АНАЛІЗ ЗМІСТУ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СУЧАСНОГО ВЧИТЕЛЯ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ

Державний заклад «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка»

Бурдун Віктор

Формування інформаційно-технологічного суспільства, докорінні зміни соціально-економічного, духовного розвитку держави потребують підготовки вчителя нової генерації. Реалізація цього стратегічного завдання зумовлена глибокими змінами в системі та структурі вищої освіти, а також необхідністю інтеграції національної освіти в європейський освітній простір (Сущенко Л. П., 2015).

Якість освіти сучасного вчителя визначається як оцінка рівня сформованості предметних компетентностей. Але сьогодні набір знань, умінь, навиків не є тільки ключовими, прикладними, чи базовими компетентностями. Швидкий розвиток сучасних технологій, високий рівень вимог суспільства, гостра конкуренція вимагають від вчителя трудового навчання постійного професійного зростання та оволодіння ним додатковими знаннями та вміннями (Кривонос О. Б., 2016).

Метою дослідження є здійснення теоретичного аналізу змісту професійних компетентностей сучасного вчителя трудового навчання.

Для реалізації поставленої мети використовували теоретичні (аналіз, синтез, класифікація), та емпіричні (аналіз навчальних планів, робочих програм, методичних розробок) методи дослідження.

Формування професійної компетентності сучасного вчителя трудового навчання розглядається, сьогодні, як невід’ємна складова реформ системи вищої педагогічної освіти в цілому. Основна мета якої передбачає всебічний розвиток людини як особистості та найвищої цінності суспільства, її талантів, інтелектуальних, творчих і фізичних здібностей, формування цінностей і необхідних для успішної самореалізації компетентностей, виховання відповідальних громадян, які здатні до свідомого суспільного вибору та спрямування своєї діяльності на користь іншим людям і суспільству, збагачення на цій основі інтелектуального, економічного, творчого, культурного потенціалу Українського народу, підвищення освітнього рівня громадян задля забезпечення сталого розвитку України та її європейського вибору.

Зміст професійної компетентності – це знання предмета, методики його викладання, педагогіки і психології. Важливою особливістю професійних педагогічних знань є їх комплексність, що потребує від учителя вміння синтезувати матеріал для успішного розв’язання педагогічних задач, аналізу педагогічних ситуацій, що зумовлюють необхідність осмислення психологічної сутності явищ, вибору засобів взаємодії. Розв’язання кожної педагогічної задачі актуалізує всю систему знань учителя, які виявляються як єдине ціле (Назаренко Г. І., 2010).

Складовими професійної компетентності сучасного вчителя трудового навчання є:

1. Професійно-педагогічна компетентність – інтеграційна єдність природничо-наукових, гуманітарно-соціально-економічних та психолого-педагогічних знань і умінь, що дозволяють вчителю аналізувати навчальний матеріал, педагогічні ситуації, вибирати способи взаємодії, форми і методи подання матеріалу.

2. Соціально-мотиваційна компетентність – здатність узяти на себе відповідальність за запропоновані нові методичні підходи та їх реалізацію.

3. Інформаційна компетентність передбачає володіння вчителем спеціальними уміннями одержувати, опрацьовувати і використовувати необхідну інформацію в процесі професійної діяльності.

4. Комунікативна компетентність характеризує особливості комунікативної діяльності вчителя з усіма учасника освітнього процесу.

5. Креативна компетентність – навички до творчого вдосконалення.

6. Цільова компетентність вчителя трудового навчання передбачає уміння ставити і реалізовувати освітні цілі різного рівня і спрямованості: навчальні, виховні, розвиваючі; поточні й перспективні; реальні й ідеальні; глобальні й приватні.

7. Змістова компетентність характеризує знання вчителем навчального предмету, уміння творчо працювати з навчальною програмою, розробляти робочу програму, що відображає специфіку регіону, закладу освіти, а також можливостей свого методичного потенціалу, інформаційного, технічного забезпечення і рівня підготовленості учнів.

8. Проєктна компетентність включає уміння вчителя передбачати результати своєї діяльності, визначати послідовність своїх дій для досягнення мети. У роботі вчителя трудового навчання набули поширення два види проєктування: педагогічне (проєктування конкретних предметів або системи занять з трудового навчання і об’єднані в один блок або розділ) і техніко-технологічне (проєктування матеріальних об’єктів або послуг).

9. Рефлексивна компетентність пов’язана з вмінням вчителя оцінити свою працю в цілому, прослідкувати суттєви зв’язок між завданнями, цілями, способами, засобами, умовами та результатами своєї педагогічної діяльності.

10. Моніторингова компетентність вчителя трудового навчання характеризує уміння вчителя відстежувати процес навчання і співвідносити реально одержані результати із запланованими, забезпечити якість освіти.

Крім того, щоб успішно формувати компетентну особистість, сучасний вчитель трудового навчання повинен володіти певними якостями. Назвемо лише декілька найактуальніших, які виходять із вимог Нової української школи: успішно вирішувати свої власні життєві проблеми, виявляючи ініціативу, самостійність і відповідальність; усвідомлювати мету сучасної освіти і компетентнісно орієнтованого навчання; планувати урок з використанням усього розмаїття форм і методів навчальної діяльності і насамперед усіх видів самостійної роботи, діалогічних, евристичних і проблемних методів; пов’язувати навчальний матеріал з повсякденним життям та інтересами учнів; залучати до обговорення попередній досвід школярів; демонструвати учням рольові моделі на прикладі реальних людей, народних майстрів рідного краю, старших учнів; оцінюючи навчальні досягнення учнів, брати до уваги не тільки продемонстровані знання і вміння, а передусім здатність застосовувати їх у навчальних і життєвих ситуаціях.

Таким чином, сучасний вчитель трудового навчання, щоб бути успішним і затребуваним, повинен бути готовим до будь-яких змін, вміти швидко і ефективно адаптуватися до нових умов, проявляти прагнення бути професіоналом, постійно оновлювати свої знання та вміння, прагнути до саморозвитку, проявляти толерантність до невизначеності, бути готовим до ризику, тобто бути професійно компетентним.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Сущенко Л. П. Особливості формування здібностей майбутніх фахівців з фізичної реабілітації в умовах сучасної парадигми вищої фізкультурної освіти. Науковий часопис НПУ імені МП Драгоманова. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). Київ. 2015. С. 347-350.

  2. Кривонос О. Б. Формування педагогічної компетентності майбутнього вчителя в інноваційному полі евристичного навчання. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка. Суми. 2016. С. 294-302.

  3. Назаренко Г. І. Професійна компетентність особистості викладача післядипломної педагогічної освіти. Освіта Донбасу. 2010. № 2. С. 80.