• вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

ДИДАКТИЧНА ГРА «БРЕЙН-РИНГ», ЯК ОСВІТНЯ ІНТЕРАКТИВНА ТЕХНОЛОГІЯ РОЗВИТКУ ТВОРЧОЇ ОСОБИСТОСТІ

Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського

Одеський ліцей № 9 Одеської міської ради Одеської області

Копач Сергій, Яковлєва Ольга, Сидоренко Руслана, Ременяк Леся

Однією з форм інтерактивної технології є дидактична гра «Брейн-ринг». Дидактичні ігри орієнтовані на активізацію інтелектуальної діяльності учнів, вони мають привабливий формат проведення для учнів, що робить форму організації освітнього процесу динамічним, цікавим, пізнавальним. «Брейн-ринг» (англ. brain – мозок) – командна гра на випередження, вона складається з низки питань, на які пропонується дати короткі відповіді за обмежений проміжок часу (від 30 секунд до 2 хвилин, залежно від рівня складності питання). Учасники повинні представити журі письмові відповіді на поставлені питання. Правильність відповідей команд перевіряється та обговорюється після кожного раунду. При такій формі проведення уроків чи позаурочних заходів учитель перестає бути центральною фігурою освітнього процесу, він приймає на себе організаційні функції: визначає мету гри, бере на себе обов’язки ведучого, розподіляє учасників по командах, стежить за часом, пояснює завдання. Учні стають експертами з обраних питань, діють самостійно, застосовують критичне мислення, мають змогу продемонструвати свій рівень творчих та креативних здібностей. Однак дана технологія потребує серйозної підготовчої роботи від вчителя: вона включає в себе і вибір теми, і складання низки питань за темою з короткими відповідями, створення презентації та відеороликів тощо. Технологія «Брейн-ринг» добре підходить для уроків-узагальнень вивченого матеріалу або позаурочних заходів.

Гру «Брейн-ринг» також відносять до технології розвитку творчої особистості. Метою гри стає не пасивне накопичення знань та умінь, а їх застосування, збагачене творчим досвідом. Зміст цієї технології полягає у тому, що вчителем створюється ситуація експериментування, самостійного пошуку рішень, роботи в колективі, творчого перетворення знань і умінь. Методи класичного викладання матеріалу замінюються спеціальними засобами організації навчальної та виховної діяльності, які створюють благотворне середовище для розвитку творчих та креативних здібностей учня. При застосуванні такої технології центральною фігурою освітнього процесу стає учень, основне ж завдання вчителя полягає у виборі прийомів та методів стимулювання активної пізнавальної діяльності учнів.

Зміст навчання в грі «Брейн-ринг» повинен бути добре сконструйований і може бути представлений у вигляді мультимедійних навчальних матеріалів, які передаються за допомогою сучасних засобів комунікації.

Учні 7-х класів Одеського ліцею № 9 у листопаді 2018 року брали участь у позаурочному заході «Природничо-математичний експрес», організованому за зразком гри «Брейн-ринг». Учні подорожували уявним потягом, зупиняючись на станціях «Інформаційна», «Наукова», «Оглядова», «Розважальна», на яких виконували різноманітні завдання. Так, на станції «Наукова» ліцеїсти розв’язували завдання різного ступеня складності: в категорії «Математика» шукали помилку в математичному софізмі та розгадували ребус; в категорії «Географія» визначали місцезнаходження мандрівника; в категорії «Хімія» допомагали Попелюшці розділити суміш на окремі компоненти та визначити елемент періодичної системи, який є ознакою появи фіалкового диму; в категорії «Біологія» учні повинні були назвати найотрутнішу тварину планети та визначити істоту, яку араби називали креветкою пустелі; в категорії «Фізика» визначали, що втримує змочені водою аркуші паперу, та явище броунівського руху. Питання та відповіді в грі були представлені в аудіо та відео форматах із застосуванням мультимедійного та програмного забезпечення.

Окрім виконання завдань, команди готували свої творчі візитівки та мали змогу відпочити під час музичних пауз. Для вболівальників команд організатори підготували зупинку «Оглядова». Відвідавши всі станції подорожі, мандрівники дістались до кінцевої зупинки, на якій були підведені підсумки вояжу та нагороджені переможці. Після закінчення гри серед учасників було проведено анонімне анкетування учасників, яке показало, що учням сподобалася така форма проведення позаурочного заходу.

Після закінчення гри відбулося обговорення заходу «Природничо-математичний експрес». Вчителі ліцею, адміністрація та представники Університету Ушинського відзначали, що подібна форма інтелектуальної гри дозволяє учням продемонструвати свої творчі здібності, швидкість реакції, креативність, вміння логічно мислити, творчо застосовувати набуті знання, проявляти свою ерудицію, спроможність працювати в команді. Подібний вид роботи узагальнює, розширює та поглиблює знання учнів дисциплін природничо-математичного циклу, однак, потребує багато часу на підготовку від вчителя.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології. Навчальний посібник. Київ: Академвидав, 2004. 352 c.

  2. КулюткинЮ. Н., Муштавинская И.В. Образовательные технологии и педагогическая рефлексия.  СПб: Альянс «Дельта», 2003. 192 с.

 

Коментарі   

# Наталія Сороко 19.04.2019, 12:41
Дякую авторам за цікавий матеріал. Та для розвитку вмінь і навичок використання ігр у навчальному процесі пропоную брати участь у безкоштовних дистанційних курсах European Schoolnet Academy.
Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись