• вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВЧИТЕЛІВ ФІЗИКИ ПРИ ВИВЧЕННІ НАУКОВОЇ СПАДЩИНИ І.Є. ТАММА

Іван ОЛІЙНИК, Микола САДОВИЙ, Олена ТРИФОНОВА (м. Кіровоград) Світлана стадніченко (м. Дніпропетровськ)

Підготовка компетентного вчителя фізики передбачає формування в нього ряду компетентностей на всіх етапах його становлення. В сучасних умовах розвитку людства, коли актуальними стали питання екологічної безпеки, ощадливого ставлення до природних багатств, пошуки альтернативних видів енергії, ми вважаємо, що доречним є формування екологічної компетентності вчителя фізики під час вивчення кожного предмету в педагогічному вищому навчальному закладі.

Навчальним планом підготовки фахівців спеціальності: «7.04020301 Фізика*» додаткової спеціальності: «7.04030201 Інформатика*» (галузь знань: 0402 Фізико-математичні науки) на завершальному етапі передбачено вивчення дисципліни «Історія фізики». Однією зі змістових компонент зазначеного курсу є теми: «Розвиток наукових уявлень та техніки на території нинішньої України. Досягнення української фізики» та «Розвиток науки і техніки в Кіровоградській області», при опануванні якими студенти знайомляться з доробком вітчизняних вчених-фізиків, зокрема, і науковою діяльністю Нобелівського лауреата з фізики Ігоря Євгеновича Тамма.

Дотримуючись вимог Концепції екологічної освіти України [1] затвердженої рішенням Колегії МОНУ № 13/6-19 від 20.12.2001, яка визначає, що «екологічна освіта, як цілісне культурологічне явище, що включає процеси навчання, виховання, розвитку особистості, повинна спрямовуватися на формування екологічної культури, як складової системи національного і громадського виховання всіх верств населення України (у тому числі через екологічне просвітництво за допомогою громадських екологічних організацій), екологізацію навчальних дисциплін та програм підготовки, а також на професійну екологічну підготовку через базову екологічну освіту», ми вважаємо за доречне поряд з висвітленням основних напрямків діяльності видатних вчених наголосити на ряді питань, що стосуються екологічного виховання молоді.

Так, під час висвітлення результатів наукової діяльності Ігоря Євгеновича Тамма не можна не згадати про його роль у розвитку військової сфери. Адже, у 1946 році Ігор Тамм залучений до роботи над створенням першої атомної бомби в СРСР. Ще у 1948 році спеціальною постановою уряду для розширення досліджень з водневої зброї у Фізичному інституті АН СРСР за пропозицією І.В. Курчатова було створено спеціальну групу під керівництвом Ігоря Євгеновича. Роль І.Є. Тамма у створенні радянської водневої бомби майже не описана й нині. При вивченні в курсі історії фізики цих питань студент мають змогу розробити індивідуальні проекти присвячені впливу атомної та водневої зброї на довкілля та людину. При цьому майбутнім фахівцям варто наголосити, що у 1960 роках І.Є. Тамм був активним учасником Пагуошського руху вчених, які виступали за попередження термоядерної війни, роззброєння ядерних держав та наукову співпрацю.

Підсумовуючи вивчення зазначеного матеріалу, ми пропонуємо підвести студентів до висновку, що наука повинна слугувати (а не шкодити) людству, і кожен, хто використовує наукові здобутки проти людства, несе персональну відповідальність.

Отже, доповнення курсу історії фізики елементами екологізації сприяє формуванню в студентів більш цілісного уявлення не лише про хід наукових досліджень, але і про їх значення для оточуючого середовища та людства, та вцілому забезпечить формування екологічно компетентної особистості майбутнього вчителя фізики.

БІБЛІОГРАФІЯ

  1. Концепція екологічної освіти України // Екологія і ресурси: зб. наук. праць. – 2002. – № 4. – С. 5-25.
  2. Садовий М.І. Місія І.Є.Тамма: [навч.-метод. посібн.] / М.І. Садовий, О.М. Трифонова. – Кіровоград: Сабоніт, 2011. – 134 с.

Олійник Іван Миколайович – магістрант кафедри фізики та методики її викладання Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка.

Коло наукових інтересів: дидактика фізики.

Садовий Микола Ілліч – доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри теорії та методики технологічної підготовки, охорони праці та безпеки життєдіяльності Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка.

Коло наукових інтересів: дидактика фізики вищої і середньої школи.

Трифонова Олена Михайлівна – кандидат педагогічних наук, доцент кафедри фізики та методики її викладання Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка.

Коло наукових інтересів: історія фізики

Стадніченко Світлана Миколаївна – кандидат педагогічних наук, доцент кафедри медичної біофізики та інформатики Дніпропетровської медичної академії.

Коло наукових інтересів: проблеми екології

Коментарі   

# Оксана Задорожна 16.10.2015, 17:52
Розгляд питань екології при підготовці вчителів фізики дійсно має велике значення - і як виховне (бережливе ставлення до оточуючого середовища), і як навчально-розви вальне (розвиток дослідницьких умінь, конструкторськи х здібностей під час створювання та пошуку екологічних пристроїв та конструкцій). Слід погодитися з авторами про доречність формування екологічної компетентності майбутніх вчителя фізики.
# Біляк Наталія 15.10.2015, 12:32
Стаття є актуальною, тому що в ній поєднується історія розвитку фізичної науки та екологічних проблем.. Саме вона дає змогу формувати в студентів більш цілісного уявлення про їх значення для оточуючого середовища та людства, та вцілому забезпечить формування екологічно компетентної особистості майбутнього вчителя фізики.
# Людмила Суховірська 15.10.2015, 01:47
Стаття актуальна. Автори піднімають питання екологічної компетентності вчителів фізики, тому що актуальними стали питання екологічної безпеки. "Наука повинна слугувати (а не шкодити) людству", це правило необхідно взяти на озброєння кожному вчителю та викладачу.
# Грищенко Владислав 15.10.2015, 00:53
Стаття є повчальною з однієї сторони, а з іншої настановлюючю. В першу чергу це стосується майбутніх вчителів фізики тому в цій статті висвітлено життєвий шлях нобелівського лауреата Ігоря Євгеновича Тамма, через те що що майбутні вчителі повинні знати наука повинна слугувати (а не шкодити) людству, і кожен, хто використовує наукові здобутки проти людства, несе персональну відповідальніст ь.
# Максим Хомутенко 14.10.2015, 22:39
Досконало висвітлене питання екологічного виховання молоді під час вивчення курсу історії фізики.
# Вергун Ігор 14.10.2015, 22:36
Формування екологічної компетентності вчителів фізики при вивченні історії фізики, особливо при вивченні наукової спадщини Ігоря Євгеновича Тамма - дуже гарна ідея, адже він є Нобелівським лауреатом з фізики і досліджуючи його наукову діяльність, студенти відкриють для себе багато нового і цікавого.
# Galina Kurnat 11.10.2015, 12:13
Поєднання історії розвитку фізичної науки та екологічних проблем сьогодення формує у студентів цілісні уявлення про значення наукового відкриття в галузі фізики для людства.
Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись