На природничо-географічному факультеті 4.10.2019 відбулася звітна конференція за результатами двотижневої поїздки студентів до Німеччини за програмою академічних обмінів DAAD під керівництвом доцента кафедри географії та геоекології Ольги Гелевери. Студенти розповіли про свою подорож, отримані знання та враження, продемонстрували чисельні світлини.

 

У Берліні студенти відвідали географічний факультет, на якому відбулася зустріч з викладачами та студентами університету імені Гумбольдта. Відбулась конференція під час якої студенти обмінялися  проектами та відомостями про свої навчальні заклади. Потім ми відвідали наукову лабораторії, де зібрано тисячі мінералів та геологічних проб з різних частин планети. Під час екскурсії містом вразили збережені і законсервовані руїни Меморіальної церкви кайзера Вільгельма як пам'ятник-нагадування про війну, Берлінська стіна, Рейхстаг та Бранденбурзькі ворота.

У Потсдамському університеті розповіли про основні напрями географічних досліджень цього навчального закладу, наукові здобутки професорів та аспірантів, особливості організації освітнього процесу в землі Бранденбург та Потсдамі. Ми дізналися, що зазвичай у німецьких містах із населенням 200-500 тисяч є один університет, де навчаються близько 20 тисяч студентів, працює 300-400 професорів, пересічно на 1 викладача припадає 10 студентів. Корпуси, гуртожитки, бібліотека, їдальня, зони відпочинку, вело- та автопарковки розташовані поруч і утворюють кампус (студмістечко). У просторих залах бібліотек розташовані десятки комп'ютерів, які доступні студентам цілодобово, а у фондах зберігається близько мільйона паперових книг і ще стільки ж в електронному вигляді. Університети є потужними науковими центрами, оснащені сучасним обладнанням, лабораторіями, виконують актуальні наукові дослідження, що впроваджуються у виробництво. Навчання в університетах Німеччини безкоштовне, стипендія виплачується лише за особливі заслуги, зазвичай півдня студенти працюють. У державних установах та меріях працює багато географів, адже лише вони мають комплексне розуміння розвитку територій, взаємодії суспільства та природи. Також ми відвідали один з найкрасивіших парків-палаців Європи – Сан-Сусі.

Університет Мартіна-Лютера в Галле-Віттенберг, який має більш ніж 500-літню історію пропонує широкий спектр предметів з гуманітарних, суспільних, природничих і медичних наук; співпрацює з місцевими компаніями і партнерами з великих німецьких дослідницьких інститутів, таких як Товариство Макса Планка і Товариство Фраунгофера. Університет Галле має міжнародну мережу університетів-партнері. На додаток до кампусу Вайнберга, у MLU є три інших основних розташування: Університетська площа, розташована в центрі, є одна з найкрасивіших в Європі і одна з найбільш традиційних об'єктів в Галле. Багато гуманітарних та суспільних інститутів зібрані в новому кампусі Steintor. З 18 тисяч студентів університету близько тисячі припадає на частку іноземців, яким вуз імпонує не тільки дбайливим ставленням до традицій класичного академічного освіти, а й можливістю здобувати освіту практично безкоштовно, витрачаючи кошти лише на проживання, проїзд та харчування. Крім того, університет славиться доброзичливою атмосферою, постійною підтримкою, що надається студентам їх наставниками. В університеті створені непогані умови і для практичних занять: так, в структуру його входить школа журналістики, ботанічний сад і обсерваторія, кілька клінік, інститут науково-дослідницької роботи вузів і т.д. Управління кар'єрою ─ важливий напрямок діяльності університету Мартіна Лютера. У вузі ведуться реєстри вакансій, проводяться заняття з профорієнтації студентів, організовуються стажування, в ході яких студенти можуть гарантовано зав'язати корисні для майбутньої кар'єри контакти.

Наше ж знайомство з Лейпцигом розпочалося з відвідування однієї з головних міських пам'яток - пам'ятника Битві народів. Власне, навіть більшість німців при згадці Лейпцига насамперед згадують цей грандіозний монумент, що є найбільшим пам'ятником у Європі.

Найкраще всю масштабність промисловості Лейпцига демонструє завод BMW, який ми і відвідали в рамках практики. Завод BMW в Лейпцигу - один з найбільш сучасних і перспективних автомобільних заводів в світі. Насправді, це майже повністю механізоване підприємство, на якому навіть деталі по ділянках збірки розвозяться безпілотними візками марки Тойота, які орієнтуються по нанесеній на підлогу магнітної розмітці, справляє незабутнє враження. Завод дивує буквально на кожному кроці. Спостерігаючи з оглядових містків за збором автомобілів всесвітньо відомої марки, ти ніби переносишся на кілька десятиліть вперед, адже близько тисячі роботів забезпечують майже стовідсотковий рівень автоматизації.

Завод виробляє автомобілі BMW з 2005 року, до 800 машин сходить з ліній щодня. Лейпцизький завод виробляє не тільки автомобілі з двигуном внутрішнього згоряння, але також електромобілі і моделі з полегшеним корпусом з пластику, армованого вуглецевим волокном. Центральна будівля заводу BMW в Лейпцигу, розроблена відомим архітектором Заха Хадід і вміщає відділи адміністрації, контролю якості, дизайнерські та інші служби, а також з'єднується з виробничою територією. Виробничі приміщення розташовані по колу від Центральної будівлі і знаходяться в межах швидкої досяжності.

