• вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

РІВЕНЬ РОЗВИТКУ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНО-ТВОРЧОГО ПОТЕНЦІАЛУ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ТЕХНОЛОГІЙ

УДК 37.015.311:62                                                                 

Єфіменко Світлана

Комунальний заклад «Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського»

Постановка проблеми. У сучасному суспільстві затребуваними є фахівці, які здатні до творчого вирішення професійних проблем. Відповідальними у становленні таких фахівців є, в першу чергу, педагоги, оскільки лише творчий педагог може виховати творчу особистість. Отже, постає необхідність у підготовці вчителів, здатних до актуалізації власних потенційних можливостей у творчій педагогічній діяльності.

Нами здійснено дослідження рушійної сили творчої професійної діяльності вчителя технологій – інтелектуально-творчого потенціалу [4].

 

Аналіз останніх досліджень і публікацій. Психолого-педагогічне дослідження інтелекту та творчості здійснено зарубіжними та вітчизняними науковцями (Г.Айзенк, В.Моляко, М.Смульсон та ін.). Проблему формування творчої особистості педагога в процесі професійної підготовки досліджують Н.Кічук, О.Кривильова, Н.Посталюк, С.Сисоєва та інші науковці. Професійна підготовка вчителя технологій є об’єктом наукових досліджень О.Коберника, М.Корець, В.Сидоренка та інших науковців. Проте проблематика діагностики та розвитку інтелектуально-творчого потенціалу майбутніх учителів технологій залишається недостатньо дослідженою в загальному потоці педагогічних досліджень.

Мета статті – здійснити аналіз результатів дослідження рівня розвитку інтелектуально-творчого потенціалу майбутніх учителів технологій.

Методи дослідження: теоретичні (аналіз філософських, педагогічних, психологічних наукових джерел з проблеми дослідження); інтерпретаційно-аналітичний метод; емпіричні (анкетування, тестування, спостереження); педагогічний експеримент; статистичні (частотний розподіл, критерій Стьюдента, коефіцієнт рівня розвитку).

Виклад основного матеріалу дослідження. Нами проведено дослідження рівня розвитку інтелектуально-творчого потенціалу майбутніх учителів технологій. У діагностиці взяли участь 150 студентів 3-5-х курсів вищих педагогічних навчальних закладів України. Діагностику проведено за допомогою авторської методики [3], розробленої на основі тестів Е.Торренса [2; 5, с.143], Г.Айзенка [1, с.372].

У ході дослідження з’ясувалось, що практично третина студентів має початковий рівень розвитку інтелектуально-творчого потенціалу. Більша частина студентів розподілилась за середнім та достатнім рівнями розвитку потенціалу і складала основний масив дослідження. Найнижчий коефіцієнт рівня розвитку потенціалу студентів знаходиться на високому рівні розвитку. Найменш розвиненими виявились творчий, когнітивний та емоційно-вольовий компоненти. Ми визначили, що студенти зазнають труднощі у випробуванні нових способів дій, самостійному виконанні складних творчих завдань, обґрунтуванні та доведенні власної думки, пошуку альтернативних шляхів вирішення проблеми, творчому застосуванні знань на практиці. У старшокурсників слаборозвинені здібності до наукової, конструкторської та технологічної творчості, переважає виконавчий стиль мислення. Більшість майбутніх педагогів керуються переважно зовнішніми мотивами навчальної діяльності, втрачають інтерес до професійної педагогічної діяльності.

Висновки і перспективи подальших розвідок напряму дослідження. Результати дослідження рівня розвитку інтелектуально-творчого потенціалу майбутніх учителів технологічної освіти показали, що у переважної більшості студентів виявлено початковий та середній рівень розвитку компонентів досліджуваного потенціалу. В ході проведеного нами дослідження, ми виявили суперечність між недостатньо високим рівнем розвитку інтелектуально-творчого потенціалу майбутніх педагогів та потребою в його високому рівні в професійній діяльності. Дослідження варто продовжити в напрямку усунення виявленої в ході діагностики рівня розвитку потенціалу майбутніх педагогів суперечності.

БІБЛІОГРАФІЯ

  1. Большая энциклопедия психологических тестов / [упорядочил А. Карелин]. – М: Эксмо, 2007. –  416 с.
  2. Воронин А. Н. Диагностика невербальной креативности (краткий вариант теста Е. П. Торренса) /А. Н. Воронин // Психологическое обозрение. – 1995. – № 7. – С. 31–33, 75–87.
  3. Єфіменко С. М. Психолого-педагогічні закономірності діагностики та формування інтелектуально-творчого потенціалу у майбутніх учителів технологій : посібник для викладачів середніх та вищих навчальних закладів / С. М. Єфіменко. – Кіровоград: ФО-П Александрова М.В., 2012. – 324с.
  4. Єфіменко С. М. Розвиток інтелектуально-творчого потенціалу майбутнього учителя технологій у процесі професійної підготовки : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 / Єфіменко Світлана Миколаївна. – Кіровоград, 2015. – 376 с.
  5. Психологическая диагностика : учеб. пособ. / [под. ред. М. К. Акимовой]. – СПб.: Питер, 2005 – 304 с. 

 

ВІДОМОСТІ ПРО АВТОРА

Єфіменко Світлана Миколаївна – кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри педагогіки, психології та корекційної освіти Комунального закладу «Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського».

Коло наукових інтересів: діагностика та розвиток інтелектуально-творчого потенціалу педагога.

Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись