• вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

ЗАСТОСУВАННЯ МУЛЬТИМЕДІА-ТЕХНОЛОГІЙ У РЕАЛІЗАЦІЇ ІНДИВІДУАЛЬНОГО ПІДХОДУ ДО НАВЧАННЯ СТУДЕНТІВ

УДК 378.147 : 371.3

Абрамова Оксана, Мироненко Наталя

ЗАСТОСУВАННЯ МУЛЬТИМЕДІА-ТЕХНОЛОГІЙ У РЕАЛІЗАЦІЇ ІНДИВІДУАЛЬНОГО ПІДХОДУ ДО НАВЧАННЯ СТУДЕНТІВ

Анотація. В статті розглядаються можливості застосування мультимедійних презентацій MS Office PowerPoint при підготовці майбутніх вчителів трудового навчання та технологій. Досліджено варіанти використання мультимедійних презентацій для індивідуального перегляду на комп’ютері під час аудиторних занять. У статті запропоновано схеми розгалуженої мультимедійної презентації при повторенні теоретичного матеріалу вже вивченої теми або як допуск до виконання лабораторно-практичного завдання із пройденої теми.

Ключові слова: мультимедійна презентація, гіперпосилання, індивідуальний підхід до навчання, тестові завдання.

Постановка та обґрунтування актуальності проблеми. Наразі застосування мультимедіа-технологій набуло великої популярності під час створення навчального середовища викладачами вищих навчальних закладів. Зокрема, мультимедійні презентації доповнюють та візуалізують інформацію в процесі викладення нового матеріалу на лекційних заняттях із безпосередньою участю викладача, виступах на конференціях, семінарах тощо. Мультимедійні презентації можна завантажувати у хмарні середовища та застосовувати для індивідуального перегляду при вивченні навчального матеріалу, що виносяться на самостійне опрацювання, наприклад, при дистанційному навчанні тощо. З появою на початку цього сторіччя великої групи нових сервісів, що отримали назву соціальних сервісів Веб 2.0, з’явилася можливість зберігати створені презентації в Інтернеті у спеціальному флеш-форматі, вставляти їх у інші веб-ресурси як флеш-модулі, що, у свою чергу, значно поліпшило організацію навчально-виховного процесу студентів.

Аналіз останніх досліджень та публікацій. Питання застосування мультимедіа-технологій у навчальному процесі є достатньо дослідженим. У своїх працях різні аспекти мультимедійних технологій розглядали М. Анісімов, В. Биков, Б. Гершунський, А. Гуржій, Р. Гуревич, М. Жалдак, Ю. Жук, М. Кадемія, В. Ковалевський, В. Красильников, А. Кух, Ю. Машбиць, Т. Носенко, М. Синиця, С. Сисоєва, О. Царенко, Л. Ястребов та інші. У  ґрунтовних колективних працях [2; 3] науковці аналізують особливості організації навчально-виховного процесу в умовах використання інформаційно-комунікаційних технологій, детально досліджують процес створення і використання навчальних мультимедійних презентацій, аналізують визначення терміну «мультимедіа», пропонують класифікацію мультимедійних засобів навчання тощо. Науковець О. Царенко у своїх дослідженнях дає визначення основним поняттям сучасних засобів навчання з урахуванням функцій, які реалізуються за допомогою мультимедіа та вказує, що мультимедіа-технології (мультимедіа та гіпермедіа) є одним із перспективних напрямів інформатизації навчального процесу [6, с. 214].

Автор М. Синиця визначає, що завдяки використанню мультимедійних засобів, теоретичний матеріал можна структурувати так щоб кожен студент міг обрати для себе оптимальну траєкторію вивчення матеріалу, зручний темп роботи над дисципліною тощо [5, с. 423]. Погоджуючись із твердженнями дослідника автори статті визначають метою статті обґрунтування можливостей мультимедіа-технологій у реалізації індивідуального підходу до навчання студентів шляхом створення алгоритму розгалуженої системи переходу на порційовані блоки навчальної інформації.

Виклад основного матеріалу дослідження. Якість знань, отриманих студентами у процесі навчання значно залежить від їх інтересу та мотивації до даної діяльності, які, у свою чергу, підвищують саме планування навчального процесу із застосуванням активного використання зорових образів, візуалізації інформації, що представлено засобами мультимедійних технологій. З одного боку майбутні фахівці є користувачами мультимедійних технологій під час аудиторних занять та самостійного опрацювання матеріалу у педагогічних ВНЗ, з іншого боку активно створюють мультимедіа у процесі виконання завдань чи підготовки до уроків проходячи виробничу практику в загальноосвітніх навчальних закладах, як майбутні вчителі трудового навчання та технологій [1, с. 101]. Студенти предметної спеціальності Середня освіта (Трудове навчання та технології) опановують створення мультимедійних технологій під час вивчення таких навчальних дисциплін як, «Інформаційні технології в освіті», «Сучасні освітні технології у викладанні трудового навчання та технологій» тощо.

Мультимедійні технології у навчанні сприяють передачі інформації, появі нового насиченого поля спілкування й зародження нових розумінь, точок перетину, проблем і розв’язці, які отримали нове місце у сучасній культурі порівняно з традиційними та відомими засобами передавання інформації та навчання. Мультимедійні технології, як засоби навчання створюють можливості для поєднання логічного й образного способів опанування інформації, активізації освітнього процесу за рахунок посилення наочності й інтерактивній взаємодії, спілкуванні в інформаційно-освітньому просторі [2, c. 27].

Використання програм Microsoft Office не вимагає від педагога особливої підготовки та навичок. При створенні презентацій за допомогою Power Point можна скористатися різними можливостями пакету щоб запобігти одноманітності продукту, наприклад, використання одного шаблону, які володіють значною подібністю. Використання графіки, анімації, фото, відео, звуку, тексту в інтерактивному режимі роботи створюють інтегроване інформаційне середовище, у якому користувач знаходить якісно нові можливості, що дозволяє йому організувати виклад начального матеріалу на електронних носіях за різними сценаріями.

Класифікація мультимедійних презентацій за ступенем застосування різних ефектів (за Л. Й. Ястребовим): офіційна презентація; офіційно-емоційна презентація; «Плакати»; «Подвійна дія»; інтерактивний семінар; електронний роздатковий матеріал; «Інформаційний ролик» [2, c. 81].

Офіційну презентацію студентам доцільно застосовувати при захисті реферату, курсового проекту, підготовці доповіді, індивідуального завдання тощо. Для такої презентації характерні строгий дизайн, витриманість, єдиний шаблон оформлення для всіх слайдів, вимагається дотримання чіткого структурування та розміщення на слайдах усіх тез доповіді.

Офіційно-емоційна презентація може бути використана при проведенні проблемної лекції, коли необхідно захопити чи надихнути студентів чи учнів.

Презентація «Плакати» може бути застосована, наприклад, під час міні-лекцій або при відеозвіті й обговоренні екскурсій, виставок, майстер-класів чи проведенні звітної конференції з виробничої педагогічної практики.

Презентація «Подвійна дія» поєднує зображення та текстову інформацію. Таку презентацію застосовують при проведенні більшості лекційних занять.

Інтерактивний семінар застосовують в режимі діалогу з аудиторією. У  такій презентації використовують увесь спектр ефектів, а також розгалуження за допомогою гіперпосилань, коли залежно від відповідей та реакцій студентів на запитання і твердження викладача здійснюються переходи на різну додаткову інформацію.

Виклад інформації презентації Електронний роздатковий матеріал вибудований докладно із використанням гіперпосилань або спеціальних Замітках до слайду, за допомогою яких студент може отримати додаткову вичерпну інформацію з даної теми. Такі презентації можна застосовувати при самостійному опрацюванні начального матеріалу.

«Інформаційний ролик» проходить в автоматичному режимі із переходом після завершення на початок показу. Така презентація може бути застосована при повідомленні інформації, під час проведення виставок, майстер-класів, демонстрації процесів, дії механізмів чи апаратів тощо.

Визначимо можливу структуру деяких видів мультимедійних презентацій та особливості застосування їх у реалізації індивідуального підходу при підготовці майбутніх вчителів трудового навчання та технологій.

Скористаємося можливостями застосування гіперпосилань у мультимедійних презентаціях пакету Power Point. При викладі нового навчального матеріалу, поєднаємо блоки текстової інформації з блоками постановки проблемних питань, коли у залежності від відповіді студентів відбувається розгалуження та перехід до блоку відповідної уточнюючої чи додаткової інформації або до перегляду навчальних роликів тощо. Схематично така презентація представлена на рисунку 1. Використання таких презентацій можливе під час лекцій чи при індивідуальному опрацюванні навчального матеріалу студентами за комп’ютерами в аудиторії або дистанційному навчанні.

Рис. 1. Фрагмент схеми розгалуженої мультимедійної презентації до лекції

Розглянемо другий варіант створення мультимедійної розгалуженої презентації при повторенні теоретичного матеріалу вже вивченої теми, наприклад, при проведенні інтерактивного семінару або як допуск до виконання лабораторно-практичного завдання. У цьому варіанті презентації студент одразу знайомиться із контрольними питаннями до вже вивченої теми у формі тестових завдань закритої форми. У разі правильної відповіді на питання відбувається перехід на наступне питання. Якщо студент дає неправильну відповідь, то здійснюється перехід на блок із інформацією для повторення навчального матеріалу, потім відбувається повернення на те ж питання. У разі повторної неправильної відповіді на одне й те ж питання студент має опрацювати блок, який містить більш докладну інформацію із даної теми. Після правильної відповіді на питання відбувається перехід на наступне питання і т.д. Схематично така презентація представлена на рисунку 2.

Рис. 2. Блок-схема мультимедійної розгалуженої презентації
при допуску до виконання лабораторно-практичного заняття

Алгоритм послідовності створення мультимедійної розгалуженої презентації-опитування [4, c.64-67]:

  1. Необхідно запустити MS Office PowerPoint. На першому й другому слайдах розміщуємо привітання та назву тесту (тему заняття).

  2. На наступному слайді сформулюємо перше питання (можна візуалізувати запитання за допомогою фото) та розмістимо варіанти відповідей. До кожного питання необхідно зробити обов’язкових три слайди: 1) слайд із питанням і відповідями; 2) слайд із реакцією на правильну відповідь; 3) слайд із реакцією на неправильну відповідь.

  3. Створимо перехід зі слайда з питанням на слайд із реакцією на відповідь, для цього скористаємося можливістю застосування Гіперпосилання: 1) виділяємо текст (варіант відповіді) та натискаємо праву кнопку миші й обираємо «Гиперссылка»; 2) з’явиться вікно «Вставка гиперссылки», у цьому вікні обрати зліва «местом в документе»; 3) у вікні «Выберите место в документе» наводимо на назву відповідного слайду і натискаємо «OК». Аналогічно створюємо перехід через гіперпосилання на реакцію для іншої відповіді у слайді з запитанням.

  4. На слайді із реакцією на правильну відповідь справа внизу розміщуємо зображення стрілки, для якого створюємо гіперпосилання переходу на слайд із наступним питанням тексту.

  5. На слайді із реакцією на неправильну відповідь доцільно створити перехід за допомогою гіперпосилання на слайд із блоком інформації для повторення навчального матеріалу (текстовий, відеоматеріал, інфографіка тощо) й зробити повернення на запитання, на яке було дано неправильну відповідь.

  6. Аналогічно створюємо всі слайди.

  7. Щоб переходи зі слайду на слайд зробити чітко спланованими необхідно у головному меню пройти по шляху «Переходы – Смена слайда» й перевірити, щоб в опції «По щелчку» не стояв прапорець. Після чого натиснути кнопку «Применить ко всем слайдам».

Висновки та перспективи подальших розвідок напряму.

Використання гіперпосилань мультимедійних презентацій пакету Power Point, значно розширюють можливості застосовування таких презентацій: викладання нового матеріалу на лекційних заняттях за допомогою проектору на стінному екрані для студентів у аудиторії із безпосередньою участю викладача; індивідуальний перегляд на комп’ютері при повторенні пройденого матеріалу, підготовка та допуск до лабораторно-практичних занять тощо. Запропоновані алгоритми розгалуженої системи переходу на порційовані блоки навчальної інформації у мультимедійних презентаціях реалізовують індивідуальний підхід та надають можливості підлаштувати швидкість проходження засвоєння інформації під рівень навчально-пізнавальної діяльності кожного студента. Перспективним, на думку авторів, є застосування запропонованих алгоритмів створення мультимедійних презентацій розміщених у хмарних середовищах для індивідуального дистанційного навчання.

