Керівники секції:
Анна Клім-Клімашевська – доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри дидактики – лабораторії дошкільного виховання Природничо-гуманітарного університету (м. Седльце, Республіка Польща), дійсний член Міжнародної слов’янської академії освіти ім. Я. А. Коменського, дійсний член Міжнародної асоціації професорів слов’янських країн;

dovga tДовга Тетяна Яківна – кандидат педагогічних наук, професор, професор кафедри педагогіки дошкільної та початкової освіти Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка.

 

ИГРА В ВОСПИТАНИИ ДЕТЕЙ ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА

Анна Клим-Климашевска
(Седльце, Республика Польша)

Аннотация: Вероятно, что игры сопровождают людей от начала их жизни. Сохранились документы разных эпох и континентов, подтверждающие то, что игра является одним из древнейших видов человеческой активности. Самые важные принципы игры известны и сегодня. Популярность игр мы можем без преувеличения определить как сверхвременную. Работа и игра достаточно часто создают единство. Игра от работы отличается только порядком действий и отношением к ним. На первый план в игре выходит развлекательная деятельность и получение удовольствия от нее, а не потребность чему-то научиться. Учение в сочетании с игрой имеет значение для самого ребенка: вызывает у него радость и удовлетворение от реализованных занятий. Таким образом, игра является основной формой  воспитания дошкольников и играет важную роль в развитии активности маленького ребёнка, стремящегося к удовлетворению своих интеллектуальных, общественных и двигательных потребностей.

Ключевые слова: игрa, воспитание, ребенок, детский сад.

Abstract: Preschool education is the first stage of education and includes children from the age of 3 until they start primary school. It serves both a protective and an educational function. It provides an opportunity to play with others and learn in a safe, child-friendly environment suited to one's developmental needs. In the past, preschool education used to focus mainly on child care and activities, whereas now more attention is paid to a comprehensive development of child's personality. It is associated with an increase in the number of different activity forms, various types of plays and games, and development of child's interests. Preschool education is related to the term "playing" as it constitutes the basic form of activity of a child at that stage. Thanks to playing, children find out more about the surrounding world and social relations, develop their minds and the ability to act effectively, and their basic need to be active is satisfied. Furthermore, it allows them to assume positive emotional states and defuse emotional tension. Playing is a pleasant way of spending time; it is a game or entertainment. It is a kind of human activity which occurs throughout one's life in various forms. It is a crucial factor stimulating the process of preparing the child socially for both work and responsibilities. Playing appears at various stages of child's development and plays an important role. As an underlying form of activity of a preschool child it is natural, and as such, it engages children at various levels of intellectual development and of various personalities. It is an activity form characteristic of every child, owing to which it can, by means of reconstruction and processing in the real world, go over their experiences again and again while playing. Thanks to the above process said experiences are incorporated into long-term memory and child's mental system. The motif behind playing is the ability to go through various situations or events that had happened before in the child's cognitive world and in his observations of adult actions and behaviours. Motivation is key to child's attempts and efforts and has a direct effect on attitude shaping. Striving to gain a more and more complete experience and assuming social roles when playing is a renewable, endless source of game-like activities of every child.

Keywords: playing, upbringing, child, preschool.

ВІЗУАЛЬНО-КОМУНІКАТИВНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ ОСОБИСТІСНО-ПРОФЕСІЙНОГО ІМІДЖУ ВЧИТЕЛЯ

Тетяна Довга
(Кіровоград, Україна)

Анотація. В статті представлено візуально-комунікативні характеристики особистісно-професійного іміджу вчителя. Розкрито сутність понять: "візуальна привабливість", "комунікативна привабливість". Охарактеризовано складники візуальної привабливості вчителя: зовнішній вигляд і педагогічний артистизм. Наведено вимоги до одягу як важливого елемента зовнішнього вигляду вчителя. Комунікативну привабливість педагога розкрито в контексті педагогічного спілкування та засобів його реалізації: комунікативних здібностей, комунікативними умінь та комунікативної поведінки. Показано роль комунікабельності та комунікативності як рис, що забезпечують ефективність професійно-педагогічної комунікації. Комунікативний імідж учителя визначено як комплекс візуально-комунікативних характеристик та професійно-педагогічних якостей.

Ключові слова: учитель, особистісно-професійний імідж, візуально-комунікативні характеристики, професійно-педагогічна комунікація, комунікативний імідж.

Аннотация. В статье представлены визуально-коммуникативные характеристики личностно-профессионального имиджа учителя. Раскрыта сущность понятий: "визуальная привлекательность", "коммуникативная привлекательность". Охарактеризованы составляющие визуальной привлекательности учителя: внешний вид и педагогический артистизм. Приведены требования к одежде как важному элементу внешнего вида учителя. Коммуникативная привлекательность педагога раскрыта в контексте педагогического общения и средств его реализации коммуникативных способностей, коммуникативных умений и коммуникативного поведения. Показана роль коммуникабельности и коммуникативности как черт, обеспечивающих эффективность профессионально-педагогической коммуникации. Коммуникативный имидж учителя определен как комплекс визуально-коммуникативных характеристик и профессионально-педагогических качеств.

Ключевые слова: учитель, личностно-профессиональный имидж, визуально-коммуникативные характеристики, профессионально-педагогическая коммуникация, коммуникативный имидж.

Abstract. In the article presented visual-communication characteristics personal-professional image of teacher. The meanings of the concepts «visual appeal», «communicative attraction» were disclosed. The components of the visual appeal of the teacher: the appearance of artistic and pedagogical was characterized. The requirements to clothing as an important element the teacher’s appearance were submitted. Communicative attractiveness teacher’s treatment was disclosed in the context of communication and means of implementing communication skills, communication skills and communicative behavior. The role of sociability and communication as the feature to ensure the effectiveness of professional pedagogical communication was showed. Communicative image of the teacher is defined as a set of visual communication features and professional-pedagogical skills.

Keywords: teacher, personal-professional image, visual communication characteristics, professional and pedagogical communication, the communicative image.

СТРУКТУРА ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ СУДНОВОДІЇВ У ВИЩИХ МОРСЬКИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ У КОНТЕКСТІ ПРОБЛЕМ ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ

Шерман Михайло
(Херсон, Україна)
Безбах Олег
(Херсон, Україна)

Анотація. У статті проаналізовано навчальний план, освітньо-кваліфікаційну характеристику, освітньо-професійну програму професійної підготовки та структуру навчальних дисциплін, що безпосередньо забезпечують формування інформаційної культури майбутніх судноводіїв. Виявлено розбіжності між вимогами інформаційного суспільства до професійної підготовки майбутніх судноводіїв та реальним станом викладання інформаційно-технологічних дисциплін. Запропоновано на основі інтеграції інформаційно-технологічних дисциплін та дисциплін професійно-практичного напряму забезпечити опосередковане формування складових інформаційної культури курсантів морських ВНЗ у процесі вивчення ними дисциплін циклу професійної та практичної підготовки.

Ключові слова: інформаційна культура, інформаційне суспільство, професійна підготовка, майбутні судноводії, інформаційно-технологічні дисципліни.

Annotation.  A curriculum, educationally-qualifying description, educationally-professional program of professional preparation and structure of educational disciplines that provide forming of informative culture of future navigators directly, is analysed in the article.  Divergences are educed between the requirements of informative society to professional preparation of future navigators and real state of teaching of informatively-technological disciplines. It is suggested on the basis of integration of informatively-technological disciplines and disciplines of professionally-practical direction to provide the mediated forming of constituents of informative culture of students of marine institutions of higher learning in the process of study by them disciplines of cycle of professional and practical preparation.

Keywords: informative culture, informative society, professional preparation, future navigators, informatively-technological disciplines.

ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОДОРОЖЕЙ ТА ЕКСПЕДИЦІЙ З УЧНІВСЬКОЮ ТА СТУДЕНТСЬКОЮ МОЛОДДЮ

Тименко Людмила Василівна,
кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник, завідуючий сектором координаційно-науково-дослідної президії НАПН України, м. Київ, Україна

Анотація. В статті висвітлюються основні вимоги щодо організації подорожей та експедицій з учнівською та студентською молоддю, категорії складності походів, їх види. Аналізується важливість ретельної підготовки керівника групи перед проведенням експедиції чи подорожей.

Аннотация. В статье освещаются основные требования по организации путешествий и экспедиций с учениками и студентами, категории сложности походов, их виды. Анализируется важность тщательной подготовки руководителя группы перед проведением экспедиции или путешествий.

Abstract. The article highlights the main requirements to travel and expeditions to pupils and students, hiking difficulty, their types. Analyzes the importance of careful preparation before the team leader of the expedition or travel.

ДІЯЛЬНІСТЬ ТРЕНЕРА ЯК ВИКЛАДАЧА У ФУТБОЛЬНІЙ КОМАНДІ

Трушкін Артем Павлович
(Полтава,Україна)

Стаття  присвячена ролі тренера як викладача у діяльності спортсмена або футбольної команди як людини, яка протягом усього терміну перебування спортсмена у спорті, несе відповідальність не лише за якість перебігу тренувального та змагального процесу, а й за формування спортсмена як професіонала та особистості. Правильно знайдений напрям роботи зумовлює виконання тренером певних функцій як керівника.

Ключові слова: керівництво, тренерська діяльність, стиль керівництва тренера, типи тренерів, тренер.

Статья посвящена роли тренера как преподавателя в деятельности спортсмена или футбольной команды как человека, который в течение всего срока пребывания спортсмена в спорте, несет ответственность не только за качество  тренировочного и соревновательного процесса, но и за формирование спортсмена как профессионала и личности. Правильно найденное направление работы предопределяет выполнение тренером определенных функций как руководителя.

Ключевые слова: руководство, тренерская деятельность, стили руководства тренера, типы тренеров,тренер.

The article is devoted to the role of a coach as a teacher in the activities of the football team or an athlete as a person who for the duration of stay in sport is not only responsible for the quality of training and competitive process, but also for the formation of a professional athlete and as a person.Correctly found the direction by the coach determines execution of certain functions as a leader.

Keywords: leadership, coaching activities, leadership style of the coach, types of coaches, coach.