• вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

ОСОБЛИВОСТІ СТВОРЕННЯ МАКРОФОТОГРАФІЙ ДЛЯ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ

Гулай В.В.

Центральноукраїнський державний педагогічний університет

імені Володимира Винниченка

Під час проведення занять виникає потреба у використанні ілюстративного матеріалу для вивчення та пояснення особливостей будови рослинного чи тваринного організмів. Використання демонстраційної техніки та мікроскопічного обладнання частково вирішує цю проблему. Але суттєвим недоліком об’єктивів мікроскопу є мала глибина чітко зображеного простору, тому об’єкт, що вивчається можна роздивитися лише частково. Вирішенням цієї проблеми можуть бути зображення створені шляхом фокус-стекінгу.

Фокус-стекінг (від англ. stacking - «укладання в стопку») являє собою метод обробки цифрових зображень, який об’єднує декілька зображень з різною фокусною відстанню, щоб отримати кінцевий знімок з більшою глибиною різкості, ніж будь-яке з окремих вихідних зображень.

Фокус-стекінг можна використовувати в будь-якій ситуації, коли окремі зображення мають дуже малу глибину різкості. Цей процес забезпечує гнучкість, оскільки остаточні зображення можуть створюватися в пост-обробці на ЕОМ для досягнення необхідних якостей з наукової чи естетичної точки зору.

Створення необхідної кількості кадрів для подальшої обробки можливе, як в польових так і лабораторних умовах. Важливою вимогою зйомки є повна нерухомість, як об’єкту, що фотографують, так і самого фотоапарату.

Для зйомки в польових умовах необхідним обладнання, окрім самого фотоапарату, є штатив та рейки для зміни фокусної відстані. В лабораторних умовах зйомку можна вести використовуючи мікроскопічну техніку та під’єднаної до неї фотоапарат. Сучасні моделі мікроскопів можуть мати влаштовані в конструкцію цифрові відео чи фотокамери або ж можна використати спеціальні фотонасадки для поєднання фотоапарату та мікроскопу.

Іншою важливою умовою для отримання зображення з високою глибиною різкості є однакова експозиція усіх отриманих кадрів. Для отримання прийнятної експозиції необхідно використовувати додаткове освітлювальне обладнання. Це можуть бути енергозберігаючі лампи з однаковим спектром випромінення за шкалою Кельвіна або ж фотоспалахи.

Остаточну обробку отриманих зображень можна проводити на ЕОМ з використанням сучасних графічних редакторів чи спеціальних програм для фокус стекінгу, які у демоверсії доступні у мережі інтернет.

Кінцевий результат в великій мірі буде залежати від вміння автора працювати у графічних редакторах та від якості зроблених знімків.

Отримані шляхом фокус стекінгу зображення дають можливість продемонструвати особливості та деталі будови різних об’єктів, як живої, так і не живої природи.

Саме завдяки фокус-стекінгу можливе створення ілюстративного матеріалу, яке фізично неможливе з використанням звичайного фотообладнання та мікроскопічної техніки.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Thompson R. Close-Up&Macro. Newton Abbot: David&Charles, 2005. 160 p.

  2. Davies A. Close-up and macro photography. Burlington: Focal Press, 2010. 189 p.

Коментарі   

# Катерина Коваленко 08.04.2020, 22:32
Проблематика викладена автором даних тез конференції є досить актуальною. Поданий матеріал дуже цікавий як із теоретичної, так і з практичної точки зору. В тезах наведені умови використання даного методу та перелік необхідного обладнання для створення зображення шляхом фокус-стекінгу.
# Ірина 08.04.2020, 15:01
Автор висвітлює справді важливу і актуальну тему, так як під час вивчення тих чи інших особливостей будови рослинного чи тваринного організмів постає проблема де саме їх знайти, щоб розглянути, якщо немає можливості використати мікроскоп або не маючи даного екземпляра організма. Особливо гостро, це питання постає зараз, коли ми вимушені навчатися дистанційно.
# Катерина Остапенко 27.03.2020, 21:24
Дана тема є дуже актуальною, адже в деяких школах вчитель не може надати учню реальну картину матеріалу, який викладається. За допомогою макрофотографій навчання стане цікавішим і зрозумілішим.
# Аркушина Ганна Фелік 17.03.2020, 10:27
Надзвичайно цікава і актуальна тема, оригінальна і доступна методика. Думаю, можна в перспективі запропонувати її опанування студентам. Тим більше, що на виставці автора ми уже бачили фото живих об"єктів вражаючої якості
Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись