• вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

ОРГАНІЗАЦІЯ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ З ФІЗИКИ НА ЗАСАДАХ СТАЛОГО РОЗВИТКУ

Тернопільський обласний комунальний інститут післядипломної педагогічної освіти

Гайда Василь

Концепт сталого розвитку формувався суспільством поступово. У науковій літературі відзначається, що поняття сталого розвитку починало зароджуватися ще у працях В. І. Вернадського про ноосферу [2]. Проте тривалий час суспільство не звертало уваги на існуючі глобальні проблеми. У 50–60-ті роки ХХ ст., насамперед на науковому рівні, почало формуватися розуміння небезпечної тенденції зростання екологічної загрози. У звіті Міжнародної комісії з навколишнього середовища і розвитку під керівництвом Гру Харлем Брунтланд «Наше спільне майбутнє»  в 1987 р було підняте питання про вплив економічного та соціального розвитку суспільства на стан навколишнього середовища[1].  В цьому ж документі вперше з’явився термін “сталий розвиток” (sustainable development) як розвиток, що задовольняє потреби теперішнього часу, проте не ставить під загрозу здатність майбутніх поколінь задовольняти власні потреби [6]. З часом ставало зрозумілим, що сталий розвиток не може бути досягнуто без фундаментальних змін в організації науки та освіти, яка повинна зайняти особливе місце серед засобів реалізації викладених положень.

В даний час існує багато програм, проектів, дослідженнь з освіти для сталого розвитку. Про те стан освіти для сталого розвитку в Україні перебуває на стадії зародження, яка розвивається переважно на базі екологічної освіти, вважається своєрідним її продовженням.

Важливий етап розвитку освіти в Україні розпочався з прийняттям Закону України «Про освіту» у вересні 2017 року. У документі метою освіти проголошується всебічний розвиток людини як особистості та найвищої цінності суспільства задля забезпечення сталого розвитку України та її європейського вибору [7]. Прийняття Закону «Про освіту» сприяло впровадженню освітнього проекту «Нова українська школа», який розвиває положення Стратегії сталого розвитку «Україна−2020». Концепція «Нова українська школа» ідейно дуже близька до світової концепції освіти для сталого розвитку. Методи та загальні підходи до освітнього процесу є схожими: фокусування на активні методи навчання, розвиток трансверсальних умінь і навичок тощо [5]. Основні завдання навчання технологічної та природничої освіти в освітніх закладах згідно концепції сталого розвитку висвітлені у праці М. І. Садового [8].

У навчальній програмі з фізики певним чином проглядаються спроби реалізувати ідеї сталого розвитку. Враховуючи, що фізика є фундаментальною наукою, яка вивчає загальні закономірності перебігу природних явищ, то вивчення фізики варто будувати на засадах сталого розвитку. [4].

Фізика сприяє формуванню багатьох ключових компетентностей, в тому числі соціальна й громадянська компетентності та екологічна грамотність і здорове життя, формування яких опирається на ідеї сталого розвитку. Такий підхід передбачає опанування уміннями: займати активну та відповідальну громадянську позицію; застосовувати набуті знання та навички здоров’язбережувальної діяльності; визначати причинно-наслідкові зв’язки впливу сучасного виробництва та  життєдіяльності людини на  довкілля тощо.

У навчальних програмах з усіх предметів виокремлено наскрізні змістові лінії: «Екологічна безпека та сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров’я і безпека», які відбивають провідні соціально й особистісно значущі ідеї, що послідовно розкриваються у процесі навчання і виховання учнів. Реалізація цих наскрізних змістових ліній передбачає певне трактування змісту тем відповідно до засад сталого розвитку.  Під час реалізації цих змістових ліній на уроках фізики учні можуть: використовувати знання, отриманні на уроках фізики, для вирішення проблем довкілля, збереження власного здоров’я та здоров’я інших; визначати причинно-наслідкові зв’язки впливу сучасного виробництва, критично оцінювати результати людської діяльності в природному середовищі  та її вплив на довкілля; передбачати екологічні та соціальні наслідки техногенної діяльності та сучасних технологій на природнє й соціальне середовища, оцінювати їх з погляду ідей сталого розвитку; формувати готовність до участі у природоохоронних заходах, розуміти важливість безпечної утилізації побутових відходів; ефективно долучатися до реалізації екологічних проектів, розв’язувати проблеми довкілля; виявляти ціннісне ставлення до власного здоров’я і здоров’я інших людей, до навколишнього середовища як до потенційного джерела здоров’я, добробуту та безпеки [4]. Окрім цього, варто виокремити позитивні сторони застосування в практику роботи вчителя фізики ресурсів інтернет поряд із звичною традиційною методикою [3].

ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА

  1. Боголюбов В. М., Клименко М. О., Мельник Л. Г., Ракоїд О. О. Стратегія сталого розвитку: підручник. К.: ВЦ НУБІПУ, 2018. 446 с
  2. Вернадский В. B. Биосфера и ноосфера . М.: Наука, 1989. 258 с.
  3. Гайда В. Я. Формування дослідницької компетентності учнів в позаурочній роботі з фізики. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. Кропивницький: РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2018. Вип. 168. С. 72 –75.
  4. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Фізика. 7- 9 класи. затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-5-9-klas (дата звернення: 12.05.2020).
  5. Пiдготовка вчителiв до викладання питань сталого розвитку: Посібник. / За ред. О.І.Пометун. К. : Педагогічна думка, 2015. 120 с
  6. Підліснюк В. Сталий розвиток суспільства: роль освіти: Путівник. К. Видавництво СПД Ковальчук, 2005. 88 с.
  7. Про освіту : Закон України від 05 вересня 2017 № 2145-VIII. URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (дата звернення: 05.03.2020).
  8. Садовий М. І., Трифонова О. М.  Розвиток технологічної та природничої освіти в умовах сталого розвитку. Наукові записки. Вид-во НПУ імені МП Драгоманова, 2016. Випуск 132. С.197-206.

ВІДОМОСТІ ПРО АВТОРА

Гайда Василь Ярославович – методист відділу методики навчальних предметів та професійного розвитку педагогів Тернопільський обласний комунальний інститут післядипломної педагогічної освіти

Наукові інтереси: теорія та методика навчання (фізика).

Коментарі   

# Іван Никирса 03.06.2020, 13:06
Змістовна, інформативна, а саме головне актуальна інформація для сучасного фахівця.
# Усатенко Діана 03.06.2020, 00:03
Досить інформативна стаття. Але було б добре побачити більш ширший виклад інформації про програми й проекти про стаоий розвиток освіти.
# Кожина Анастасія 26.05.2020, 23:30
Добре, що концепція "Нової української школи" була запроваджена та активно реалізується.
Сподіваємося побачити позитивні результати в найближчому майбутньому.
Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись