищої якості освіти місія університету невід’ємна від основної мети закладу, яка спрямована на розвиток нового знання, підтримку творчості, заохочення наукового пошуку. Саме тому Університет штату Техас готує найкращих випускників, які готові тримати гідні лідерські позиції та слугувати своєму суспільству. За оцінкою роботодавців, університет займає друге у Сполучених Штатах місце за якісною підготовкою професійних кадрів.
 
Навчання в університеті проходить жваво і цікаво. Студенти із задоволенням беруть участь у дискусіях, спільно готують проекти і презентації. Свобода висловлення є не лише основним конституційним правом американців, але, насамперед, провідним методом навчання у вищих навчальних закладах. На думку американських викладачів, завдяки вільному висловленню й обміну думками відбувається пошук істини, що є основою здобуття знань та отримання освіти. Відома метафора про те, що університет – це ринок ідей і думок, зумовлює проведення усіх практичних занять, які побудовані за принципами активного навчання. Визначення проблеми і активний пошук її вирішення завдяки вільному обміну думок у групах є одним із найпоширеніших видів роботи. Студенти активно залучені до навчання та вчаться одразу застосовувати отримані знання у дискусіях під час вирішення різноманітних питань. При цьому, найголовніше завдання викладачів – навчити студентів вчитися, стимулювати їх умотивований пошук знань та самоспрямоване навчання.
 
Різноманітність студентського населення є ще однією ознакою Техаського університету, в якому навчається більше ніж 4 700 іноземних студентів зі 130 країн світу. Таку різноманітність студентської аудиторії важко уявити, коли водночас можна спілкуватися з представниками не лише різних країн, але й різних континентів. Я була дуже щаслива і пишалась представляти Україну в техаському регіоні, де в більшості представлені країни Азії та Латинської Америки. Мої колеги і студенти завжди із захопленням слухали мою східноєвропейську перспективу бачення світу та з особливою кмітливістю запитували про українські традиції, університети і студентське життя.
 
Крім навчання, американські студенти ведуть активне соціальне життя, беруть участь у роботі студентських організацій, яких в університеті налічується близько 800. Студенти старших курсів виконують роль гуру для новачків і допомагають їм адаптуватися до студентського життя. Велика увага надається заняттям спорту, а американський футбол є невід’ємною частиною університетського життя і важливим компонентом управління університету. Я була дуже вражена щирою відданістю студентів університетським традиціям, їхньою безмежною любов’ю до своєї alma mater та палким бажанням після випуску зроби щось для покращення роботи рідного закладу.
 
Існує таке прислів’я, що в Техасі все має величезні розміри, і це дійсно так, тому що все в Техасі велике: відстані, які не можна подолати пішки (по території університету курсують 10 маршрутів автобусів); їжа і хот-доги великих розмірів; квіти, рослини і комахи вражають своїми значними габаритами; навіть звичайні грози здаються надвеликими, коли знаходишся далеко від рідного дому. Проте найвагоміше надбання будь-якої країни – це її люди, які в Техасі дуже дружелюбні, привітні, по-південному теплі і завжди готові допомогти й підтримати. Створення теплого й комфортного середовища – не лише національна риса техасців, а й головний пріоритет вищої освіти, де заохочується гармонійний розвиток кожної особистості, підтримується реалізація внутрішнього потенціалу та стимулюється створення навчального середовища необхідного для досягнення академічних і професійних цілей.

З повагою
Ющенко Ганна Олександрівна,
доцент кафедри практики германських мов
КДПУ імені Володимира Винниченка
campus.jpgdsc01783.jpgdsc01790.jpgimg_4599.jpgtamuaggies-64_600.jpg
Толерантність – це ключ до світового взаєморозуміння…
(із досвіду участі у міжнародному інституті з американознавства)
6 черня - 21 липня 2012 року 

livytska_1.jpg

Для нашої молодої держави тема толерантності та рівності в суспільстві є однією з дискусійних. Ще більш дискусійним є питання толерантності та рівного доступу до навчання в освітньому просторі. Проте, навіть країни з тривалою історією державності ставлять ці питання на чолі соціальних пріоритетів. Отже, саме цій тематиці було присвячено цьогорічний міжнародний інститут з американознавства для науковців та вчителів, участь в якому мені пощастило взяти, виборовши грант від Департаменту США. 

Провідною темою інституту була «Доступ до освіти в США: питання рівності та доступності», яка ставила на меті розкрити основні риси освіти США на сучасному етапі і питання доступу та доступності різноманітних груп населення до отримання якісної освіти. Якнайкраще цю тему було продемонстровано нами самими, учасниками програми, які представляли 28 країн світу.

Серед нас були представники таких країн, як Оман, Південний Судан (молода країна, яка святкувала свою першу річницю незалежності цього літа), Домініканська Республіка, Чилі, Румунія, Нідерланди, Індонезія, Узбекистан, Єгипет, Кенія, Гвінея, Суринам, Парагвай, Камбоджа, В'єтнам, Мальта, Португалія, Франція, Австралія, Нігерія, Японія, Буркіна-Фасо, Індія, Бірма, Колумбія, Фіджі та Казахстан. Мені випала честь представляти Україну (відчуваючи всю відповідальність своєї місії, адже я мала відкрити Україну для 28 країн світу!!!)
 
livytska_2.jpg livytska_3.jpg
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Саме в такому поліполіетнічному та багатомовному середовищі якнайкраще розумієш значення слів «толерантність» та «взаєморозуміння», накладаючи їх на досвід своєї країни та країни, де проходило стажування.

Каліфорнійський державний університет, одне з відділень якого знаходиться в маленькому північнокаліфорнійському містечку Чико, був нашою «домівкою», куди ми повертались після лекцій та візитів до столиці Каліфорнії, Сакраменто, де ми були присутні на засіданні уряду штату Каліфорнії, відвідали цілу низку шкіл та університетів, спілкувалися з представниками департаменту освіти штату, аби краще дізнатися про політику штату стосовно середньої та вищої освіти в межах нашої теми. І весь цей час ми працювали над нашими власними проектами, презентація яких відбулася на міжнародній конференції в Каліфорнійському державному університеті. 
 
livytska_4.jpg livytska_5.jpg
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Програма стажування була інтенсивною та насиченою як у культурологічному, так і в академічному плані. У період із 6 червня по 21 липня ми побували в Чико, Сакраменто та Сан-Франциско (Каліфорнія), Чикаго (Іллінойс, де проживає 250 тисяч українців), Платвілі (Університет Вісконсіну), де ми працювали над планом проекту разом із представниками міської громади, адже ми стали справжніми експертами у сфері соціально-громадських проектів. Завершення програми та підбиття підсумків відбулося у Вашингтоні, у Держдепартаменті США, з урочистим врученням сертифікатів та вітаннями про завершення проектів. Сьогодні, повернувшись в Україну, я розумію, що в основі досягнутого результату були два прості, але важливі слова – «толерантність» та «взаємоповага». 
Особливу подяку за допомогу та підтримку в реалізації своєї мрії хочу висловити Лілії Шило, представниці Відділу освіти і культури Посольства США в Україні, а також моїм колегам в Кіровоградському державному педагогічному університеті: Людмилі Сергіївні Гаркуші (керівнику міжнародного відділу факультету), Тетяні Олексіївні Дацькій (випускниці цієї програми 2011 року), а також деканові факультету іноземних мов, проф. Білоусу Олександру Миколайовичу та виконуючій обов'язки завідуючої кафедри практики германських мов, Пянковській Ірині Володимирівні, які допомагали і підтримували мене на шляху до цієї мети. 

Старший викладач 
кафедри практики германських мов,
кандидат філологічних наук
Інна Адамівна Лівицька
Тетяна Дацька, доцент кафедри германської філології

 

МІЖНАРОДНА ШКОЛА АМЕРИКАНОЗНАВСТВА – 2011


 
congress.jpg
Середина червня… Чим, на Вашу думку, займаються студенти й викладачі у цей час? Українці скажуть, що вони викладають і вчаться, складають іспити, хтось готується закінчити університет і розпочати самостійне життя, а дехто думає про відпустку, яка ось-ось почнеться…

І ця відповідь буде правильною стосовно інших країн світу також, але… разом із тим, у цей час 18 університетських викладачів у різних країнах світу мають іншу турботу – разом із підбиттям підсумків академічного року вони пакують валізи, а  в голові – рядки з пісні Френка Сінатри Нью-Йорк – «…Хочу бути частиною Нью-Йорка...» Хоча ні… Не зовсім так. У першу чергу, ці викладачі думають: «Хочу бути частиною Літньої школи американознавства» – 6-тижневої програми академічного обміну, яка спонсорується Бюро освітніх і культурних справ Державного департаменту США. Цього року ця школа проходила з 11 червня по 24 липня на базі Нью-йоркського університету. Ви вже, певно, здогадалися, що авторка цих рядків була її учасницею.

Нью-йоркський університет, на базі якого проводилася школа, заснований 1831 року і в наш час є одним з найбільших приватних університетів США. Його факультети і коледжі розташовані переважно на Манхеттені, а також в Африці, Азії, Європі та Південній Америці. Серце Нью-йоркського університету – кампус, який знаходиться на площі імені Джорджа Вашингтона, у тій частині Нью-Йорка, яка має назву Ґринвіч-Віллідж. Коли перебуваєш у цьому районі міста, то здається, що майже на кожній будівлі є прапор фіолетового кольору – прапор Нью-йоркського університету!

  group-in-class.jpg

У самому університеті Літню школу американознавтва називають Міжнародною школою американознавства, і, як зазначалося в оголошенні конкурсу на участь у цій школі, мета цієї школи – розглянути, як різноманітні культури виразили себе в американському суспільстві в етнічному, расовому, економічному, політичному і релігійному контекстах, як ці культури вплинули на формування громадських рухів та історичних епох протягом американської історії. Забудьте про свої сумніви, що цієї мети неможливо досягнути за такий короткий час – із такою організацією та підготовкою, яку було проведено професором Ф. Хосе, директором Міжнародної школи американознавства, і його командою, це абсолютно реально!

Протягом програми учасників забезпечили різноманітними матеріалами для читання, у нас були цікаві дискусії та презентації з різних аспектів життя в США (Ось де можна сказати, як добре знову відчути себе студенткою!) З екскурсіями група побувала в середній частині Манхеттену, в Гарлемі, в Чайнатауні, у Квінсі. Нью-Йорк сам по собі вже є гарним містом для дослідження розмаїтості культур США! Більше того, можливості глибше дослідити історичне та географічне різноманіття надали нам поїздки до таких великих міст як Вашингтон, Бостон, а також невеликих населених пунктів – Діерин, що в штаті Нью-Гемпшир, та міста Санта-Фе у штаті Нью-Мексіко. Відвідання театральної та оперної постановок, бродвейського мюзиклу допомогло відчути багатство культурного життя США.

Також ми відвідали бейсбольний матч між командами «Метс» і «Янкі» із м. Нью-Йорка. Виявляється, бейсбол не тільки допомагає підтримувати здоров’я у формі, а й об’єднує американську націю. Уявіть собі, ми грали в бейсбол на одному з полів у Центральному парку. Дивовижне відчуття, навіть для людини неспортивної!

  liberty.jpg

Слід додати, що ця школа не тільки поглиблює знання про США як країну, вона вчить більш уважно ставитися до інших країн і розмаїтих культур, які складають різноманіття світу й різноманіття Міжнародної школи американознавства. Цього року, наприклад, представники таких країн як Афганістан, Бангладеш, Камерун, Коморські острови, Індонезія, Ірак, Японія, Йорданія, Киргизстан, Перу, Філіппіни, Росія, Того, Туніс, Туреччина, Україна, Уругвай і Палестинських територій створювали це унікальне явище, яке називається Міжнародна школа американознавства.
 

group-_wash_square.jpg
Не можу не згадати у цій статті тих, без кого моя участь у цій академічні програмі була б неможливою, і хочу висловити подяку Лілії Шило, представниці Відділу освіти і культури Посольства США в Україні, а також моїм колегам в Кіровоградському державному педагогічному університеті: Людмилі Сергіївні Гаркуші за підтримку на шляху до досягнення моєї мрії, Людмилі Федорівні Грицюк та Олені Охапкіній, які потурбувалися про моїх студентів. Величезне спасибі також усім колегам, які не забували мене та слали свої вітання за океан!

Надія Іваненко, доцент кафедри практики германських мов

ЗБАГАЧЕННЯ ДОСВІДУ


У серпні 2011 року я отримала грант від Міжнародної спілки англійської мови для проходження тренінгу в Міжнародному освітньому центрі Шекспірівського театру «Глобус» у Лондоні. Після двох турів конкурсу було відібрано 19 учасників з усього світу, які прослухали лекції про особливості англійської мови і культури Шекспірівської епохи, взяли участь у практичних заняттях з аналізу текстів, пройшли підготовку в семінарах із пластики рухів, постановці голосу та інших заходах, що мають виняткове освітнє значення. Нас навчали відчувати зв’язок між актором і глядачем, враховуючи, як він може вплинути на  наше розуміння взаємозв’язку між викладачем і студентом у класі. Нашими викладачами були висококваліфіковані спеціалісти, які вкрай віддані особистості Шекспіра і всьому тому, що представляє «Глобус». Вони ділилися з нами своїми знаннями та досвідом із винятковою увагою до найменших деталей.

england_2011_124.jpg
Започатковані в 1992 році, культурні семінари спрямовані головним чином на тих, хто зацікавлений у зміцненні культурних зв’язків між Великою Британією і своєю власною країною. Фактично, це викладачі гуманітарних дисциплін, багато з яких беруть безпосередню участь в управлінні національними спілками англійської мови. Як через збагачення знань про британську культуру й історію, так і за допомогою англійської мови тренінг дозволяє учасникам обмінятися досвідом і знаннями культур.


Викладання Шекспіра в класі часто може бути складним завданням. Міжнародний освітній центр театру «Глобус» в Лондоні пропонує інтенсивний тиждень лекцій, семінарів, практичних занять, перегляду п'єс. Усе це що направлене на вирішення певних проблем при вивченні Шекспіра. Освітній центр працює з викладачами, щоб розробляти нові й захоплюючі способи проведення досліджень робіт Шекспіра, які допомагають «оживити» тексти геніального письменника.

 england_2011_199.jpg

Курс культурних семінарів дає викладачам унікальну можливість обмінюватися ідеями щодо викладання Шекспіра у вищій школі. Проект також  спрямований на озброєння вчителів активними, практичними підходами до творчого викладання Шекспіра в класі, які будуть надихати студентів, зміцнювати і розвивати ідеї на практиці. На зустрічах з акторами і працівниками театру «Глобус» була унікальна можливість дізнатися про задуми та постановки шекспірівських п’єс. Делегати також мали можливість обговорити роль творів Шекспіра у своїх країнах і на заняттях, враховуючи Шекспіра в перекладі і з точки зору включення його праць у навчальні програми.

Микола Верезубенко, викладач кафедри практики германських мов

«Організація за програмою молодіжного і студентського стажування за кордоном»


Баварська земля прекрасна і дивна своїми контрастами. У ній поєднано стародавні традиції і найсучасніші досягнення. Яскравим доказом цього є її столиця – Мюнхен. Особливі принади міста – Марієнплатц і ратуша – задовольнять вимоги найвибагливіших відвідувачів.

 

Ви не знайдете уdsc01137.jpg Мюнхені, як і у всій Баварії, висотних будинків, які своїми розмірами принижують невеликі помешкання, виконані у традиційно німецькому стилі. Здається, консервативні баварці плекають досягнення своїх попередників і не збираються зраджувати своїм традиціям. Незабутнє враження справляє також Англійський сад – найбільший парк Європи, який є справжнім куточком дикої природи посеред сучасного мегаполісу.

