ОСОБЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ GOOGLE CLASSROOM В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ

Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка

Трифонова Олена, Курнат Галина

Нині, на тлі пандемії COVID-19, набувають особливого значення дистанційні форми навчання, що регламентуються, зокрема, Положенням про дистанційне навчання (наказ МОНУ від 25.04.2013 № 466) та Положенням про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти (наказ МОНУ від 08.09.2020 № 1115).

Проведене опитування вчителів і власний педагогічний досвід дає змогу стверджувати, що однією з вдалих платформ для забезпечення дистанційної освіти є безкоштовна платформа Google Classroom, перевагою якої є й те, що наявні в ній сервіси дають змогу урізноманітнювати навчальну діяльність здобувачів освіти. Хмаро орієнтована платформа Google Classroom об’єднує корисні сервіси Google, організовані спеціально для навчання та має ряд можливостей, які забезпечують інтенсифікацію освітнього процесу, сприяють підвищенню пізнавальної активності здобувачів освіти.

Проблемі забезпечення функціонування дистанційних форм освіти присвячують дослідження В.М. Кухаренко, Н.В. Мироненко, О.В. Рибалко, М.І. Садовий, Н.Г. Сиротенко, С.І. Ткачук, М.В. Хомутенко та ін. Зазначені дослідження далеко не вичерпують увесь спектр робіт присвячених питанню дистанційної освіти, зазначена тематика систематично вивчається та доповнюється новими розробками та напрацюваннями. Разом із тим аспект дистанційної освіти досить багатогранний і складається з різноманіття методичних систем, методик, прийомів і засобів навчання, що сам процес дистанційного навчання розкриває нові грані організації та забезпечення дистанційної освіти, а також спільні можливості діяльності учасників освітнього процесу.

Метою дослідження передбачено розкрити можливості застосування платформи Classroom від Google в освітньому процесі закладів загальної середньої освіти під час навчання фізики.

Розглянемо для прикладу створення та наповнення навчальним контентом розділу «Електричне поле» (10 клас) платформи Google Classroom. Зручність цієї платформи полягає в тому, що вона дає змогу завантажувати завдання за темами. Ми розмістили в ній додаткові методичні матеріали – підручник «Фізика» для 10 класу, збірник задач з фізики та блог. Наповненість довідкових матеріалів довільна. У блозі виділено головні аспекти вивчення розділу «Електричне поле»: викладено мету вивчення розділу, практичну значимість вивченого матеріалу та застосування знань і вмінь у повсякденному житті. Також блог містить посилання на викладення теоретичного матеріалу, навчального відео, презентації, тести для самоконтролю, посилання на практичні матеріали, дидактичні матеріали. Блог учителя є засобом педагогічної взаємодії з суб’єктами навчання.

Одним із засобів наочності є постер (інтерактивний плакат), основною метою якого є демонстративне подання інформації. Даний вид цифрової наочності має інтерактивну навігацію. Інформація може відкриватися блоками, подання інформації дає можливість забезпечити анімаціями, звуковим супроводом чи відео. Використання у навчанні інтерактивного плакату сприяє застосуванню технології активного навчання, формує навички самостійної практичної роботи з джерелами інформації. На нашу думку, демонстрацію постеру доречно використовувати як при викладенні нового матеріалу, так і при закріпленні, або при підготовці до самостійної чи контрольної робіт.

На уроці розв’язування задач ми пропонуємо опрацювати ментальну карту. Це дасть змогу значно розширити можливості загально дидактичних методів навчання. Після завершення уроку доцільно, на нашу думку, запропонувати учням продовжити гілки у ментальній карті доповненням, що створить умови для розвитку логічного мислення, усвідомлення та розуміння причинно-послідовних зв’язків у фізичних явищах і процесах.

Значною мірою підвищує зацікавленість учнів до опанування фізики процес створення та використання мультимедійних вправ за допомогою хмарних технологій у learningapps. У застосування даного методу навчання використовується прийом мотивації через гру. Використовувати learningapps можна, як для перевірки знань, підготовки до контрольної роботи, а також і для проектної діяльності учнів. Використовуючи дану платформу кожен може самостійно підготувати інтерактивні вправи, а також є можливість групової роботи.

Вцілому, нами окреслені лише деякі можливості використання платформи Google Classroom та застосунків у організації дистанційної освіти. Але навіть з наведено прикладу видно, що потенційні можливості окремих ресурсів дистанційної освіти досить широкі та сприяють забезпеченню здобувачів освіти необхідним об’ємом інформації, розширюють потенційні можливості педагога у використанні різноманітних методів для досягнення мети освітнього процесу.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Садовий М.І., Трифонова О.М., Хомутенко М.В. Методика формування уявлень про сучасну наукову картину світу в хмаро орієнтованому навчальному середовищі. Вісник Черкаського національного університету. Серія: Педагогічні науки. 2016. Вип. 7. С. 8–16.

  2. Хомутенко М.В. Використання платформи Classroom під час вивчення фізики. Дидактика фізики як концептуальна основа формування компетентністних і світоглядних якостей майбутнього фахівця фізико-технічного профілю: тез доп. X Міжнар. наук. конф., 7–8 жовтня 2015 р., Кам’янець-Подільський. С. 160–161.