СТРУКТУРА ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ СУДНОВОДІЇВ У ВИЩИХ МОРСЬКИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ У КОНТЕКСТІ ПРОБЛЕМ ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ

Шерман Михайло
(Херсон, Україна)
Безбах Олег
(Херсон, Україна)

Анотація. У статті проаналізовано навчальний план, освітньо-кваліфікаційну характеристику, освітньо-професійну програму професійної підготовки та структуру навчальних дисциплін, що безпосередньо забезпечують формування інформаційної культури майбутніх судноводіїв. Виявлено розбіжності між вимогами інформаційного суспільства до професійної підготовки майбутніх судноводіїв та реальним станом викладання інформаційно-технологічних дисциплін. Запропоновано на основі інтеграції інформаційно-технологічних дисциплін та дисциплін професійно-практичного напряму забезпечити опосередковане формування складових інформаційної культури курсантів морських ВНЗ у процесі вивчення ними дисциплін циклу професійної та практичної підготовки.

Ключові слова: інформаційна культура, інформаційне суспільство, професійна підготовка, майбутні судноводії, інформаційно-технологічні дисципліни.

Annotation.  A curriculum, educationally-qualifying description, educationally-professional program of professional preparation and structure of educational disciplines that provide forming of informative culture of future navigators directly, is analysed in the article.  Divergences are educed between the requirements of informative society to professional preparation of future navigators and real state of teaching of informatively-technological disciplines. It is suggested on the basis of integration of informatively-technological disciplines and disciplines of professionally-practical direction to provide the mediated forming of constituents of informative culture of students of marine institutions of higher learning in the process of study by them disciplines of cycle of professional and practical preparation.

Keywords: informative culture, informative society, professional preparation, future navigators, informatively-technological disciplines.

Постановка проблеми у загальному вигляді. Світові суспільні тенденції стосовно професійної підготовки у вищій технічній школі не могли залишити осторонь проблеми професійної підготовки майбутніх судноводіїв [3-5]. Отже, дослідження впливу інформаційного суспільства на процес професійної підготовки майбутніх судноводіїв є доцільним, актуальним та своєчасним.

У цьому зв’язку, необхідно проаналізувати навчальний план, освітньо-кваліфікаційну характеристику та освітньо-професійну програму професійної підготовки майбутніх судноводіїв, що здобувають базову вищу освіту з галузі знань 0701 «Транспорт і транспортна інфраструктура» напряму підготовки 6.070104 «Морський та річковий транспорт» кваліфікації бакалавр судноводіння [1; 2].

Аналіз останніх досліджень.Розглянемо основні елементи даної освітньо-професійної програми. Цей нормативний документ визначає  кваліфікацію випускників - помічник капітана, узагальненим об’єктом діяльності якого є судна та плавзасоби, а предметною областю професійної діяльності - судноводіння, обробка та розміщення вантажів, управління операціями судна, піклування про людей, радіозв’язок. Визначено, що нормативний термін навчання на основі повної загальної середньої освіти за денною формою становить чотири роки. Зазначена програма підготовки реалізується за 172 навчальних тижня за денною формою з навчальним навантаженням 240  кредитів ЄКTС. У тому числі, практична підготовка відповідно до вимог Міжнародної конвенції про підготовку і дипломування моряків та несення вахти реалізується у термін 52 навчальних тижня з сумарним навчальним навантаженням 60 кредитів ЄКТС.

ОПП, що розглядається у процесі нашого дослідження, визначає нормативний зміст навчання у навчальних об’єктах, обсяг та рівень їх засвоєння у процесі підготовки, відповідно до вимог освітньо-кваліфікаційної характеристики, перелік навчальних дисциплін підготовки фахівців, форму державної атестації та термін навчання, тобто, регламентує форми навчання, їх термін, визначає зміст навчання, його мету, методику та засоби оцінювання набутих знань, навичок, вмінь та особистісних якостей випускників з точки зору сформованості рівня їх професійної компетентності та придатності до майбутньої професійної діяльності відповідно до функціональних обов’язків, передбачених для переліку посад, на які може претендувати випускних морського ВНЗ – майбутній судноводій [1; 2].

Розглянемо нормативно визначений розподіл змісту освітньо-професійної програми та максимальний навчальний час відповідно циклів підготовки майбутніх судноводіїв у морських ВНЗ протягом встановленого терміну навчання (табл. 1).

Таблиця 1

Структура навчального процесу майбутніх судноводіїв у морському ВНЗ

Цикл підготовки

(термін навчання за денною формою – 4 роки) 

Загальний навчальний час
академічних годин кредитів ЄКТС
Нормативна частина
Цикл гуманітарної та соціально-економічної підготовки 648 18
Цикл математичної та природничо-наукової підготовки 1440 40
Цикл професійної та практичної підготовки 3096 86
Всього за нормативною частиною 5184 144
Варіативна частина
Самостійний вибір навчального закладу
Цикл математичної та природничо-наукової підготовки 396 11
Цикл професійної та практичної підготовки, всього: 1224 34
В тому числі:    
теоретична підготовка 144 4
практична підготовка 1080 30
Всього за самостійним вибором навчального закладу 1620 45
Вільний вибір студента
Цикл гуманітарної та соціально-економічної підготовки 288 8
Цикл математичної та природничо-наукової підготовки 216 6
Цикл професійної та практичної підготовки, всього: 1332 37
В тому числі:    
теоретична підготовка 252 7
практична підготовка 1080 30
Всього за вільним вибором студента 1836 51
Всього за варіативною частиною 3456 96
Всього за 4 роки 8640 240

З відомостей, що наведені у табл. 1, видно, що структура навчального процесу майбутніх судноводіїв складається з трьох циклів навчальних дисциплін - гуманітарної та соціально-економічної підготовки, математичної та природничо-наукової підготовки, професійної та практичної підготовки. У свою чергу, кожен з цих циклів містить нормативну та варіативну частини, при цьому для циклів математичної та природничо-наукової підготовки, професійної та практичної підготовки передбачені варіативні дисципліни як за самостійним вибором навчального закладу, так і за вільним вибором студента.  Разом з тим, для циклу гуманітарної та соціально-економічної підготовки додаткова кількість навчального часу може бути виключно за рахунок дисциплін за вільним вибором студента.

Подальший аналіз структури навчального процесу професійної підготовки майбутніх судноводіїв ми зорієнтуємо на встановлення кількісних співвідношень у розподілі навчального часу між циклами навчальних дисциплін та часу, відведеному у навчальному плані на теоретичну та практичну підготовку. З цією метою з’ясуємо кількість навчального часу, передбаченого для кожного циклу, з урахуванням нормативної та варіативної частини (табл. 2).

Таблиця 2

Співвідношення  часу між циклами навчальних дисциплін

Цикл підготовки   Нормативна частина Самостійний вибір навчального закладу Вільний вибір студента Загальний обсяг навчального часу за циклами
Академічні години Кредити ЄКТС Академічні години Кредити ЄКТС Академічні години Кредити ЄКТС Академічні години Кредити ЄКТС
Цикл гуманітарної та соціально-економічної підготовки 648 18 0 0 288 8 936 26
Цикл математичної та природничо-наукової підготовки 1440 40 396 11 216 6 2052 57
Цикл професійної та практичної підготовки 3096 86 1224 34 1332 37 5652 157
В тому числі:                
теоретична підготовка 0* 0* 144* 4* 252* 7*    
практична підготовка 0* 0* 1080* 30* 1080* 30*    
                 
Всього: 5184 144 1620 45 1836 51 8640 240

Відомості, наведені у табл. 2, та виконані обчислення дозволили встановити, що за термін навчання на денній формі навчання з 8640 годин, передбачених навчальним планом професійної підготовки майбутнього судноводія, на цикл гуманітарної та соціально-економічної підготовки виділено 936 годин, частка нормативних дисциплін складає 648 годин, а частка варіативних дисциплін – 288 годин., Так, для циклу математичної та природничо-наукової підготовки відведено 2052 години, з яких нормативна частина складає 1440 годин, а варіативна – 612 годин. Відповідно, для циклу професійної та практичної підготовки передбачено 5652 години, нормативна частина складає 3096 годин, а варіативна – 2556 годин.

Постановка завдання.Метою нашого дослідження є встановлення структури навчального процесу, виявлення співвідношення між циклами професійної підготовки, встановлення обсягу, послідовності та стану викладання і опанування дисциплінами, що забезпечують формування інформаційної культури майбутніх судноводіїв у процесі їх професійної підготовки, організації проведення всіх форм навчальних занять з цих дисциплін, їх навчально-методичного забезпечення, міжпредметних зв’язків інформатики та споріднених з нею дисциплін з дисциплінами циклів гуманітарної і соціально-економічної підготовки, математичної і природничо-наукової підго­товки, і, в першу чергу, циклом професійної та практичної підготовки. 

Виклад основного матеріалу дослідження. Первинний аналіз співвідношення навчального часу у різних циклах навчальних дисциплін, передбачених навчальним планом професійної підготовки майбутніх судноводіїв, виявив, що основний обсяг навчального матеріалу припадає на цикл професійної та практичної підготовки, другий за обсягом навчального матеріалу є цикл математичної та природничо-наукової підготовки, і найменший обсяг охоплює цикл гуманітарної та соціально-економічної підготовки.

Тобто, навчання майбутніх судноводіїв у морських ВНЗ має чітко окреслений професійний практико-орієнтований характер, метою якого є забезпечення формування професійної культури майбутнього судноводія.  Ця думка підтверджується співвідношенням кількості навчального часу, відведеного на теоретичну та практичну підготовку у циклі професійної та практичної підготовки. Так, варіативна частина передбачає 2160 годин на практичне навчання, а на теоретичне передбачене лише 396 годин. У нормативній частині чіткого розподілу на теоретичну і практичні підготовку у структурі навчального плану нами не виявлено.

З метою встановлення наявних чинників та умов формування інформаційної культури майбутніх судноводіїв як невід’ємної складової їх професійної культури нами було проаналізовано змістовне наповнення окремих циклів навчальних дисциплін, наведених в ОКХ майбутніх судноводіїв, з позицій діяльнісного та функціонального підходів, виділені інформатика та споріднені з нею дисципліни та професійно-орієнтовані дисципліни, підґрунтям яких є базовий курс інформаційних технологій. Тобто, для виявлення педагогічних умов, чинників впливу, методів, засобів, діагностування поточного стану формування інформаційної культури майбутніх судноводіїв необхідно проаналізувати вимоги ОПП, ОКХ, робочих навчальних програм з інформатики та споріднених з нею дисциплін та порівняти з основними професіографічними показниками ОКХ судноводія, що є вирішальними для здійснення ним успішної та ефективної професійної діяльності, в тому числі і інформаційної. Виявлені розбіжності дозволять окреслити існуючі суперечності між вимогами інформаційного суспільства до професійної підготовки майбутніх судноводіїв та реальним станом готовності випускників до здійснення професійної інформаційної діяльності.

У цьому зв’язку розглянемо навчальний план професійної підготовки майбутніх бакалаврів-судноводіїв, що навчаються за денною формою навчання, та виявимо дисципліни, що безпосередньо орієнтовані на формування професійної інформаційної культури майбутніх судноводіїв (табл. 3).

Таблиця 3

Структура навчальних дисциплін інформаційно-технологічного напряму

№ з/п Назва навчальної дисципліни Розподіл за семестрами Кількість кредитів ECTS Кількість годин  
Екзамени Заліки Курсові Загальний обсяг Аудиторних Самостійна робота  
проекти роботи Всього у тому числі:  
 
лекції лабора-торні прак-тичні  
 
1. НОРМАТИВНА ЧАСТИНА  
7 Інформаційні технології       6 216 16 8 8   200  
1.3. Цикл професійної та практичної підготовки  
16 Навігаційні інформаційні системи 5       3 108 16 8 4 4 92  
22 Автоматизовані комплекси судноводіння 5       3 108 8 4   4 100  
2. ВАРІАТИВНА ЧАСТИНА  
2.1. Самостійний вибір навчального закладу  
   Цикл математичної та природничо-наукової підготовки  
1 Інформатика для судноводіїв         2 72 8   8   64  

Аналіз відомостей, наведених у табл. 3, свідчить про те, що безпосереднє формування професійної інформаційної культури майбутніх судноводіїв відбувається у процесі опанування дисциплінами «Інформаційні технології», що викладається у першому семестрі (перший курс). Загальний обсяг дисципліни – 216 годин, з яких 8 годин – лекції, 8 годин – лабораторні роботи, 200 годин – самостійна робота, форма підсумкового контролю – диференційований залік. Паралельно з цією дисципліною передбачено навчальним планом опанування дисципліною «Інформатика для судноводіїв» загальним обсягом 72 години, з яких 8 годин відведено на лабораторні роботи, а 64 години – на самостійну роботу.

На третьому курсі (п’ятий семестр) майбутнім судноводіям пропонуються  дві навчальні практико-орієнтовані дисципліни – «Навігаційні інформаційні системи» та «Автоматизовані комплекси судноводіння», що фактично є підвалиною створення інформаційної складової професійної придатності судноводія та запорукою його майбутньої успішної професійної діяльності на займаній посаді. Отже, дисципліна «Навігаційні інформаційні системи» має загальний обсяг 108 годин, з яких на лекції відведено 8 годин, лабораторні роботи – 4 години, практичні – 4 години, самостійну роботу – 92 години, формою підсумкового контролю є іспит (екзамен). Подібний розподіл навчального часу спостерігається для навчальної дисципліни «Автоматизовані комплекси судноводіння» - загальна кількість навчального часу складає 108 годин, лабораторні роботи навчальним планом не передбачені, на практичні заняття відведено 4 години, на самостійну роботу – 100 годин, підсумковий контроль здійснюється у формі іспиту.

Висновки. Проведений аналіз навчального плану професійної підготовки майбутніх бакалаврів-судноводіїв дозволяє визначити основні риси організаційного аспекту викладання інформаційно-технологічних дисциплін у морських вищих навчальних закладах:

- інформаційно-технологічні дисципліни наявні як у нормативній, так і у варіативній частині навчального плану;

- їх викладання передбачено у структурі циклів наукової і природничо-математичної підготовки та практичної і професійної підготовки;

- викладання цих дисциплін локалізовано  у першому семестрі першого курсу та п’ятому семестрі третього курсу, тобто, розподілено достатньо нерівномірно, із значними часовими проміжками;

- на викладання теоретичного матеріалу з усіх цих дисциплін відводиться недостатньо часу – від 4-х до 8-ми годин лекцій, з дисципліни «Інформатика для судноводіїв» лекції не передбачені;

- практичні заняття та лабораторні роботи складають від 3,5 до 12 відсотків від достатньо значного загального обсягу цих навчальних дисциплін (від 72 до 216 годин відповідно);

- в основному опанування навчальними дисциплінами інформаційно-технологічного напряму повинно забезпечуватися у процесі самостійної роботи курсантів.

Отже, виявлені риси організаційного аспекту  викладання інформаційно-технологічних дисциплін у морських ВНЗ свідчать про наявні суперечності між існуючою практикою викладання інформатики та споріднених з нею дисциплін у морських ВНЗ та сучасними вимогами щодо забезпечення здійснення майбутніми судноводіями професійної інформаційної діяльності, а саме:

- викладання інформаційно-технологічних дисциплін у морських ВНЗ недостатньо узгоджені із компетентнісною моделлю та завданнями професійної підготовки майбутніх судноводіїв, що виражається у порушенні дидактичних принципів послідовності, наступності та неперервності формування особистісних утворень, що є складовими професійної культури майбутніх судноводіїв, стосовно тематики нашого дослідження, йдеться про формування інформаційної культури майбутніх судноводіїв;

