• вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

БІСЕРНЕ РУКОДІЛЛЯ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ В УЧНІВ ЕСТЕТИЧНОГО СМАКУ

Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г.Короленка

Проценко Тетяна

Бісерне рукоділля являє собою різновид декоративно-ужиткового мистецтва, а вироби виготовляються з використанням бісеру (перлів) штучного чи природного походження. Бісерне рукоділля має багатовікову історію існування і належить до числа найбільш захопливих видів діяльності.

Досліджували бісерні прикраси як складову ансамблю народного одягу України З. Васіна, Д. Гоберман,  І. Гургула, К. Матейко, Н. Марусик, М. Костишина, Т. Ніколаєва. Приділено окрему увагу бісерним прикрасам у своїх долідженнях О. Врочинською, Г. Кожоляненком, М. Сахро,  О.Федорчук.

З бісеру виготовляють різні аксесуари, прикраси, бісер використовують для вишивання картин, ним декорують одяг. В традиційній українській культурі існує велика кількість жіночих прикрас з бісеру, які виготовлялися раніше різними техніками. Ольга Федорчук зауважує, що у XIX ст. побутувало одинадцять типів накладних прикрас з бісеру: мониста, стрічковий ґердан, стрічковий ґердан з підвісками, однодільна силянка, обплетені мониста, об’ємна плетінка, розетковий ґердан, хрещатий ґердан, кутовий гердан, пояс, трясунки [4; 5].

В умовах сьогодення важливо передавати давні традиції мистецтва бісероплетіння підростаючому поколінню. Навчання школярів бісерному рукоділлю відбувається на уроках трудового навчання [3]. Бісерне рукоділля як вид декоративно-приколадного мистецтва має широкі можливості для естетичного виховання учнів, формування у них естетичних смаків.

Навчання та виховання підростаючого покоління на кращих традиціях українського декоративно-прикладного мистецтва знаходиться в полі зору науковців та освяти [2]. Присвятили цій проблематиці свої праці Ю.Срібна, Л.Гриценко, А.Цина, О.Кудря, В.Титаренко та інші.

Метою статті є аналіз мистецтва бісерного рукоділля як засіб формування в учнів естетичного смаку.

Аналіз літературних джерел показав, що естетичний смак – це здатність людини естетично оцінювати дійсність і мистецтво [1].

Навчання учнів бісерному рукоділлю спрямоване на художньо-естетичне виховання учнівської молоді, збагачення їхнього духовного світу, на розвиток художньо-творчого потенціалу особистості через оволодіння мистецтвом бісерного рукоділля.

На початковому етапі відбувається ознайомлення учнів із матеріалом, кольором у бісероплетінні, учні вчаться читати схеми, вивчають основні методи та техніки роботи з бісером, виготовляють вироби за готовими або самостійно створеними схемами та  ескізами.

В учнів розвивається естетичний смак, активізується творче мислення, формуються навички самоконтролю. Поступово у них  підвищується рівень майстерності та вони стають спроможні виконати складніші роботи.

Бісерне рукоділля, як і будь-який вид декоративно-прикладного мистецтва, постійно розвивається. З'являються більш досконалі та складні прийоми виготовлення виробів із бісеру, виготовляються нові оригінальні вироби. На сучасному етапі дуже важливо не втратити багатство та унікальність накопиченого поколіннями досвіду, навчати учнів на кращих зразках українського бісероплетіння. 

Таким чином, бісерне рукоділля, яке є одним із найдавніших видів декоративно-прикладного мистецтва Украйни, наразі стало популярним та затребуваним видом рукоділля серед школярів. Одним з важливих завдань сучасної освіти є підготовка творчої особистості, у якої сформовано естетичний смак, яка  вміє креативно мислити та створювати неповторні за своєю красою оригінальні вироби.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Газнюк Л.М., Могильова С.В.  Естетика : Навч. посібник для студентів. К. : Кондор, 2011. 124с.
  2. Кудря О. В. Виховання молоді в українських національних традиціях. Мистецтво української вишивки – життєдайне джерело творчості, присвячена пам’яті Героя України, Заслуженого майстра народної творчості України В.С. Роїк: матеріали наук.-практ. конф., (м. Полтава, 25-26 вересня 2014 р). Полтава : ПНПУ імені В.Г. Короленка, 2014. С. 85-89. URL: http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/7338
  3. Програма Трудового навчання для загальноосвітніх навчальних закладів, 5-9 класи. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-5-9-klas
  4. Федорчук О. Бісер у декорі традиційного одягу українців (питання типології). Народознавчі зошити. 2012. № 3 (105). С. 452—468.
  5. Федорчук О. Українські народні прикраси з бісеру. Львів : Свічадо, 2007. 120 с.
Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись