• вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ЗАКЛАДІВ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ ДО ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРАКТИВНИХ МЕТОДІВ НАВЧАННЯ

Університет Григорія Сковороди в Переяславі

Опанасенко Наталія

Головним стратегічним завданням розвитку вищої освіти України на сучасному етапі є її інтеграція до європейської освітньої системи. Враховуючи це, необхідно докорінно покращити підготовку спеціалістів, зокрема майбутніх учителів. Саме вчителю належить провідна роль у навчанні й вихованні підростаючого покоління, у формуванні гармонійно розвиненої, творчої, діяльнісної особистості.

Аналіз сучасної науково-методичної літератури свідчить, що науковці (Н. Баліцька, О. Біда, В. Бондар, Г. Волошина, С. Гончаренко, М. Гузик, О. Дубасенюк, Л. Кекух, Л. Коваль, Г. Кравченко, О. Максименко, Н. Наволокова, А. Нісімчук, Л. Пироженко, О. Пєхота, О. Пометун, І. Прокопенко, О. Савченко, В. Федорчук, Ю. Шаповал, І. Якиманська, О. Ярошинська та ін.) приділяють значну увагу питанню професійної підготовки майбутніх учителів та розкриттю змісту технологій навчання, їх використання на практиці. Тому проблема підготовки майбутніх учителів закладів початкової освіти, на сьогодні, є актуальною та науково значимою.

Мета нашого дослідження полягає в обґрунтуванні основних шляхів підготовки майбутніх учителів закладів початкової освіти до використання методів інтерактивного навчання в освітньому процесі.

Для успішного використання технології інтерактивного навчання в освітньому процесі початкової школи студент повинен у повній мірі бути обізнаним зі змістом сучасної початкової освіти. Метою її «є всебічний розвиток дитини, її талантів, здібностей, компетентностей та наскрізних умінь відповідно до вікових та індивідуальних психофізіологічних особливостей і потреб, формування цінностей, розвиток самостійності, творчості та допитливості» [1, с.92]. Вимоги до обов’язкових результатів навчання визначаються з урахуванням компетентнісного підходу до навчання, в основу якого покладено ключові компетентності. Цими знаннями студенти оволодівають, вивчаючи курс «Дидактика».

Майбутні вчителі закладів початкової освіти мають знати, що інтерактивне навчання є специфічною формою організації пізнавальної діяльності, яка передбачає створення таких умов навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність. «Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне розв’язання проблем» [2, с.78].

Студенти вивчають методи кооперативного (робота в парах, ротаційні трійки, карусель, акваріум та ін.), фронтального (мікрофон, мозковий штурм, дерево рішень, методи ситуативного моделювання) інтерактивного навчання, їх організацію та практичне використання. Так, майбутні вчителі початкової школи повинні знати, що метод роботи в парах особливо ефективний на початкових етапах навчання учнів у малих групах. Він може використовуватися для досягнення будь-якої дидактичної мети: засвоєння, закріплення, перевірки знань тощо. Робота в парах, за словами О. Ярошинської, «дає час дітям подумати, обмінятись ідеями з партнером і лише потім озвучити свої думки перед класом» [2, с.79]. Метод ротаційної трійки сприяє активному, ґрунтовному аналізу та обговоренню нового матеріалу з метою його осмислення, закріплення та засвоєння. Карусель – це метод кооперативного навчання, який використовується з метою включення всіх учнів в активну роботу з різними партнерами зі спілкування для обговорення дискусійних питань. Використовуючи метод акваріуму, вчитель має на меті вчити учнів обговорювати питання, дискутувати, вчитися обстоювати власну думку [2, с.81].

Методи фронтального інтерактивного навчання передбачають одночасну спільну роботу всього класу. Наприклад, метод мікрофону надає можливість кожному висловити і обґрунтувати свою думку швидко. Мозковий штурм передбачає висловлення ідей щодо конкретної проблеми кожним учнем. Таким чином спонукає учнів до прояву уяви, творчості. За допомогою даного методу дитина вчиться вільно висловлювати свої думки. До методів ситуативного моделювання належать симуляція та імітаційна гра. Використання пізнавальної гри в початковій школі сприяє активізації інтересу та уваги учнів, розвитку пізнавальних здібностей, кмітливості. Тому досить часто вчителі вдаються до використання імітаційних ігор, які розвивають уяву та навички критичного мислення, сприяють застосуванню на практиці вміння вирішувати проблеми.

Отже, можна стверджувати, що не лише знання методів інтерактивного навчання, а й уміле їх використання майбутніми вчителями в освітньому процесі початкової школи принесуть бажані результати, зокрема, забезпечуватимуть активізації процесу учіння, розвиток критичного мислення учнів, вміння спілкуватися, знаходити спільні рішення проблем.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Типові освітні програми для закладів загальної середньої освіти. Закон України «Про освіту». Державний стандарт початкової освіти. Київ: ТД «Освіта-Центр плюс», 2018. 240 с.
  2. Ярошинська О.О. Дидактика: навчально-методичний посібник. Умань: РВЦ «Софія», 2007. 192 с.

Коментарі   

# Ярослав Бобейко 17.11.2021, 00:16
Майбутні вчителі початкових шкіл мають враховувати такі фактори ускладення викладання, як небажання дітей прислухатися до вчителя та розсіювання концентрації уваги. Вміння зацікавити дитину завдяки інтерактивним методом навчання дійсно трудомісткий процес, який вимагає умілого вкористння майбутніми вчителями. Тому авторам статті респект за висвітлення актуальності подібної теми!
# Юрій 16.11.2021, 22:05
Дякую за таке цікаве та інформативне дослідження.
# Аліна Йорж 14.11.2021, 19:57
Дуже цікава тема і досить актуальна!
# Ольга Шевченко 08.11.2021, 17:55
Матеріал наведений в тезах має наукове підгрунтя. Враховуючи початкову школу, бажано пов'язати з вимогами нової Українською школи.
Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись