STEM-ОСВІТА ТА ЇЇ ДОЦІЛЬНІСТЬ ВПРОВАДЖЕННЯ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ ФАХОВИХ КОЛЕДЖІВ

ДВНЗ «Рівненський коледж економіки та бізнесу»

Білецький В’ячеслав

Відповідаючи на глобальні виклики цифрової трансформації та ключові наукові й технологічні тенденції, одним з пріоритетних напрямків розвитку усіх країн світу стає STEM-освіта. STEM-освіта повинна докорінно змінити зміст підготовки випускника фахової передвищої освіти, сприяти формуванню і розвитку навичок науково-дослідницької та інженерної діяльності, винахідництва, підприємництва та готовності до планування й організації власної професійної діяльності.

Природничо-математична освіта (STEM-освіта) – цілісна система природничої і математичної освітніх галузей, метою якої є розвиток особистості через формування компетентностей, природничо-наукової картини світу, світоглядних позицій і життєвих цінностей з використанням трансдисциплінарного підходу до навчання, що базується на практичному застосуванні наукових, математичних, технічних та інженерних знань для розв’язання практичних проблем для подальшого використання цих знань і вмінь у професійній діяльності.

Нормативно-правовими підставами для впровадження і розвитку природничо-математичної концепції у фаховій передвищій освіті (STEM-освіті) є Закони України «Про освіту», «Про фахову передвищу освіту», «Про вищу освіту», «Про наукову і науково-технічну діяльність».

Природничо-математична (STEM-освіта) під час викладання фізики і астрономії серед студентів фахових коледжів може реалізовуватися через всі види освіти, а саме: формальну, неформальну, інформальну, у STEM-центрах/лабораторіях (у тому числі віртуальних), шляхом проведення екскурсій, квестів, турнірів, конкурсів, олімпіад, фестивалів, практикумів.

Зокрема розвиток наукової діяльності може здійснюватися за рахунок залучення студентів до написання науково-дослідних робіт МАН, участі в різного роду науково-практичних конференціях, які сприяють творчому розвитку студента та вмінню працювати з науковою літературою.

Створення презентацій, відео під час підготовки до планових семінарських занять, дають хорошу можливість в удосконаленні знань з комп’ютерних технологій та виробленні навичок практичної роботи з комп’ютерною технікою. Проведення зустрічей з людьми різних виробничих професій, організація фізичних декад, Днів науки, випуск газет сприяють як найкращій популяризації науки серед студентів фахових коледжів.

Важливим моментом під час освітньої діяльності для реалізації завдань STEM-освіти є прикладна спрямованість курсу фізики і астрономії. Важливо залучати студентів до створення різноманітних фізичних приладів, макетів, які дають можливість студентам краще зрозуміти фізичний процес та особливості його проходження. Доцільно практикувати пленарні заняття на природі, щоб студенти вчилися бачити, слухати і розуміти навколишній світ. Такі заняття дають можливість вдало поєднати теорію з практикою та реальним життям.

Одним із найважливіших складників навчально-пізнавальної діяльності студентів фахових коледжів із фізики є розв’язування задач. За вимогами компетентністного підходу задачі мають бути наближені до реальних умов життєдіяльності людини, спонукати до використання фізичних знань у життєвих ситуаціях. Пропонувати студентам можна компетентнісні задачі, у яких чітко прослідковуються міжпредметні зв’язки та прикладна спрямованість навчання фізики і астрономії, задачі виробничого характеру, тощо.

На заняттях фізики і астрономії потрібно акцентувати увагу студентів на тому, що світ навколо нас є складною системою зв’язків і взаємовпливів.

Щоб зрозуміти принципи STEM-освіти, необхідно бачити не просте явище, а розуміти, які математично обумовлені фізичні, хімічні, географічні закономірності призвели до його виникнення. Способом формування ціннісного ставлення студентів до фізичного знання є розкриття здобутків вітчизняної науки та висвітлення внеску українських учених у розвиток природничих наук.

Упровадження природничо-математичної освіти(STEM-освіти) в освітній процес дасть змогу:

  1. підвищити якість освіти, інтегрувати систему освіти України до європейського освітнього простору;

  2. формувати і розвивати навички науково-дослідницької та інженерної діяльності, винахідництво, підприємництво;

  3. популяризувати науково-технічні та інженерні професії;

  4. надати особам з обмеженими можливостями доступ до використання сучасних технічних засобів реалізації інноваційних проектів;

  5. пропагувати результати студентської творчості.

Ми живемо у високотехнологічному суспільстві, у ньому дуже велике значення має техніка і технології. Спеціалісти майбутнього повинні мати відповідний багаж знань з природничих наук, математики, технологій, інженерії, бути досвідченими фахівцями, а значить освіта повинна бути випереджальною і відповідати тенденціям розвитку суспільства в майбутньому.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Концепції розвитку природничо-математичної освіти (STEM-освіти) [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/960-2020-%D1%80#n8 – Назва з екрану.