• вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

ТЕОРЕТИЧНІ ТА МЕТОДИЧНІ ОСНОВИ ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ ІНЖЕНЕРІВ-ПЕДАГОГІВ У ГАЛУЗІ ХАРЧОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ

Криворізький державний педагогічний університет

Волкова  Наталія

Розвиток суспільства доводить, що освіта є одним із визначних факторів виживання та розвитку цивілізації. Питання її змісту, якості та вдосконалення входять до числа першочергових проблем людства.

Проте стрімкість наукового поступу суспільства, поглиблення його перетворюючого впливу на всі аспекти людської життєдіяльності та відповідне розширення освітніх завдань спонукали вчених до усвідомлення недоліків концептуальної основи, що визначили сучасну освітньо-педагогічну діяльність. Перегляд теоретико-методологічних основ навчально-виховного процесу сприяв виникненню нового поняття – „інформатизація суспільства” та, відповідно до нього, – ,,інформатизація освіти”. Спочатку концептуальна спрямованість інформатизації освіти була визначена словосполученням ,,комп’ютерна грамотність”, яке поступово поширилося до поняття ,,інформаційна культура”. Останнє розглядаємо як окремий феномен, складне особистісне утворення, що ґрунтується на комп’ютерній грамотності, але не вичерпується нею.

Актуальність формування інформаційної культури та грамотності майбутніх інженерів-педагогів у галузі харчових технологій  пов’язана також із розширенням впливу на молодь засобів масової комунікації, відтак зумовлює необхідність особистісно зорієнтованого підходу до розвитку критичного мислення студентів, становлення захисного механізму до значного впливу засобів масової комунікації, що пропагують насильство та агресивність.

Реформа освіти вимагає кваліфікованих кадрів нової генерації для освітньої діяльності. Тому в державних нормативно-правових документах висуваються завдання докорінного вдосконалення навчального процесу вищої школи, пошуку шляхів і засобів його інтеграції у світову освітянську систему, зміцнення навчально-матеріальної та наукової бази, модернізації змісту професійної підготовки вчителів, розробки та апробації нових освітніх технологій.

Проблема інформаційної культури майбутнього фахівця розглядається вченими в різних аспектах. Аналіз наукової літератури дозволяє виділити основні напрямки у вивчені інформаційної культури: формування інформаційної культури особистості (М. Близнюк, А. Єршов, М. Коляда); роль інформаційної культури у розвитку суспільства (Л. Скворцов, А. Суханов); місце інформаційної культури у загальній культурі особистості (М. Вохришева); інформаційна культура у навчальному процесі вищої школи (О. Гончарова, М. Жалдак, О. Співаковський).

Проблеми становлення та вдосконалення необхідних рис особистості, спроможної вирішувати питання в умовах глобальної інформатизації та комп’ютеризації досліджуються зарубіжними науковцями (Р. Барт, Т. Вамос, Г. Міллер). Закладені в цих дослідженнях положення та висновки мають важливе значення для розробки й удосконалення вмінь та навичок роботи з літературою, використання її для навчання та самовдосконалення.

Разом із тим, аналіз навчально-виховного процесу у ВНЗ свідчить про невизначеність системи освітньо-педагогічної підготовки щодо формування інформаційної культури особистості майбутніх інженерів-педагогів у галузі харчових технологій, має місце недооцінка ролі елементів світоглядної культури та культури мислення, що відповідають вимогам інформаційного суспільства у професійній діяльності майбутніх фахівців, звуженість завдань формування інформаційної культури особистості лише завданнями суто технічної підготовки до роботи з електронно-обчислювальною технікою.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ:

  1. Войхановская К.М. Библиотекари и читатели об информационной культуре / К.М.Войхановская, Б.А. Смирнова // Оптимизация бибилиотечно-библиографического обслуживания специалистов: сб. материалов в помощь разработке проблемы „Библиотека и научная информация”. – Л., 1974. – [вып. 2(28)]. – С.92-96.
  2. Волкова Н.В. Високий рівень інформаційної культури майбутнього педагога як основа його творчої активності / Н.В. Волкова // Збірник наукових праць / гол. ред. В.К.Буряк. – Кривий Ріг: КДПУ, 2006. –[вип.15]. – С.66–73.
  3. Волкова Н.В. До проблеми підвищення інформаційної культури майбутнього спеціаліста через систему прийомів роботи з інформацією / Н.В. Волкова // Збірник наукових праць / гол. ред. С.Д. Максименко. – Т. VIII. – [вип. 7]. – К.: Ін-т психол. ім. Г.С. Костюка АПН України, 2006. – С.56–62.
Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись