(1959–2016 рр.)

 
В одному з найстаріших корпусів педагогічного університету, в якому зараз працює педагогічний факультет до революції розміщувалася громадська жіноча гімназія, в якій розпочали підготовку вчителів початкової школи ще в 1881 році на базі відкритого при гімназії УШ додаткового педагогічного класу. У цьому класі навчалося біля 30-40 учениць, які, крім загальноосвітніх предметів, вивчали також педагогіку та фахові методики. Учні цього класу проходили педагогічну практику в педагогічних класах при гімназії. Після закінчення додаткового педагогічного класу третина випускниць продовжувала навчання в вузах Європи та Російської імперії, третина йшла вчителювати, решта займалася „вільною практикою".

Архівні матеріали свідчать про те, що наш навчальний заклад виріс в університет із вищих трирічних педагогічних курсів, які були засновані в Єлисаветграді 1 червня 1921 року.

Випускники цих педкурсів могли викладати будь-який  предмет у всіх класах семирічки. Проте методик викладання у середніх і старших класах студенти майже не вивчали,  педагогічну практику не проходили. Фактично, ці педкурси тогочасним педфаком і готували вчителів для початкових шкіл. Вчителеві для старших класів готували інститути народної освіти (ІНО), але їх випускників у наш край направляли надзвичайно обмежену кількість. Тому випускники педкурсів не лише працювали за фахом у початкових школах, але й викладали навчальні предмети у старших класах, рекомендувалися на керівну освітянську роботу тощо.

У 1924 році відбулося об'єднання Єлисаветградських та Ново миргородських педкурсів, а в 1925 році педкурси було реорганізовано в Зінов'ївський педагогічний технікум. Він продовжував здійснювати підготовку вчителів для початкової школи включно аж до 1930 року, коли його було реорганізовано в інститут соціального виховання.

У 1927 році викладачеві педтехнікуму В.І.Харцієву було присвоєно звання професора, він тривалий час був єдиним професором нашого вузу, його гордістю і окрасою. У 1908 році він очолив Єлисаветградське громадське комерційне училище, роботу якого намагався побудувати на засадах „нової школи", добра та гуманізму. З 1917 року В.І.Харцієв - один з організаторів нової народної освіти в краї, у 1922-1924 рр. - очолив Єлисаветградські педкурси і був усунутий з цієї посади через свою позапартійність. В.І.Харцієв був останнім улюбленим учнем видатного українського філолога О.О. Потебні, найбільшим знавцем його творчості, відомим філологом та педагогом свого часу. У 1933 році професора В.І.Харцієва було звинувачено у націоналізмі, почалось його цькування та переслідування. Від таборів його врятував лише похилий вік та смерть.

Робота педкурсів здійснювалась таким чином. Заняття розпочиналися о 16 годині і тривали 6 днів на тиждень. Щодня було п'ять занять по 40 хв. та шосте - з фізкультури. У ранковий час проводилися клубні заняття із спорту, хорового співу, драматургії, образотворчого мистецтва, працювали предметні гуртки. Крім того, зранку студенти відвідували дитячі заклади, проводили в них педагогічні та психологічні обстеження, виступали в ролі помічників вихователів тощо.

Влітку студенти проходили сільськогосподарську та педагогічну практику в однієї з дитячих установ. Якщо такої установи в районі, куди направлявся студент, не було, він повинен був її створити (дитмайданчик, піонерський загін тощо). У ході літньої практики студент повинен був опанувати одним із видів ремесел (Гончара, коваля, шевця, теслі тощо) і восени представити комісії зразок власного виробу: пошиті черевики, сплетену корзинку, викуваний цвях, зліплений глечик, виготовлену табуретку тощо.

Разом з тим студент повинен описати історію, звичаї, мову та інші особливості району, де проходила його практика, зібрати гербарій, колекції та багато іншого.

Так що перші педфаківці працювали досить багато, наполегливо, до того ж, як свідчать архівні матеріали, студентське життя 20-х років було не лише напруженим, але й голодним.

Перший випуск Єлисаветградських педкурсів в кількості 44 вчителів відбувся у 1924 році. Всього ж навчалося тоді в технікумі 252 студентів та учнів підготовчого відділення. До 1930 р. контингент студентів та кількість випускників педтехнікуму помітно не змінилася.

Коли педтехнікум у 1930 р. було реорганізовано в інститут соціального виховання, то для підготовки вчителів початкових класів у тому ж році було засновано новий педтехнікум, який здійснював підготовку на базі семирічної школи вчителів початкових класів, працівників дошкільних закладів, піонерських вожатих, вчителів фізкультури. Проіснував педтехнікум до 1956 р., а в 1959 р. на базі Кіровоградського педагогічного інституту було відкрито педагогічний факультет.

Відкриття педагогічного факультету, який вперше розпочав здійснювати підготовку вчителів початкових класів з вищою освітою, було значною подією як в житті педагогічного інституту, так і всієї степової Кіровоградщини, адже до цього часу функціонувало лише три факультети: філологічний, фізико-математичний, фізичного виховання (з 1956 р.).

У 1959 році на 1 курс денної форми навчання було зараховано 50 студентів в складі двох академічних груп. План набору студентів з 1959 по 1962 рр. на денну форму навчання складав 50 осіб. З 1962 року розпочато підготовку вчителів початкових класів за заочною формою навчання, а в 1966 році здійснено останній випуск студентів денної форми навчання і розпочалася підготовка за вечірньою формою. У період з 1959 по 1966 рр. за денною формою навчання було підготовлено 196 вчителів.

Отже, з 1966 по 1973 рр. факультет здійснював підготовку вчителів лише за вечірньою та заочною формою навчання.

В 1973 р. факультет відновив набір студентів на стаціонарну форму і на даний час в складі факультет функціонує денне та заочне відділення. Останній випуск вчителів початкових класів за вечірньою формою було здійснено у 1972 році. Студенти цієї форми навчалися 5 років у вечірній час 4 рази на тиждень по 4 години щодня. На цьому відділенні навчалися працюючі вчителі, вихователі дитячих садків, робітники заводів, фабрик, підприємств тощо. Не зважаючи на велику зайнятість студентів, при вечірньому відділенні працював хор, вокальні групи, солісти, студенти оволодівали грою на одному з музичних інструментів. За вечірньою формою навчання було підготовлено 183 вчителів, більшість з яких і в даний час працює в школах, дошкільних та позашкільних дитячих установах міста і області.

Для забезпечення навчального процесу на факультеті в 1959 році було створено кафедру педагогіки і методики початкового навчання, яка об'єднувала викладачів педагогіки, психології, музики, образотворчого мистецтва, фахових методик, ручної праці. 

history photo 1  

Завідуючим кафедрою було призначено досвідченого, висококваліфікованого доцента, кандидата педагогічних наук  Пенського Івана Ілліча (1893-1991 рр.), який закінчив у 1913 році Велико-Сорочинську вчительську семінарію (вчитель початкових класів), в 1918 р. – Полтавський учительський інститут, працював вчителем початкових класів. З 1931 по 1958 рр. працював старшим викладачем, завкафедрою педагогіки, деканом у Ніжинському педагогічному інституті, а з 1958 по 1966 рр. – в Кіровоградському педагогічному інституті. У 1966 р. пішов на заслужений відпочинок, виїхав до Черкас де й помер на 98-му році життя.

 history photo 2  

Першим деканом факультету був Мельничук Сергій Гаврилович, нині доктор педагогічних наук, професор, заслужений працівник  народної освіти. Згідно з діючими нормативами декан призначався при наявності не менше 200 студентів на факультеті, тому він спочатку виконував обов’язки на громадських засадах, а з 1962 р. перебував на офіційній посаді декана. Мельничук С.Г. закінчив у 1959 р. фізико-математичний факультет Кіровоградського педінституту, з 1959 по 1970р. викладав математику на факультеті, з 1970 по 1973р. навчався у цільовій аспірантурі НДІ художнього виховання АПН колишнього Союзу (м.Москва), захистив дисертацію на здобуття вченого ступеню кандидата педагогічних наук, в період 1973-1978рр. знову працював деканом педагогічного факультету, а в 1978-1996 рр. – проректором з наукової роботи. З 1996 р. С.Г.Мельничук – завідуючий кафедрою педагогіки педфаку. В 1995 році захистив дисертацію на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук, професор з 1994 року. Опублікував понад 90 наукових праць, серед яких монографії, навчальні посібники тощо. Ветеран праці, нагороджений орденами і медалями. Багато років працює на факультеті, викладає педагогіку, історію педагогіки, веде спецкурси, спецсемінари тощо.

 history photo 3  Наступний (другий) декан факультету, кандидат філологічних наук, професор, заслужений працівник освіти України Кучинський Б.В. з 1980 по 1998 рік працював проректором з навчально-виховної роботи і в пенсійному віці (60 років) перейшов на посаду завідуючого кафедрою германських мов.
 history photo 4 Наступний (третій) декан кандидат історичних наук, доцент Поперешняк І.В. з 1985 по 1994 рік обіймав посаду проректора заочної форми навчання і в даний час вийшов на пенсію.
 history photo 5 Наступний (четвертий) декан кандидат педагогічних наук, доцент Гора Т.П. в 1998 році була запрошена на посаду заступника голови Кіровоградської міської ради з питань освіти, культури та медицини.
 history photo 6 Наступний (п’ятий) декан кандидат педагогічних наук, професор Завіна В.І. – випускник факультету, заслужений працівник культури України, керівник міського колективу сучасного бального танцю „Конвалія”. З 2003 року на посаді першого проректора університету.
 history photo 7 Наступний (шостий) декан кандидат педагогічних наук, професор Ткаченко О.М., в даний момент завідуюча кафедрою педагогіки дошкільної та початкової освіти.
 history photo 8 Нині деканом факультету працює кандидат педагогічних наук, професор Рацул А.Б. – заслужений працівник освіти України.

 

Першими викладачами були: Пенський Іван Ілліч, Шульга Галина Гаврилівна (педагогіка та історія педагогіки), Жмурко Олена Петрівна (українська мова), Сергієчко Володимир Захарович, Кузіна Валентина Федорівна (російська мова), Антонечко Віра Дмитрівна (психологія), Вітриченко Марія Несторівна (методика викладання української мови), Мініна Зінаїда Семенівна (ручна праця), Шпаченко Анатолій Григорович, Крапивна Тамара Петрівна, Бур’янський Анатолій Семенович, Сущов Савелій Григорович (музика і співи), Мельничук Сергій Гаврилович, Андрш Йосип Васильович (математика та методика її викладання).

Довгий час на факультеті плідно працювали кандидат біологічних наук, доцент Бурдіян Борис Гаврилович; кандидат психологічних наук, доцент Головань Ніна Олексіївна (нині на пенсії); кандидат педагогічних наук, доцент Гришина Тетяна Василівна; кандидат педагогічних наук, професор Рацул Анатолій Борисович; кандидат педагогічних наук, доцент Барабаш Валентина Гаврилівна; кандидат педагогічних наук, доцент Гора Тамара Петрівна; кандидат сільськогосподарських наук Пухир Юрій Миколайович; старші викладачі Погрібний Іван Іванович, Горячкіна Олена Василівна, Шевченко Анатолій Вікторович, Дубинський Іван Васильович та інші.

В останні роки значно зріс науковий потенціал кафедр факультету, нині успішно, творчо, з віддачею працюють професори Довга Т.Я., Радул О.С., Омельяненко С.В., Рацул А.Б., Ткаченко О.М.; кандидати педагогічних наук, доценти Горська О.О., Постолатій В.В.; кандидати філологічних наук, доценти Потєха Л.І., Єлдінова С.М., Скляренко В.Г., Федотова С.О., Жигора І.В., Кіндей Л.Г., Живицька Л.В., кандидат сільськогосподарських наук Дерев’янко В.О., старші викладачі Круть Л.І., Кривульченко Н.М. та інші.

З 1973 року розпочинається другий, дещо вищий період розвитку педагогічного факультету, коли було відновлено набір студентів на денну форму та значно збільшено набір на заочну форму навчання.  Зростає навчально-матеріальна база, науковий потенціал кафедр, створюються нові навчальні лабораторії і кабінети, започатковуються нові спеціальності, відкривається аспірантура, встановлюються наукові зв’язки з науково-дослідними інститутами, провідними вищими педагогічними закладами і т.ін.

В 1988 році на факультеті відкривається нова спеціальність „педагогіка і методика початкового навчання та образотворче мистецтво” з п’ятирічним терміном навчання, випускники одержують ще один фах – вчитель образотворчого мистецтва, а з 1989 року – здійснено набір на спеціальність „педагогіка і методика початкового навчання та хореографія”, випускники якої працюють вчителями початкових класів, викладають ритміку, керують хореографічними колективами. В 1993 році розпочато підготовку вчителів початкових класів і практичних психологів, а з 1994 року розпочато підготовку вчителів початкових класів з повною вищою освітою на базі педагогічних коледжів.    Щорічний набір цих студентів в кількості 30 осіб здійснювався на основі співбесіди, термін їх навчання був три роки, а з 1997 року – два роки. В 1997 році відкрито спеціальність „хореографія і народознавство”, а в 1998 році – спеціальність „хореографія та іноземна мова”, а також „вчитель початкових класів та дошкільне виховання”. В 1999 році відкрито спеціальності „соціальна педагогіка”, „образотворче мистецтво та практична психологія”. У перспективі керівництвом факультету планується відкриття нових спеціальностей таких як: "Дошкільна освіта", "Корекційна освіта" інші.

Навчальні плани факультету охоплюють значну кількість дисциплін і складають соціально-гуманітарні, психолого-педагогічні, фахові цикли.

Значне зростання факультету, вивчення широкого кола навчальних дисциплін поставило проблему створення нових кафедр і секцій. У зв’язку з такою потребою в 1982 році на базі кафедри педагогіки і методики початкового навчання створюється три кафедри: кафедра педагогіки початкового навчання, кафедра природничо-математичних дисциплін і кафедра філологічних дисциплін початкового навчання, а в 1994 році – кафедра хореографічних дисциплін. Очолювали кафедри відповідно доктор педагогічних наук, професор Воєводський Іван Кузьмович, кандидат педагогічних наук, доцент Мельничук Тамара Йосипівна, доктор філологічних наук, професор Горпинич Володимир Олександрович, а кафедру хореографічних дисциплін – народний артист України, професор Коротков Анатолій Єгорович.

Доктор педагогічних наук, професор Воєводський І.К. виїхав в 1983 році до Росії, доктор філологічних наук, професор Горпинич В.О. виїхав у 1995 році в Дніпропетровський університет, де працює й зараз, а доцент, кандидат педагогічних наук Мельничук Т.Й. пішла з життя на 54 році від важкої хвороби.

Протягом 47 років деканами факультету обиралися і працювали в указані періоди: Заслужений працівник освіти України, доктор педагогічних наук, професор Мельничук Сергій Гаврилович (1961-1970 рр., 1973-1978 рр.), кандидат філологічних наук, професор Кучинський Болеслав Вікентійович (1978-1980 рр.), кандидат історичних наук, доцент Поперешняк Іван Васильович (1980-1985 рр.), кандидат педагогічних наук, доцент Гора Тамара Петрівна (1985-1998 рр.), кандидат педагогічних наук, професор Завіна Віталій Іванович (1998 – 2003 рр.), кандидат педагогічних наук, доцент Ткаченко О.М. (2003 – 2005 рр.), Заслужений працівник освіти України, кандидат педагогічних наук, професор Рацул Анатолій Борисович (2005 р.).

Слід відзначити, що за 57 років свого існування педагогічний факультет став своєрідною кузнею підготовки керівних кадрів як для університету, так і для міста. Так, перший декан доктор педагогічних наук, заслужений працівник освіти України, професор Мельничук С.Г. в період 1978-1996 рр. обіймав посаду проректора університету з науково-дослідної роботи і в пенсійному віці (65 років) перейшов на посаду завідуючого кафедрою педагогіки початкового навчання.

В 1988 році на 3-х кафедрах факультету працювало 43 викладачі, в тому числі два професори, один доктор педагогічних наук, 23 кандидати наук і доценти, що складає 51 відсоток відносно загальної кількості викладачів. Два доценти факультету навчалися у докторантурі, два викладачі – в аспірантурі. В цей час на факультеті починає діяти аспірантура, в якій навчалося 8 аспірантів.

Кафедри факультету в цей період очолюють: кафедру педагогіки педагогічного факультету – Мельничук Сергій Гаврилович, доктор педагогічних наук, професор; кафедру філологічних дисциплін – Потєха Людмила Іванівна, кандидат філологічних наук, доцент; кафедру природничо-математичних дисциплін – Жабо Тетяна Василівна, кандидат педагогічних наук, доцент.

  history_photo_9

На факультеті було створено кафедру хореографічних дисциплін у 1994 році, її очолив народний артист України, професор Коротков Анатолій Єгорович.

Як уже відзначалось, в 1989 році, вперше в колишньому Союзі, серед 200 педагогічних вузів, при Кіровоградському державному педагогічному інституті було відкрито нову спеціальність „Вчитель початкових класів та хореографії”. Враховуючи значні досягнення та традиції міста і області в розвитку хореографічного мистецтва, а також великий досвід керівництва дитячим зразковим колективом „Пролісок” Коротковим А.Є. Міністерство освіти України вперше відкрило цю спеціальність в системі педагогічної освіти. Отже, наш інститут був першим педагогічним навчальним закладом, який розпочав підготовку вчителів-хореографів. Кафедра стала методичним центром України в галузі хореографічного мистецтва, підтримує творчі зв’язки з науковими хореографічними центрами Росії, Академією українського танцю в Канаді, Міжнародною Європейською асоціацією хореографів з центром у м. Парижі, науково-дослідними інститутами України. На кафедрі працюють відомі в усій Україні народний артист України, доцент Кривохижа А.М.; заслужений працівник культури України, доцент Босий В.С.; народні артисти України, професори; Похиленко В.Ф. та інші. Заняття з хореографічних дисциплін кафедра проводить на базі обласного комплексу хореографічного мистецтва (ліцей-школа мистецтв).

Протягом всіх років професорсько-викладацький склад кафедр факультету плідно працював над розробкою наукових проблем навчально-виховного процесу початкової та вищої педагогічної школи, беручи участь у дослідженні комплексної, колективної наукової теми „Шляхи удосконалення навчально-виховного процесу в початковій школі та педагогічному університеті”.

Лише за період з 1984 по 1988 рр. членами кафедр факультету опубліковано понад 170 наукових праць, загальним обсягом 285 др. аркушів. Серед них навчальні посібники для студентів, вчителів, монографії,  методичні рекомендації, статті в наукових журналах. У 1998 році редколегія Всеукраїнського журналу „Початкова школа” 50 відсотків своїх шпальтів виділити для публікації наукових статей професорсько-викладацького складу кафедр факультету під рубрикою „Вісті із Кіровоградського педагогічного університету імені Володимира Винниченка” (№ 7, 1998 р., ст. з 42 по 62), що є визнанням високого рівня поданих до друку наукових праць.

Найбільш вагомі у той час були публікації членів кафедр професорів, докторів наук Горпинича В.О., Мельничука С.Г., кандидатів наук, доцентів Крутя Ю.З., Омельяненко С.В., Григор’єва А.Й., Довгої Т.Я., Мельничук О.С., Бурдіяна Б.Г., Кривульченка А.І., Потєхи Л.І., Жабо Т.В., доцента Живицької Л.В., старшого викладача Дубинського І.В. та ін.

Факультет пишається своїми випускниками, більшість з яких працює вчителями початкових класів, а також в органах народної освіти, державних установах, вищих педагогічних навчальних закладах. Значна частина випускників є відмінниками народної освіти, вчителями вищої категорії, методистами тощо.

Вихованці факультету Владимирова В.І., Довга Т.Я., Завіна В.І., Горська Г.О., Горська О.О., Кендюхова А.А., Дубінка М.М., Семез А.А., Савченко Н.С., Котелянець Н.В., Філоненко О.В., Логачевська С.О., Антипова Т.Н., Мельничук І.Я., Кондратова В.В. та інші успішно захистили дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук і успішно працюють у сфері середньої та вищої школи.

У 2005 – 2006 рр. успішно захистили кандидатські дисертації викладачі факультету  Галета Я.В. – викладач кафедри педагогіки, Рацул О.А. – старший викладач кафедри педагогіки початкової освіти та соціальної педагогіки, Уличний І.Л. – старший викладач кафедри психології.

Отже, за роки свого функціонування педагогічний факультет сформувався як один із провідних підрозділів університету з високим науковим потенціалом і забезпечив степову Кіровоградщину й Україну висококваліфікованими кадрами вчителів початкової школи з вищою педагогічною освітою.

Педагогічний факультет почав здійснювати підготовку вчителів початкових класів з вищою освітою (як уже зазначалося) у 1959 році (у квітні 2000 року рішенням Вченої ради університету був реорганізований у психолого-педагогічний факультет); з червня 2013 року- факультет педагогіки та психології.

Сьогодні факультет готує висококваліфікованих фахівців з вищою освітою за такими спеціальностями: "Початкове навчання" (з 1959 р.); "Початкова освіта. Спеціалізація: практична психологія" (з 1993 р.); "Початкова освіта. Спеціалізація: дошкільне виховання" (з 1998 р.); "Соціальна педагогіка. Додаткова спеціальність: практична психологія" (з 2001 р.); "Практична психологія. Спеціалізація: соціальна педагогіка" (з 2002 р.); "Початкове навчання. Спеціалізація: іноземна мова" (з 2002 р.); "Початкова освіта. Додаткова спеціальність: соціальна педагогіка (з 2013 р.); Відкрито спеціальність "Дошкільна освіта" (з 2013 р.); "Корекційна освіта" (з 2014 р.).

history_photo_10На факультеті здійснюється підготовка висококваліфікованих фахівців за такими освітньо-кваліфікаційними рівнями: "бакалавр", "спеціаліст", "магістр".   

 

На 01.10.2015 р. на факультеті навчається 1113 студентів, аспірантів, з них 654 – на денній та 307 – на заочній формі навчання, 10 – на екстернатній формі навчання, 113 осіб здобуває другу вищу освіту, в аспірантурі навчається 29 осіб.

За роки існування факультету було підготовлено 6336 вчителів з вищою освітою. Факультет пишається своїми випускниками, більшість яких працює вчителями загальноосвітніх шкіл, інспекторами та методистами в органах народної освіти, викладачами вищих навчальних закладів тощо. Значна частина випускників є відмінниками народної освіти України, вчителями вищої категорії, старшими вчителями та вчителями-методистами. Усій країні відомі імена заслуженого вчителя України, кандидата педагогічних наук Логачевської С.П. і заслужених вчителів України Львової С.Л. та Годлевської В.Г.

У даний час на 5-ти кафедрах факультету працює 93 викладачі, з – поміж яких близько 85% мають учені ступені кандидатів наук та звання доцентів. На кафедрах працює 7 докторів педагогічних наук, професорів; 2 доктори психологічних наук, професори; 7 кандидатів педагогічних наук, професорів; 31 кандидат педагогічних наук, доцент; 9 кандидатів психологічних наук, доцентів; 8 кандидатів філологічних наук, доцентів; 1 кандидат біологічних наук, доцент; 1 кандидат сільськогосподарських наук, доцент; 5 кандидатів педагогічних наук, старших викладачів; 1 кандидат психологічних наук, старший викладач; 3 старших викладачів; 17 викладачів; 1 доцент.

Кафедри факультету очолюють: кафедру педагогіки дошкільної та початкової освіти – доктор педагогічних наук, професор, Ткаченко О.С.; кафедру педагогіки та освітнього менеджменту– доктор педагогічних наук, професор Радул В.В.; кафедру методик дошкільної та початкової освіти – кандидат філологічних наук, доцент  Жигора І.В.; кафедру практичної психології – кандидат психологічних наук, доцент Горська Г.О.; кафедру соціальної роботи, соціальної педагогіки та психології – доктор педагогічних наук, доцент Рацул О.А.; кафедру корекційної освіти та здоров'я людини - кандидат педагогічних наук, професор Рацул А.Б.

На факультеті працюють доктори педагогічних наук, професори С.Г.Мельничук, О.С. Радул, В.В.Радул, А.М.Растригіна, Н.С. Савченко; кандидати педагогічних наук, професори Т.Я. Довга, Григорьєв А.Й., А.Б.Рацул, С.В.Омельяненко, В.Л.Омельяненко, доктор філологічних наук, професор Іліаді О.І.

В університеті та на факультеті діє спеціалізована вчена рада по захисту кандидатських дисертацій, яку очолює доктор педагогічних наук, професор Радул В.В., вчений секретар, кандидат педагогічних наук, доцент Окольнича Т.В. Членами спеціалізованої вченої ради є члени професорського викладацького складу факультету: Мельничук С.Г., Довга Т.Я, Рацул А.Б., Ткаченко О.М., Кравцов В.О., Савченко Н.С., Пасічник Н.О., Растригіна А.М.

За останні п’ять років членами кафедр факультету опубліковано понад 900 наукових праць загальним обсягом понад 1500 друкованих аркушів. Серед них навчальні посібники для студентів та вчителів, монографії, методичні рекомендації, статті у наукових журналах.

Найвагоміші праці (монографії посібники):

Мельничук Сергій Гаврилович: (близько 100 наукових праць):

1. Педагогіка. Частина І. Загальні основи педагогіки. Теорія навчання (дидактика).(Навчальний посібник для студентів педагогічних навчальних закладів). Кіровоград: РВЦ КДПУ ім. В.Винниченка. – 2002-132с. 5,5 др.ар. у співавторстві: Омеляненко В.Л., Омеляненко С.В.

2. Естетичне та трудове виховання молодших школярів. / Навчальний посібник. Київ: МОН України, 1994 р., 5,81 др.ар.

3. Виховання культури поведінки молодших школярів. / Навчальний посібник, Київ, 1998 р., 5,8 др.ар., (у співавторстві Довга Т.Я.)

4. Теорія і практика формування естетичної культури майбутніх учителів.(Монографія). Кіровоград, 2005р. 15 др.ар.

Радул Валерій Вікторович: (понад 100 наукових праць):

1. Соціально-педагогічна зрілість. Спеціальний курс: Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. Кіровоград, Поліграфічно-видавничий центр ТОВ „Імекс ЛТД”, 2002. – 248 с., 12,53 др.ар.

2. Соціально-професійне становлення особистості. / Монографія. В.В.Радул, О.В.Михайлов, І.П.Краснощок, В.А.Кушнір. За редакцією В.В.Радула. Кіровоград, ТОВ „Імекс ЛТД”, 2002 р. – 263 с., 15,35 др.ар.

3. Соціолого-педагогічний словник. За ред.В.В.Радула. – К.: Екс об”, 2004 р. – 304 с., 20,9 др.ар.

4. Основи професійного становлення майбутнього вчителя. / Навчальний посібник. Кіровоград, РВВ КДПУ, 2006 р. – 216 с., 12,0 др.ар.

5. Соціальна зрілість молодого вчителя.  Монографія. К.: Вища школа., 1997 р. – 269 с., 17,85 др.ар.

Завіна Віталій Іванович: (понад 80 наукових праць)

1. Контроль за навчальною діяльністю молодших школярів. Посібник. Кіровоград 2001р. – 164с. 8,0 др.ар.

2. Психолого-педагогічна діагностика. Навч.посібник. Кіровоград 2005р. 476с. 14,2др.арк. У співавторстві: Григор’єв А.М. 28,5 др.ар.

3. Педагогічна культура викладача вищої школи. (Навч.посібник) Кіровоград, 2005р. – 200с. 10,5 др.ар.

4. Корекційний вплив сучасних оздоровчих систем та народних методів лікування на поліпшення здоров’я. (Навч.посібник). Кіровоград, 2005р. 380с. 12,5 др.ар. у співавторстві: Григор’єв А.Ю.

Рацул Анатолій Борисович (понад 70 наукових праць)

1. Особливості організації родинного виховання. / Навчальний посібник. Кіровоград, ТОВ „Імекс ЛТД”, 2002 р., – 82 с., 4,8 др.ар.

2. Історія педагогіки. Ч.1. Історія зарубіжної педагогіки. / Навчальний посібник. Кіровоград, ТОВ „Імекс ЛТД”, 2003 р. – 138 с., 7,9 др.ар.

3. Педагогіка: опорний конспект. / Навчальний посібник. Кіровоград, ТОВ „Імекс ЛТД”, 2005 р. – 348 с., 20,2 др.ар.

4. Зміст та організація педагогічної практики. / Методичний посібник. Кіровоград, РВВ КДПУ, 2000 р. – 102 с., 5,6 др.ар.

Омеляненко Світлана Віталіївна: (близько 70 наукових праць)

1. Педагогічна культура викладача вищої школи. (Навч.посібник) Кіровоград, 2005р. – 200с. 10,5 др.ар. У співавторстві: Завіна В.І.

2. Пізнавальні завдання в курсі педагогіки. Посібник. Кіровоград, 2004р. 116с. 6,16 др.ар.

3. Навчання критичного мислення. Методичні рекомендації. Кіровоград, 2004р. 192с. 10,5 др.ар.

Контроль за навчальною діяльністю молодших школярів. Посібник.

Радул Ольга Сергіївна: (понад 60 наукових праць)

1. Історія педагогіки України. Вид. 2-е, доп. і переробл.// Навчальний посібник. Кіровоград; ТОВ „ІМЕКС ЛТД”, 2001р. – 179с. 12др.ар.

2. Соціально-педагогічний словник. Київ, ТОВ УВПК „ЕКС ОБ”, 2004р. 19 др.ар. 303с. (У співавторстві) Радул В.В.

3. Козацьке виховання (XVI-XVIII ст.) Навчальний посібник. Кіровоград КДПУ, 1999 – 28 с. 1,5др.ар.

4.Навчально-методичний комплекс з циклу педагогічних дисциплін. Для студентів з/в. Психолого-педагогічного факультету. Упорядник Довга Т.Я. Розділ: Теорія педагогіки. Програми: Кіровоград РВЦ КДПУ 2003р. с.37-50

5. Кіровоград 2001р. – 164с. 8,0 др.ар. У співавторстві: Завіна В.І.

Навчальним планом та навчальними програмами передбачено глибоке вивчення психолого-педагогічних, суспільних, філологічних, природничо-наукових дисциплін, предметів мистецького циклу, різноманітних методик викладання шкільних предметів. Провідними викладачами факультету читаються спецкурси та спецсемінари, спрямовані на поглиблене вивчення предметів, оволодіння нетрадиційними методиками викладання, новими освітніми технологіями, становлення умінь досліджувати та формувати особистість школяра.

Велика увага приділяється на факультеті науковій та творчій діяльності студентів. Вони працюють у різноманітних науково-дослідних гуртках і проблемних групах, виступають із доповідями, рефератами на університетських і міжвузівських науково-практичних конференціях, беруть активну участь у конкурсах на кращу студентську наукову роботу, допомагають учителям шкіл міста й області у проведенні навчально-виховних заходів. Студенти факультету неодноразово ставали дипломантами та переможцями  Всеукраїнських предметних студентських олімпіад

Випускаючі кафедри підтримують постійні зв’язки з науковими установами і навчальними закладами України: науково-дослідним інститутом педагогіки АПН України, науково-дослідним інститутом психології, Київським національним університетом імені Т.Г.Шевченка, Київським національним педагогічним університетом імені М. Драгоманова, Київським лінгвістичним університетом, Харківським національним педагогічним університетом імені Григорія Сковороди, інститутом української мови НАН України, інститутом фольклористики, народознавства та етнології ім.. М.Т. Рильського НАН України, інститутом художньої освіти РАО (м. Москва) тощо. Беруть активну участь в реалізації спільної програми Кіровоградського педагогічного університету імені Володимира Винниченка та Монтклерського університету (США) із питань розвитку критичного мислення.