Цикл виробництва не є повним. Кузови виготовляють з абсолютно готових штампованих деталей, які доставляються з інших регіонів (в тому числі з Айзенгюттенштату та Регенсбургу), це ж стосується готових покришок, дверей, багажників, а ось мотори доставляються з Мюнхена. В основному в цехах заводу людей мала кількість, так як роботи забезпечують рівень автоматизації 98%. Високий рівень автоматизації та очисних споруд ми також побачили на металургійному комбінаті «ArcellorMittal» в Айзенгюттенштадті та на буровугільному кар’єрі й ТЕС у місті Нохтен.

Своє знайомство з історичним центром м. Лейпциг ми почали із залізничного вокзалу, будівля якого з першого погляду вразила нас своїми розмірами та монументальністю. Лейпцігський вокзал є одним з найбільших у світі і найбільшим в Європі за площею (Рис. 1.5.). Його довжина 298 метрів, а всередині, крім 24 платформ, розмістилися сотні магазинів і ресторанів.

Від вокзалу наша група відправилася на площу Августа. Першою тут кидається в очі будівля університету, яка більше схожа на церкву. Церква в будівлі університету і справді функціонує, проте від її первозданного вигляду не залишилось майже нічого. Лейпциг є великим центром науки. Лейпцігський університет є одним з найстаріших у Німеччині. Не даремно Лейпциг називають містом німецьких класиків, в цьому місті свого часу жили, вчилися і створювали свої безсмертні шедеври Вагнер, Гете, Лейбніц, Мюнцер, Ніцше, Радищев і інші видатні діячі науки і мистецтва.

Також на площі ми побачили хмарочос Кроху (Krochhaus) - перший висотний будинок у Лейпцигу (1927р.), зараз тут розташовується єгипетський музей. Поряд з площею Августа стоїть церква Св. Миколая. Вона відома тим, що саме біля неї 1989 року почалися перші мирні демонстрації проти радянської влади.

У Борні ми оглянули середньовічну кірху, яку десять років тому перевезли на 12 кілометрів, а в Альтенбурзі - величний середньовічний замок.

Дев’ятий день практики почався з першої столиці Баварської землі - міста Регенсбург, який розташований на злитті річок Дунаю і Регена. Регенсбург є одним з найстаріших міст країни з чудовою історичною спадщиною, частина якого внесена до списку Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО. Місто має давню історію ще з часів кам’яної доби та заселення римлянами. Потрапити в місто можна найдавнішим мостом Німеччини, якому 800 років. У часи другої світової війни місто майже не зазнало бомбардування, і тому, збереглися в гарному стані споруди різних часів, які «притягують» тисячі туристів, наприклад, як Регенсбурзький собор, котрий будували 200 років Регенсбург є важливим портовим центром Німеччини, тому що, Дунай з’єднаний каналом з Рейном, і тому є сполучення між Чорним та Північним морем. І наше знайомство з місто розпочалося з екскурсії в порту, який динамічно розбудовує інфраструктуру та в який, минулого року, вклали понад мільйон євро інвестицій, адже річкові перевезення є найдешевшими та найекологічнішими. Порт Регенсбурга перевантажує за рік 1,1 млн. тонн вантажів.

Бамберг, який ми відвідали наступного дня, знаменитий старовинними соборами (11-12 ст.), великим фолк-фестивалем Sanderwa, а також своїм пивом, яке варять тут ось уже майже тисячу років. Крім того, тут базується найвідоміший оркестр Німеччини - Бамбергский симфонічний оркестр, заснований ще в 1946 р. Також Бамберг називають "баварської Венецією" через безліч каналів і витончених мостів, перекинутих через них. Центр міста зберігся з середньовічних часів, незважаючи на бурхливу історію країни, і внесений до Списку світової культурної спадщини ЮНЕСКО. Студенти зустрілись із професором Dr. Daniel Göler на географічному факультеті університету Отто Фрідріха та вислухали його презентацію про проблеми та спеціалізацію дослідження географічного факультету, програми для співпраці з іноземними студентами та практичне використання результатів їх досліджень.

В університеті Байрота нам прочитали лекцію, розповіли про Українсько-німецький проект :Learnopolis.net «Наука і навчання в епоху цифрових технологій», а також провели екскурсію територією кампусу та міста. Кожен громадянин Німеччини, який отримав диплом про повну загальну середню освіту (здав державний іспит) має право вчитися в університеті. Тобто практика обмеження числа набору абітурієнтів у більшості вузів Німеччини відсутня. Така практика, наприклад, діє в Мюнхенському технічному або Віденському медичному університетах. Більшість вузів Німеччини (і Австрії) зобов'язані, згідно з основним Законом своєї країни, приймати всіх бажаючих. Такий незвичайний стан справ різко змінюється після першого курсу, коли більша частина студентів відсіюється. Так, в залежності від вузу та спеціальності, до 70% студентів можуть бути відраховані за результатами першої сесії за неуспішність.

Після закінчення презентації відбулася жвава дискусія про особливості навчання в університетах, поєднання науки та промисловості у Німеччині.