За 100 км на південь від Мюнхена розташовані інші рукотворні й нерукотворні принади баварської землі: Нойшванштайн – замок короля Людвіга ІІ і найвища вершина Німеччини – Цушпітце.

Проте найбільшою цінністю Баварії є люди, які тут живуть. А це представники усіх континентів, що мають різні культури, віросповідання і традиції. Але всіх їх об’єднує німецька мова – засіб міжкультурної та міжнародної комунікації. Звичайно, чим більше мов ви знаєте, тим впевненіше ви почуваєтеся, але навіть володіючи лише німецькою мовою, ви не будете чужим не тільки в Європі, а й у всьому світі.

lyashuk_us.jpgЗ 25 вересня по 22 листопада 2010 року заступник декана факультету іноземних мов нашого університету, доцент кафедри практики германських мов Анна Миколаївна Ляшук працювала у державному університеті міста Плацбург штату Нью-Йорк (SUNY Plattsburgh) над дослідженням організації прийому студентів до університетів США.
Державний університет у місті Плацбург був заснований у 1889 і відкритий у 1890 році. Університет входить до єдиної системи університетів штату Нью-Йорк, яка складається з 64 навчальних закладів, що готують бакалаврів, магістрів та деякі мають акредитацію для підготовки аспірантів. SUNY Plattsburgh має 6 214 студентів серед яких є представники 70-ти країн, з яких 5 567 навчаються у бакалавраті. Університет має 35 корпусів, що розташовані у центрі міста Плацбург, у долині Шамплейн, яка омивається озером Шамплейн та річкою Саранак і оточена Адирондакськими горами. Дістатися до найближчого великого su_vermont.jpgаеропорту (міста Берлінгтон, штат Вермонт) можна тільки через озеро Шамплейн на паромі. Плацбург знаходиться на кордоні Сполучених Штатів із Канадою і тільки 50 миль відділяють його від канадського мегаполісу – Монреаля.
Стажування у вищому навчальному закладі Америки стало результатом отримання гранту Фонду Карнегі в Нью-Йорку, США, для участі у програмі підтримки адміністрування університетів. Програма підтримки адміністрування університетів (UASP) координується Радою міжнародних наукових досліджень та обмінів (IREX), проводиться за підтримки Корпорації Карнегі й діє в Україні згідно з міжурядовою угодою. Програма підтримки адміністративного управління університетів (UASP) надає гранти представникам адміністрації 13 вищих vermont.jpgнавчальних закладів України для проходження 8-тижневого стажування у державних університетах США. До списку українських університетів, обраних Корпорацією Карнегі у 2010 році, входять окрім Кіровоградського державного педагогічного університету: Харківський національний університет, Горлівський державний педагогічний інститут іноземних мов, Київський національний університет, Львівський національний університет, Національний університет “Києво-Могилянська академія” та інші.
У рамках програми кожен учасник працює в парі з представником американського університету за темою свого champlain_valley_hall_the_oldest_building_on_campus.jpgпроекту у сфері вдосконалення управління університетами (наприклад: управління роботою кафедри, міжнародні відносини, фінансування і бюджетне планування університету) і до кінця стажування надає докладний звіт у форматі захисту дослідницької роботи про результати свого дослідження та можливості використання набутого досвіду в Україні.
Програма має на меті сприяти покращенню адміністрування в університетах України і пропонує її учасникам ознайомитися з американським досвідом управління університетами. У разі плідної праці учасників проекту над темою свого дослідження та поданні на конкурс пілотного проекту з впровадження змін у ВНЗ IREX надає додаткову фінансову підтримку на здійснення проектів з удосконалення системи управління тим учасникам програми, які розробили найбільш цікаві пропозиції для забезпечення найвищої якості організації діяльності свого університету, і заручилися підтримкою керівництва вишу.