Шановні колеги!
Запрошуємо Вас взяти участь у роботі Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції «Реалізація компетентнісного підходу в змісті дошкільної освіти» яка відбудеться 9-10 червня 2022 року.
Відділ освіти, молоді та спорту Знам’янської райдержадміністрації
Віктор Слюсаренко
Освітнє середовище – це структуроване середовище, в якому основним змістом дійсності, що породжується, є спрямована зміна поведінки учня з метою одержання навчального ефекту. Всі середовища породжують ті або інші зміни в людині, навчають її. Однак не всі середовища, сконструйовані як навчальні, мають очікуваний навчальний ефект стосовно конкретного суб’єкта.
Є чимало наукових ідей щодо типологізації освітніх середовищ з навчальних предметів, зокрема у цьому напрямку працювали Б.С. Кобзар, Я. Корчак та О.Я. Савченко.
Зокрема, Я. Корчак [1, с. 199-202] виділяв наступні основні типи освітнього середовища загальноосвітніх навчальних закладів: догматичне освітнє середовище – сприяє розвитку пасивності і залежності дитини від репродуктивного рівня розумової діяльності на уроках, зокрема фізики; кар'єрне освітнє середовище – сприяє розвитку активності і залежності дитини від суб’єктивного та об’єктивного впливу на мотивацію вивчення навчального предмету; безтурботне освітнє середовище – сприяє вільному розвитку й зумовлює пасивну життєву позицію дитини по відношенню до реальної дійсності; творче освітнє середовище – сприяє вільному мотивованому розвитку активної дитини з оволодіння предметною компетентністю.
Науковці Е.Г. Костяшкін [2, с 103-108], О.Я. Савченко [3, с. 167-168] запропонували наступну класифікацію освітніх середовищ:
1) навчальне освітнє середовище – розглядається як дидактично організоване навчання і учіння школяра, що здійснюється через взаємодію основних суб’єктів освітнього середовища – вчителя й учня, яке обумовлена цілями освіти, при цьому завдання навчання фізики, математики тощо реалізуються через актуалізацію його основних компонентів: змісту, форм, методів, засобів та педагогічних технологій;
2) позаурочне освітнє середовище – своєрідне освітнє середовище загальноосвітнього навчального закладу, яке має місце у позаурочний час і в контексті якого реалізуються завдання розвитку всіх сфер особистості школяра (тілесно-фізичної, пізнавальної, соціально-моральної) з використанням специфічних організаційних форм, методів і прийомів навчально-виховної роботи з учнями різних вікових категорій;
3) позашкільне освітнє середовище – йому притаманні такі специфічні якісні характеристики, як соціально-педагогічна актуальність змістового компонента, особистісна зацікавленість школяра і батьків, індивідуалізованість, автентичність, гетерогенність (різнорідність, неоднорідність за структурою); цільова та змістова варіативність, різнорівневість за критерієм віку дітей, відкритість до педагогічних інновацій, різноманітність часових і просторових координат, практико орієнтована процесуальність, креативність.
БІБЛІОГРАФІЯ
ВІДОМОСТІ ПРО АВТОРА
Слюсаренко Віктор Володимирович ‑ кандидат педагогічних наук, головний спеціаліст відділу освіти, молоді та спорту Знам’янської райдержадміністрації.
Коло наукових інтересів: впровадження інноваційних технологій в освітній процес.
References
INFORMATION ABOUT THE AUTHOR
Slyusarenko Victor Vladimirovich candidate of pedagogical sciences, chief specialist of the Department of Education, Youth and Sports of the Znamensky District State Administration.
A range of scientific interests: the introduction of innovative technologies in the educational process.