- як наслідок, відсутні означення, структура та види професійної інформаційної діяльності та інформаційної культури майбутнього судноводія як вирішальні чинники формування його професійної культури та ефективного опанування фахом у процесі професійної підготовки в умовах інформаційного суспільства;

- співвідношення часу, відведеного навчальним планом, для всіх видів аудиторних занять та самостійної роботи з інформаційно-технологічних дисциплін, свідчить про певні порушення вимог МОН України щодо співвідношення часу аудиторних занять з викладачем та самостійної роботи курсантів з дисципліни;

- недостатнє наукове та навчально-методичне забезпечення самостійної роботи майбутніх судноводіїв, відсутність навчальних посібників, методичних рекомендацій, електронних освітніх ресурсів, орієнтованих на забезпечення на рівні сучасних нормативно-правових, організаційних, науково-технічних вимог самостійної роботи курсантів з інформаційно-технологічних дисциплін з використанням сучасних зразків техніки, суднового обладнання та передового досвіду їх використання у штатних та екстремальних ситуаціях;

- слабо виявлені та недостатньо реалізовані міжпредметні зв’язки між дисциплінами «Інформаційні технології» та дисциплінами циклу професійної і практичної підготовки, що мають бути опосередковано задіяні у процес формування інформаційної культури майбутніх судноводіїв;

- інтегративна сутність та поліпредметність професійної діяльності майбутніх судноводіїв в дуже незначній мірі присутні у змісті дисципліни  «Інформатика для судноводіїв», і, незважаючи на назву, ця дисципліна фактично є додатковими годинами для лабораторних робіт з дисципліни «Інформаційні технології», що не сприяє поглибленню міжпредметних та міжциклових зв’язків у процесі професійної підготовки майбутніх судноводіїв;

Перспективи подальших досліджень. У цьому зв’язку для нашого подальшого дослідження проблем формування інформаційної культури майбутніх судноводіїв є достатньо важливим з’ясувати можливість опосередкованого формування складових інформаційної культури курсантів морських ВНЗ у процесі вивчення ними дисциплін циклу професійної та практичної підготовки, виявлення особливостей перебігу опанування цими дисциплінами, окреслення міжпредметних та міжциклових зв’язків у контексті досягнення мети та реалізації завдань дослідження.

БІБЛІОГРАФІЯ

  1. Галузевий стандарт вищої освіти : [Освітньо-професійна програма підготовки бакалавра за спеціальністю 6.100300 «Cудноводіння»]. – Київ, 2003. – 80 с.
  2. Галузевий стандарт вищої освіти. Напрям підготовки 6.070104 Морський та річковий транспорт : Офіц. вид. – К.: ВидавІнформ ОНМА, 2010. – 14 с. – (Міністерство освіти і науки України).
  3. Попова О.П. Особливості професійної діяльності майбутніх судноводіїв і сутність їх професійної компетентності. / О.П. Попова // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах: зб. наук. праць / ред. кол. Т. І. Сущенко (голов. ред.) та ін. – Запоріжжя, 2011. – Вип. 17. – С. 353-359.
  4. Шерман М.І., Безбах О.М. Інформаційна культура майбутніх інженерів-судноводіїв як психолого-педагогічний феномен/ Актуальні проблеми державного управління, педагогіки та психології / Збірник наукових праць Херсонського національного технічного університету. – Вип.1 (10). – Херсон, 2014. – С. 190-193
  5. Шерман М.І., Чернікова О.В. Формування іншомовної професійної компетентності майбутніх судноводіїв засобами інформаційно-комунікаційних технологій/ Актуальні проблеми державного управління, педагогіки та психології / Збірник наукових праць Херсонського національного технічного університету. – Вип.1 (9). – Херсон, 2013. – С. 482-487.

ВІДОМОСТІ ПРО АВТОРІВ

  1. Шерман Михайло Ісаакович, доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри інформатики, програмної інженерії та економічної кібернетики Херсонського державного університету.
  2. Безбах Олег Михайлович, старший викладач кафедри судноводіння, охорони праці та навколишнього морського середовища Херсонської державної морської академії.