БІБЛІОГРАФІЯ

  1. Гур’янова О. В. Застосування сучасних інформаційних технологій при підготовці майбутніх вчителів трудового навчання / О. В. Гур’янова, Л. А. Фетько // Наукові записки. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. – 2017 – Частина 3. – Вип. 11. – С. 100-103.

  2. Мультимедійні системи як засоби інтерактивного навчання: посібник / ав.: Жалдак М. І., Шут М. І., Жук Ю. О., Дементієвська Н. П., Пінчук О. П., Соколюк О. М., Соколов П. К. / За редакцією: Жука Ю. О. – К.: Педагогічна думка, 2012. – 112 с.

  3. Мультимедійні технології та засоби навчання: навчальний посібник / А. М. Гуржій, Р. С. Гуревич, Л. Л. Коношевський, О. Л. Коношевський; за ред. академіка НАПН України Гуржія А. М. – Вінниця: Нілан-ЛТД, 2017. – 556 с.

  4. Носенко Т. І. Інформаційні технології навчання: начальний посібник / Т. І. Носенко. – К.: Київ. ун-т ім. Бориса Грінченка, 2011. – 184 c.

  5. Синиця М. О. Використання мультимедійних технологій у навчальному процесі ВНЗ як засіб формування педагогічних знань / М. О. Синиця // Професійна педагогічна освіта: становлення і розвиток педагогічного знання: монографія / за ред. проф. О.А.Дубасенюк. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2014. – С.418-438.

  6. Царенко О. М. Методологічні аспекти використання мультимедійних засобів у навчальному процесі / О. М. Царенко // Науковий вісник Льотної академії. Серія: Педагогічні науки: зб. наук. пр. – Кропивницький: КЛА НАУ, 2017. – Вип. 1. – С. 213-218.

Abramova Oksana, Myronenko Natalya

Volodymyr Vynnychenko Central Ukrainian State Pedagogical University

MULTIMEDIA TECHNOLOGIES IN REALIZATION OF INDIVIDUAL APPROACH TO TRAINING OF STUDENTS USING

The possibilities of use of multimedia technologies in educational process of higher educational institutions, in particular the multimedia presentations of MS Office PowerPoint when training future teachers of labor training and technologies are considered in the article. Classification and the review of the multimedia presentations on extent of use of various effects is made are characterized. Multimedia presentations for individual viewing on the computer during the classroom occupations and opportunities of application of hyperlinks in realization of individual approach to training of students using options are specified.In the article branched multimedia presentation schemes are offered that allow to structure theoretical material terefore each student can choose an optimum trajectory of studying of material and convenient rate of work on discipline for himself are considered. The presentations which are created with the help of the developed algorithm can be applied at repetition of theoretical material both already studied subject and the admission to performance of a laboratory task on the passable subject. The algorithm of the sequence of creation of the multimedia branched presentation polls is presented in article. Conclusion: Use of hyperlinks in the multimedia presentations give opportunities to arrange the speed of passing of assimilation of information under the level of educational cognitive activity of each student, by creation of an algorithm of branched system of transition to portsiyovan blocks of educational information during repetition of a training material.

Keywords: the multimedia presentation, hyperlinks, individual approach to training, test tasks.

Абрамова Оксана, Мироненко Наталья

Центральноукраинский государственный педагогический университет имени Владимира Винниченко

ПРИМЕНЕНИЕ МУЛЬТИМЕДИА-ТЕХНОЛОГИЙ В реализации индивидуального подхода К ОБУЧЕНИЮ СТУДЕНТОВ

В статье рассматриваются возможности применения мультимедийных презентаций MS Office PowerPoint при подготовке будущих учителей трудового обучения и технологий. Исследованы варианты использования мультимедийных презентаций для индивидуального просмотра на компьютере во время аудиторных занятий. Предложены схемы разветвленной мультимедийной презентации при повторении теоретического материала уже изученной темы или как допуск к выполнению лабораторно-практического задания пройденной темы.

Ключевые слова: мультимедийная презентация, гиперссылки, индивидуальный подход к обучению, тестовые задания.

ВІДОМОСТІ ПРО АВТОРІВ

Абрамова Оксана Віталіївна – кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри теорії і методики технологічної підготовки, охорони праці та безпеки життєдіяльності Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка.

Наукові інтереси: підготовка майбутніх учителів технологій.

Мироненко Наталя Василівна – кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри теорії і методики технологічної підготовки, охорони праці та безпеки життєдіяльності Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка.

Наукові інтереси: підготовка майбутніх учителів технологій.

REFERENCES

  1. Hurianova,O. V., Fetko, L. A. (2017). Zastosuvannia suchasnykh informatsiinykh tekhnolohii pry pidhotovtsi maibutnikh vchyteliv trudovoho navchannia [Using the modern information technologies during the future teachers of labor training]. Kropyvnytskyi.

  2. Zhaldak, M. I., Shut, M. I., Zhuk, Yu. O., Dementiievska, N. P., Pinchuk, O. P., Sokoliuk, O. M., & Sokolov, P. K. (2012). Multymediini systemy yak zasoby interaktyvnoho navchannia: posibnyk [Multimedia systems as means of interactive training: manual]. Kyiv.

  3. Hurzhii, A. M., Hurevych, R. S., Konoshevskyi, L. L., & Konoshevskyi, O. L. (2017). Multymediini tekhnolohii ta zasoby navchannia: Navchal'nyj posibnyk [Multimedia technologies and tutorials: Training aid]. Vinnytsia.

  4. Nosenko, T. I. (2011). Informatsiini tekhnolohii navchannia: Navchal'nyj posibnyk [Information technologies of training: Training aid]. Kyiv.

  5. Synytsia, M. O. (2014). Vykorystannia multymediinykh tekhnolohii u navchalnomu protsesi VNZ yak zasib formuvannia pedahohichnykh znan: [monohrafiia]. [Using the multimedia technologies in educational process of higher educational institutions as means of formation of pedagogical knowledge. Professional pedagogical education: formation and development of pedagogical knowledge: [monograph]]. Zhytomyr.

  6. Tsarenko, O. M. (2017). Metodolohichni aspekty vykorystannia multymediinykh zasobiv u navchalnomu protsesi [Methodological aspects of multimedia means in educational process using]. Kropyvnytskyi.

INFORMATION ABOUT THE AUTHORS

Abramova Oksana Vitalyevna – Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor of the Department of Theory and methodology of Technological training, and Health and Safety of Сеntralukrainian Volodimyr Vinnichenko State Pedagogical University.

Circle of scientific interests: training of future teachers of technologies.

Myronenko Natalya Vasilyevna – Candidate of Pedagogical Sciences, senior lecturer of the Department of Preschool and primary education methodology of Сеntralukrainian Volodimyr Vinnichenko State Pedagogical University.

Circle of scientific interests: training of future teachers of technologies.

Коментарі   

# Оксана 06.05.2018, 16:52
Дякуємо за пропозиції та відгуки до статті. На жаль, тут не завантажилися запропоновані авторами схеми, але у друкованому варіанті з ними можна буде ознайомитися. Програмні продукти у навчальному процесі використовуємо тільки ліцензійні.
# Олександр Царенко 20.04.2018, 07:39
" ... інтегроване інформаційне середовище, у якому користувач знаходить якісно нові можливості, що дозволяє йому організувати виклад начального матеріалу на електронних носіях за різними сценаріями" - цікава ідея, адже наведені в офісі шаблони (більше 60%) не відповідають санітарно-гігіє нічним вимогам і сучасним вимогам візуалізації навчальної інформації. Дякую авторам за цікавий науковий матеріал! Крім цього зазначу, що всі програмні продукти, які використовуютьс я в нашому славетному університеті, не є піратськими, тобто вони всі ліцензійні.
# Вікторія Іванишина 19.04.2018, 14:06
Аналіз, зроблений у даній статті цікавий, однак треба пам*ятати, що PowerPoint можна використовувати лише у випадку, якщо Ви маєте ліцензований продукт. Тому краще все ж говорити, що використовуємо Microsoft PowerPoint Online.
Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись