• вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

Формування методологічної основи звязків між елементами теорії пізнання в процесі підготовки вчителів технологій

Манойленко Наталія

Кіровоградський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка

(Кропивницький)

Анотація. Стаття присвячена визначенню актуальності та чинникам посилення ролі інтеграції природничо-математичних і профільних дисциплін для підготовки вчителів технологій.  Особливе значення в підготовці майбутніх вчителів технологій приділяється  вивченню природничо-математичних дисциплін, зокрема навчанню фізики як невід’ємної складової загальної культури сучасного високотехнологічного середовища. Фізика виросла з потреб техніки і постійно використовує її досвід. Техніка більшою мірою визначає тематику фізичних досліджень і створює необхідні для фізики апарати і пристосування. Разом з тим відмічено, що техніка виростає з фізики, що в фізичних лабораторіях створюються нові галузі техніки і нові методи вирішення технічних задач. В статті наведено приклади завдань прикладного спрямування для студентів технологій, характерних міжпредметними зв’язками.

Ключові слова: метод наукового пізнання, логічні зв’язки, фізична картина світу, технічна картина світу, політехнічна освіта, прикладні знання.

 

Манойленко Наталия

Кировоградский государственный педагогический университет имени Владимира Винниченка

ФОРМИРОВАНИЕ МЕТОДОЛОГИЧЕСКОЙ ОСНОВЫ СВЯЗЕЙ МЕЖДУ ЭЛЕМЕНТАМИ ТЕОРИИ ПОЗНАНИЯ В ПРОЦЕССЕ ПОДГОТОВКИ УЧИТЕЛЕЙ ТЕХНОЛОГИЙ

Аннотация. Статья посвящена определению актуальности и факторам усиление роли интеграции естественно-математических и профильных дисциплин в подготовке учителей технологий. Особое значение уделяется изучению естественно-математических дисциплин, в частности обучению физики как неотъемлемой составляющей общей культуры современного высокотехнологичного общества. Физика выросла из требований техники и непрерывно использует ее опыт. Техника в большей степени определяет тематику физических исследований и создает необходимые для физики аппараты и приспособления. Вместе с тем отмечено, что техника зависит от физики, в физических лабораториях создаются новые отрасли техники и новые методы решения технических задач. В статье приведены примеры задач прикладного направления для студентов технологий, характерных межпредметными связями.

Ключевые слова: метод научного познания, логические связи, физическая картина мира, техническая картина мира, политехническое образование, прикладные знания.

 

Manoylenko Natalia

The Kirovohrad Volodymyr Vynnychenko State Pedagogical University

FORMATION OF METHODOLOGICAL FRAMEWORK OF RELATIONS BETWEEN THE ELEMENTS OF THE THEORY OF KNOWLEDGE IN THE PROCESS OF PREPARING TEACHERS OF TECHNOLOGY

Abstract: The article is devoted to the determination of the relevance factors and the strengthening of the role of integration of mathematics and science and relevant disciplines for the training of teachers of technologies. Of particular importance in the preparation of future teachers of technologies is on the study of natural-mathematical disciplines, in particular physics teaching as an integral part of the General culture of modern high-tech environment. Technical skills, knowledge is transmitted from teacher and master to apprentice, from engineer to technician from the scientist to the engineer in the time frame from an artisan workshop specialized and higher education. Physics grew out of the needs of the machine and continuously uses her experience. Technique largely determines the topics of physics research and physics creates a need for devices and adaptations. However, it was noted that the technique stems from physics, physics labs are a new branch of technology and new methods of solving technical problems. The article lists examples of tasks applied areas for students is mgprednisone connections.

Key words: method of scientific knowledge, logical connections, physical world, the technical picture of the world, Polytechnical education, applied knowledge.

 

Детальніше

Розвиток самостійності учнів через впровадження методу проектів на уроках математики

Левченко Людмила

Богданівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 2 Знам’янської районної ради Кіровоградської області

Анотація. У статті особливу увагу приділено формуванню самостійності учнів на уроках математики. Запропоновано елементи методики формування та розвитку самостійності учнів через впровадження методу проектів на уроках математики. У статті визначені навички і вміння як учнів, так і учителя, які необхідні для успішної реалізації методу проектів у навчально-виховному процесі з математики. Це пов’язано з тим, що метод проектів є достатньо складним технологічним процесом. Власний педагогічний досвід та аналіз передового педагогічного досвіду показали, що метод проектів є більш ефективним у старшій школі, де учні володіють більш глибокими теоретичними знаннями. Але на нашу думку, розпочинати використовувати метод проектів варто ще в основній школі, знайомлячи учнів з окремими його елементами та привчаючи до самостійності. Як елемент реалізації запропонованої нами методики наведено конспект уроку з математики у 6 класі на тему «Додатні та від’ємні числа».

Ключові слова: методика навчання математики, метод проектів, математична компетентність, самостійність учнів, навчально-виховний процес.

 

Левченко Людмила

Богдановская общеобразовательная школа I-III ступеней № 2 Знаменского районного совета Кировоградской области

РАЗВИТИЕ САМОСТОЯТЕЛЬНОСТИ УЧАЩИХСЯ ЧЕРЕЗ РЕАЛИЗАЦИЮ МЕТОДА ПРОЕКТОВ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ

Аннотация. В статье особое внимание уделено формированию самостоятельности учащихся на уроках математики. Предложены элементы методики формирования и развития самостоятельности учащихся через внедрение метода проектов на уроках математики. В статье определены навыки и умения как учеников, так и учителя, которые необходимы для успешной реализации метода проектов в учебно-воспитательном процессе по математике. Это связано с тем, что метод проектов является достаточно сложным технологическим процессом. Собственный педагогический опыт и анализ передового педагогического опыта показали, что метод проектов является более эффективным в старшей школе, где ученики обладают более глубокими теоретическими знаниями. Но по нашему мнению, начинать использовать метод проектов нужно еще в основной школе, знакомя учеников с отдельными его элементами и приучая к самостоятельности. Как элемент реализации предложенной нами методики приведены конспект урока по математике в 6 классе по теме «Положительные и отрицательные числа».

Ключевые слова: методика обучения математике, метод проектов, математическая компетентность, самостоятельность учащихся, учебно-воспитательный процесс.

 

Levchenko Lyudmyla

Bogdanovskaya School-III levels number 2 Znamenskaia District Council Kirovograd region

THE DEVELOPMENT OF INDEPENDENT LEARNERS BY IMPLEMENTING PROJECT METHOD IN MATHEMATICS LESSONS

Abstract. In the article special attention is paid to the formation of independent learners in mathematics lessons. Proposed the technique for forming and developing independent learners by implementing project method in mathematics lessons. In the article the skills and abilities as students and teacher are necessary for the successful implementation of the method of projects in the educational process in mathematics. This is due to the fact that project method is a complicated process. Own teaching experience and analysis of advanced pedagogical experience has shown that the method is more effective projects in high school, where students have a deep theoretical knowledge. But in our opinion, to start projects should use the method in primary schools, introducing students to its individual elements and accustomed to independence. As part of the implementation of our proposed methods are outline lesson in mathematics in Grade 6 on «Positive and negative numbers».

Keywords: methods of teaching mathematics, project method, mathematical competence, autonomy of students, the educational process.

 

Детальніше

Трансляція як елемент симетрії у процесі навчання фізики в технічних вузах в умовах розвитку stem-освіти

Кузьменко Ольга

Кіровоградська льотна академія Національного авіаційного університету

(Кропивницький)

Дембіцька Софія

Вінницький національний технічний університет

(Вінниця)

Анотація. Стаття присвячена особливостям вивчення курсу фізики у вузах технічного профілю із використанням симетрії. Поняття симетрії – одне з найфундаментальніших понять науки та практики. Відзначено, що теорія великого об’єднання, заснована на принципах симетрії, знаходиться у стадії розробки. Симетрія виявляє взаємозв’язок фізичних законів, спрощує розуміння складних процесів, що розглядаються внаслідок вивчення студентами загального курсу фізики у вищих навчальних закладах. В статті розглянуто операції та елементи симетрії. Метою написання статті є розгляд основних елементів симетрії, зокрема трансляції в навчальному процесі із загального курсу фізики у ВНЗ в умовах розвитку STEM-освіти.

Перспективи подальших досліджень полягають в детальному аналізі поняття симетрії та розробки методики вивчення фізики з використанням даного поняття в умовах розвитку STEM - освіти.

Ключові слова: симетрія, навчальний процес, фізика, елементи симетрії, трансляція, STEM-освіта.

 

Кузьменко Ольга

Кировоградская летная академия Национального авиационного университета

Дембицкая София

Винницкий национальный технический университет

ТРАНСЛЯЦИЯ КАК ЭЛЕМЕНТ СИММЕТРИИ В ПРОЦЕССЕ ОБУЧЕНИЯ ФИЗИКИ В ТЕХНИЧЕСКИХ ВУЗАХ В УСЛОВИЯХ РАЗВИТИЯ STEM-ОБРАЗОВАНИЯ

Аннотация. Статья посвящена раскрытию понятия симметрии и одного из ее элементов как трансляция. В статье рассмотрены операции и элементы симметрии. Целью статьи является рассмотрение основных элементов симметрии, в частности трансляции в учебном процессе по общему курсу физики в вузах в условиях развития STEM-образования.

Ключевые слова: симметрия, учебный процесс, физика, элементы симметрии, трансляция, STEM-образование.

 

Kuzmenko Olha

Kirovograd Flight Academy of National Aviation University

Dembitska Sofia

Vinnytsia National Technical University

BROADCAST AS AN ELEMENT OF SYMMETRY IN LEARNING PHYSICS IN TECHNICAL UNIVERSITIES IN THE DEVELOPMENT OF STEM-EDUCATION

Abstract: Article is devoted to the concept of symmetry and one of its elements as broadcast. The concept of symmetry - one of the fundamental concepts of science and practice. To note that the grand unification theory, based on the principles of symmetry, is under development. Symmetry exhibits the relationship of physical laws, simplifies the understanding of the complex processes, considered as a result of studying by students of general physics course in higher education. The article describes the operation and elements of symmetry. The aim of the article is to examine the basic elements of symmetry, in particular translation in the educational process of general physics course in high schools in the conditions of the development of STEM-education. Prospects for further research are as detailed analysis of the concepts of symmetry and to develop methods of studying physics using this concept in terms of STEM - education.

Keywords: symmetry, educational process, physics, symmetry elements, broadcast, STEM-education.

 

Детальніше

Роль та значення лекції в курсі загальної фізики

Олександр Кияновський

Херсонський державний аграрний університет

(Херсон)

Анотація. Розглядається роль і значення лекцій з курсу загальної фізики при підготовці фахівців в області природничих і технічних наук. Проаналізовано деякі найважливіші функції лекції. Відзначено залежність структури лекції від змісту і характеру матеріалу, що викладається, особливості проведення занять з курсу загальної фізики зі студентами першого року навчання.

Ключові слова: курс загальної фізики, методика викладання, лекції.

 

Кияновский Александр Моисеевич

Херсонский государственный аграрный университет

РОЛЬ И ЗНАЧЕНИЕ ЛЕКЦИИ В КУРСЕ ОБЩЕЙ ФИЗИКИ

Аннотация. Рассматривается роль и значение лекций по курсу общей физики при подготовке специалистов в области естественнонаучных и технических наук. Проанализированы некоторые наиболее существенные функции лекции. Отмечены зависимость структуры лекции от содержания и характера излагаемого материала, особенности проведения занятий по курсу общей физики со студентами первого года обучения.

Ключевые слова: курс общей физики, методика преподавания, лекции.

 

Kyianovskyi Аlexandr

Kherson State Agrarian University

THE ROLE AND IMPORTANCE OF LECTURES IN THE COURSE OF GENERAL PHYSICS

Abstract. The paper looks at the role and importance of lectures in the course of general physics in training specialists in the area of natural and technical sciences. It analyzes some of the most essential functions of a lecture. The study highlights the dependence of a lecture structure on the content and character of the introduced material, the specifics of conduction classes in the course of general physics for the first year students.

Keywords: the course of general physics, methodology of teaching, lectures.

 

Детальніше

Провідна роль задач при вивченні розділу «Електричні явища. Електричний струм» учнями основної школи

Донець Наталія, Донець Ігор
(Кропивницький)
Кіровоградський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка

Анотація. В основнiй школi закладаються основи фiзичного пiзнання свiту: учнi опановують суть основних фiзичних понять i законiв, оволодiвають науковою термiнологiєю, основними методами наукового пiзнання та алгоритмами розв’язування фiзичних задач, на основі яких розвиваються експериментаторські вмiння i дослiдницькi навички.

Мета статті розглянути методику формування вмінь учнів розв’язувати задачі з фізики при вивченні розділу «Електричні явища. Електричний струм».
Ключові слова: методика навчання фізики, основна школа, методика формування уявлень про електричний струм, розв’язування задач, диференційоване навчання фізики.

Донец Наталия, Донец Игорь
Кировоградский государственный педагогический университет имени Владимира Винниченка
(Кропивницкий)

ВЕДУЩАЯ РОЛЬ ЗАДАЧ ПРИ ИЗУЧЕНИИ РАЗДЕЛА «ЭЛЕКТРИЧЕСКИЕ ЯВЛЕНИЯ. ЭЛЕКТРИЧЕСТВО»УЧАЩИМИСЯ ОСНОВНОЙ ШКОЛЫ

Аннотация. В основной школе закладываются основы физического познания мира: ученики овладевают сутью основных физических понятий и законов, осваивают научную терминологию, основные методы научного познания и алгоритмы решения физических задач, на основе которых развиваются экспериментаторские умение и навыки.
Цель статьи рассмотреть методику формирования умений учащихся решать задачи по физике при изучении раздела «Электрические явления. Электрический ток ».

Ключевые слова: методика обучения физике, основная школа, методика формирования представлений об электрическом токе, решение задач, дифференцированное обучение физике.

Donets Natalia, Igor Donets
The Kіrovograd Volodymyr Vynnychenko State Pedagogical University
(Kropyvnytskyi)
THE LEADING ROLE PROBLEMS TO STUDY THE SECTION "Electrical phenomena. Electric current "basic school pupils

Abstract. Methods of teaching physics, elementary school, methods of forming ideas about electric current, solving problems, differentiated teaching physics

Keywords: methods of teaching physics, elementary school, methods of forming ideas about electric current, solving problems, differentiated teaching physics.

Детальніше

Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись