• вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

НАВЧАЛЬНІ ПРОЕКТИ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ АЛГЕБРИ І ПОЧАТКІВ АНАЛІЗУ В КОНТЕКСТІ РОЗВИТКУ ДОСЛІДНИЦЬКИХ УМІНЬ УЧНІВ

Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова

Грищенко Галина

Переорієнтація сучасного світу на ініціативних та свідомих особистостей, здатних до саморозвитку і самореалізації, призвела до зміни освітніх потреб суспільства. До актуальних запитів учнів Нової української школи відноситься здатність критично мислити, уміння опрацьовувати різноманітну інформацію, практичне застосування набутих теоретичних знань, творче розв’язання проблем та життєвих ситуацій.

Виконати таке соціальне замовлення можна за допомогою застосування в освітньому процесі проектного підходу. Адже він створює умови для творчої самореалізації учнів, підвищує мотивацію до навчання, сприяє розвитку дослідницьких умінь, дозволяє залучити кожного учня до активної навчально-дослідницької діяльності, формує навички групової співпраці, сприяє набуттю досвіду комунікативної взаємодії.

Мета статті – обґрунтувати важливість використання навчальних проектів у курсі алгебри і початків аналізу як засобу розвитку дослідницьких умінь учнів профільної школи.

Вивченням теоретичних та практичних особливостей навчальних проектів займалися Ю. К. Бабанський, Н. Ф. Бабина, Т. І. Вороненко, Н. А. Данилов, О. Є. Долгова, Г. В. Лисичкин, І. Я. Лернер, Є. П. Нелін, Н. Ю. Пахомова, С. С. Петровський, Н. І. Поліхун, М. М. Скаткін та інші.

Т. І. Вороненко зазначає, що суть навчального проекту полягає у стимулюванні зацікавленості учнів поставленими проблемами, пошуку шляхів їх вирішення через проектну діяльність; наданні можливості практичного застосування отриманих знань та вмінь [2].

Ми вважаємо, навчальний проект головним засобом навчально-дослідницької діяльності, спрямованим на розвиток дослідницьких умінь учнів під час навчання алгебри і початків аналізу. Наведемо приклади: застосування похідної функції до розв’язування прикладних задач (відповідно профілю навчання), графічний метод розв’язування (тригонометричних, показникових, логарифмічних тощо) рівнянь і нерівностей з параметрами.

Організовуючи взаємодію вчителя та учнів у рамках навчального проекту, ми схиляємося до класичної моделі І. Я. Лернера та М. М. Скаткіна: вчитель висуває навчально-дослідницьке завдання для учнів, діти в свою чергу самостійно проходять весь шлях дослідження [3]. Важливими аспектами розвитку дослідницьких умінь під час роботи над навчальним проектом, на нашу думку, є самостійне формулювання та дослідження учнями проблеми, проходження всіх етапів дослідницького процесу: спостереження та вивчення фактів і явищ; виокремлення невідомих явищ, які потребують дослідження, висунення гіпотези; складання плану дій дослідження; здійснення дослідницького плану у поєднанні з перевіркою наявних гіпотез; формулювання результату; контроль результату; оцінка значимості отриманих нових знань, їх можливого чи необхідного використання. Тобто учні проходять науковий шлях відкриття, отримуючи потужний виток розвитку дослідницьких умінь.

Вагоме місце займають навчальні проекти у системі завдань підручників алгебри і початків аналізу (профільний рівень), що МОН рекомендує для 10-11 класів загальної середньої освіти. Зокрема у підручниках [1, 4, 5] навчальні проекти запропоновані відповідно у 5-х розділах з 5-ти, що становить 100% охоплення навчального матеріалу підручника [1], у 4-х розділах з 5-ти, що становить 80% охоплення навчального матеріалу підручника [4], у 3-х розділах з 4-х, що становить 75% охоплення навчального матеріалу підручника [5].

Є. П. Нелін і О. Є. Долгова зазначають деякі методичні рекомендації. Для виконання проекту створюється кілька груп, кожна має знайти певну інформацію. Результати роботи над проектом кожна група оформлює у вигляді комп’ютерної презентації, захист проектів доцільно провести у формі дебатів [5].

Зазначені особливості відносять навчальні проекти курсу алгебри і початків аналізу до групи інформаційних проектів. На нашу ж думку, навчальні проекти за видом діяльності учнів у процесі вивчення алгебри і початків аналізу варто вважати дослідницькими, адже вони максимально наближені до наукового дослідження.

Ретельної уваги вчителя заслуговує організація командної взаємодії учнів під час роботи над навчальним проектом, що може тривати протягом певного часу (теми, семестру і навіть навчального року) переплітаючись з вивченням програмового навчального матеріалу. Адже саме командна робота учнів під час навчання алгебри і початків аналізу дозволяє реалізувати природне прагнення до спілкування, взаємодопомоги та співробітництва.

Ми вважаємо,що продукти навчальних проектів з алгебри і початку аналізу (науковий реферат, доповідь, тези тощо) доцільно рекомендувати до загального ознайомлення на учнівських конференціях, дебатах, конкурсі-захисті Малої академії наук у кінці навчального семестру чи навчального року.

У роботі над навчальними проектами підтримки вчителя потребують учні, які ще не володіють навичками постановки мети, формулювання завдань дослідження, здійснення дослідницького плану, оформлення результатів і висновків. Виникає необхідність подальших теоретичних та методичних досліджень організаційних форм взаємодії вчителя та учнів під час навчання алгебри і початків аналізу, що максимально сприятимуть розвитку дослідницьких умінь учнів профільної школи.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Бевз Г. П., Бевз В. Г., Владімірова Н. Г. Алгебра і початки аналізу. Профільний рівень : підруч. для 10 кл. закладів загальної середньої освіти. К. : Видавничий дім «Освіта», 2018. 336 с.

2. Вороненко Т. І. Класифікація навчальних проектів // http://ipvid.org.ua/upload/iblock/20c/20c207b21906f87eb050de396d9b5a55.pdf (дата звернення: 08.04.2021).

3. Дидактика средней школы: Некоторые проблемы современной дидактики. Учеб. пособие для слушателей ФПК директоров общеобразоват. школ и в качестве учебного пособия по спец-курсу для студентов пед ин-тов / Под ред. М. Н. Скаткина. 2-е изд. перероб. и доп. М. : Просвещение, 1982. 319 с.

4. Нелін Є. П. Алгебра і початки аналізу(профільний рівень) : підруч. для 10 кл. закл. загал. серед. освіти. Харків : Вид-во «Ранок», 2018. 272 с.: іл.

5. Нелін Є. П., Долгова О. Є. Алгебра і початки аналізу(профільний рівень) : підруч. для 11 кл. закл. загал. серед. освіти. Харків : Вид-во «Ранок», 2019. 240 с.

Коментарі   

# Кожина Анастасія 13.05.2021, 20:09
Дякую за Вашу роботу.
Було цікаво побачити з нового ракурсу проблему практичних проектів.
# Вергун Ігор 11.05.2021, 22:59
У статті гарно описано, що навчальний проєкт це необхідна складова в сучасному освітньому процесі, яке дає можливість вчителю формувати дослідницькі уміння та компетентності в учнях, але якщо вчитель приділяє велику увагу до організації цих проєктів.
Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись