• вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

ВАСИЛЬ ОЛЕКСАНДРОВИЧ СУХОМЛИНСЬКИЙ ПРО ПЕДАГОГІЧНУ ТВОРЧІСТЬ І МАЙСТЕРНІСТЬ УЧИТЕЛЯ

Ковальова Анна

(студентка 4 курсу факультету педагогіки та психології)

Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка,

м. Кропивницький

Науковий керівник: викладач Н.М. Андросова

Анотація. У статті розглянуто погляди В. О. Сухомлинського щодо педагогічної творчості та майстерності вчителя. Висвітлені поняття «педагогічна майстерність», «творчість педагога».

Ключові слова:педагогічна творчість, педагогічна майстерність, креативність, самовдосконалення.

Постановка проблеми. Нове покоління потребує сучасну школу, а школі необхідні справжні «майстри своєї справи». Яким повинен бути сучасний вчитель? Відповідь на це питання можна дати проаналізувавши великий педагогічний досвід видатного педагога, кандидата педагогічних наукВ. О. Сухомлинського.

Аналіз досліджень. Проблемою про педагогічну творчість та майстерність вчителя займались такі науковці як І. А. Зязюн, Л. А. Байкова, В. М. Гриньова, Б. Г. Ананьєв. І. А. Зязюнвизначив педагогічну майстерності як «комплекс властивостей особистості, що забезпечує самоорганізацію високого рівня професійної діяльності на рефлексивній основі» [3, 209], а на думкуЛ. А. Байкової педагогічна майстерність – це «вищий рівень педагогічної діяльності, що проявляється в творчості вчителя, в постійному вдосконаленні мистецтва навчання, виховання й розвитку людини. Педагогічна майстерність передусім пов’язана з особистістю педагога, з комплексом характеристик, які сприяють забезпеченню високої якості самоорганізації професійної діяльності» [1, 56].

Щодо педагогічної творчості вчителя в енциклопедії освіти зазначено: педагогічна творчість це – 1) оригінальний високоефективний підхід учителя до навчально-виховних завдань, збагачення теорії і практики виховання і навчання; 2) діяльність, що породжує дещо якісно нове і відрізняється неповторністю, оригінальністю й суспільно-історичною унікальністю; 3) діяльність, що направлена на постійне вирішення цілого ряду навчально-виховних задач в обставинах, що змінюються, під час якої педагог виробляє і втілює у спілкуванні з дітьми оптимальні, органічні для даної педагогічної індивідуальності нестандартизовані педагогічні рішення, опосередковані особливостями об'єкта-суб'єкта педагогічного впливу[2, 123].

Мета статті – ознайомитись з педагогічною спадщиною В. О. Сухомлинського, виокремити погляди щодо педагогічної творчості та майстерності вчителя.

Виклад основного матеріалу. У педагогічній системі В. О. Сухомлинського важливе місце займають питання щодоособистості вчителя, його педагогічній майстерності, необхідності постійного самовдосконалення особистості педагога.

Видатний педагог Василь Олександрович вважав, що вчитель повинен розвиватись протягом всього життя, аби досягти належної педагогічної майстерності. Саме від ступеня розвитку, креативності, творчості педагога залежить успішність та освіченість його учнів.«Через три, п’ять років після закінчення вузу вчитель повинен знати в п’ять, десять разів більше, ніж знав він у перший рік своєї роботи».[5, 64] Така думка не втратила актуальність і по сьогоднішній день, адже в законі України «Про освіту» зазначено що: «підвищення кваліфікації є необхідною умовою атестації педагогічного працівника»[8].

В. О. Сухомлинський щодо педагогічної творчості вчителя та справжньої творчої праці в школі дотримувався такої думки: «Справжня творча праця в школі –насамперед жива, допитлива думка, дослідження. Найкраща методика дієва лише тоді, коли є жива індивідуальність педагога, коли в загальне він вносить щось своє, глибоко продумане»[7, 458].На сьогодні вчителі вільні обирати на свій розсуд технології, методики і, навіть, програми, за якими буде здійснюватися освітній процес.

Не даремно видатний педагог говорив, що «лише творчий вчитель може бути джерелом успіху своїх вихованців»[6, 487], адже для сприяння прогресу творчої діяльності вчителя, необхідне інтелектуальне зростання, постійне збагачення, оновлення, поповнення, поглиблення, удосконалення знань, умінь. У теперішній час педагог є мотиватором для нового покоління, а іноді і взірцем для наслідування.

За глибоким переконанням Василя Олександровича педагог-майстер не повинен виставляти велику кількість оцінок, мало не за кожне слово, необхідно створити таку атмосферу на уроках, аби учні не були в «жазі до оцінок», а свідомо прагнули до науки, за покликанням пізнавальних інтересів. Розглядаючи педагогічні праці В. О. Сухомлинського, розуміємо що актуальність даного питання не втратилась, адже, відповідно до нового Держстандарту початкової освіти в Україні передбачається відхід від суто знаннєвої школи до школи компетентностей. Змінилась і система оцінювання школярів, яка полягає в тому що учні оцінюються не лише за знання, а й за уміння їх використовувати.

Сухомлинський наголошував: «Справжній учитель той, хто йде до учнів із своїми яскравими думками, ідеями, переконаннями»[4,199]. Джерелом нових знань, ідей, думок може стати власно створена бібліотека педагога, тому В. О. Сухомлинський радив кожного місяця купувати книжки, які стосуються проблем науки, що викладаються вчителем; про життя і боротьбу людей, які є ідеалом для молоді; про душу людини.

Висновки. Отже, сучасному вчителеві необхідно постійно розвиватись, удосконалюватися й оновлювати знання, підвищувати рівень педагогічної майстерності та педагогічної творчості, спираючись на науково-технічний прогрес, передовий педагогічний досвід та педагогічні здобутки Василя Олександровича Сухомлинського, адже лише освічений та творчий вчитель зможе навчити та виховати сучасне підростаюче покоління.

БІБЛІОГРАФІЯ

  1. Байкова Л. А.Педагогическоемастерство и педагогическиетехнологии: Учебноепособие / Под ред. Л. К. Гребенкиной, Л. А. Байковой. 3-е изд., испр. и доп. – М.: ПедагогическоеобществоРоссии, 2001 – 256 с.

  2. Енциклопедія освіти /Акад. пед.наук України; гол. ред. В.Г.Кремень.- К.: Юрінком Інтер, 2008.- 609 с.

  3. Зязюн І.А. Педагогічна майстерність : підручник / І. А. Зязюн, Л. В. Карамущенко, І. Ф. Кривоніс [та ін.] ; за ред. І. А. Зязюна. – 2-ге вид., допов. і перероб. – К. : Вища шк., 2004. – 422 с

  4. Сухомлинський В. О. Проблеми виховання всебічно розвиненої особистості . Вибрані твори: В 5 т. / В. О. Сухомлинський – К. : Радянська школа, 1977. – Т. 1.– С. 1–202.

  5. Сухомлинський В. О. Розмова з молодим директором школи. Вибрані твори: В 5 т. / В. О. Сухомлинський – К. : Радянська школа, 1977. – Т. 4.– С. 391–626.

  6. Сухомлинський В. О. Статті. Вибрані твори: В 5 т. / В. О. Сухомлинський – К. : Радянська школа, 1977. – Т. 5.– 638с.

  7. Сухомлинський В. О. Сто порад учителю Вибрані твори: В 5 т. / В. О. Сухомлинський – К. : Радянська школа, 1977. – Т. 4.– С. 391–626.

  8. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19

Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись