В. О. СУХОМЛИНСЬКИЙ ПРО ВИХОВАННЯ ЕМОЦІЙ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ

Ангеліна Михайловська
(магістранта 2 курсу факультету педагогіки та психології)
Центральноукраїнський державний педагогічний університет іменні
Володимира Винниченка
м. Кропивницький

Науковий керівник – канд. пед. наук, доцент Т.О. Прибора

Анотація. У даній статті на основі літературно-художньої спадщини Василя Сухомлинського проаналізовано особливості впливу на емоційний стан учнів педагога у освітньому процесі.

Ключові слова. В. Сухомлинський, літературно-художня спадщина, емоції, почуття.

Мета статті. Впровадження, реалізація та подальший розвиток ідей гуманної педагогіки В.О.Сухомлинського, спрямованих на визнання особистості дитини як найвищої цінності, на яку повинні бути орієнтовані процеси виховання та навчання.

Сьогодні актуальною суспільною проблемою є збереження та зміцнення здоров'я суб'єктів освітнього процесу. Ефективність сучасної школи повинна вимірюватися не тільки якістю освіти, а й безпекою і турботою про здоров'я учнів та вчителів. Науковці установили, що позитивні емоції покращують психічне і фізичне здоров'я людини. Їхнє переважання дає відчуття щастя, єдності і цілісності своєї природи, спільності з іншими людьми. Позитивні емоції заряджають організм енергією, створюють хороше самопочуття, при цьому негативні емоції пригнічуються.

Як один із аспектів великої спадщини дана проблема висвітлена у творах В. О. Сухомлинського. Вона пронизує всі його новаторські досягнення, а саме Школу радості, школу під небом, уроки мислення на природі, бесіди з людьми, батьківську школу, літературні мініатюри для дитячого читання, поради для вчителів («Сто порад для вчителя») тощо .

Ідеї знаного педагога знайшли подальший розвиток у працях відомих сучасних вчених: Ш.О. Амонашвілі, І. Д. Беха, С.У. Гончаренка, І.А. Зязюна, Ю.І. Мальованого та інших. У багатьох країнах світу його твори перекладаються. Так і вчетилі початкових класів нашої школи вирішили ще раз проаналізувати досвід видатного педагога та поширити його ідеї у нашому повсякденному навчанні.

У педагогічній системі вченого Павлиської школи органічно поєдналися народні звичаї, класична педагогіка і власні новаторські творчі знахідки.

Досвід Василя Олександровича показав, що у будь-якій школі можна створити школу радості для дітей, тільки потрібно любити школу, дарувати Серце дітям працьовитістю, постійним творчим палінням, бажанням бачити учнів, захоплених навчанням .

Цінною для освітнього процесу є літературна спадщина вченого. Тонкий знавець дитячих душ, їх психології, створив дитячі твори наповнені позитивними емоціями, що сприяють вихованню важливих людських якостей.

Ґрунтуючись на своєму досвіді, видатний педагог стверджував, що період від дитинства до підліткового віку повинен бути шляхом радості, життєрадісності. На його думку, це одне з найважливіших правил у всій системі виховної роботи. В. Сухомлинського вважав радість джерелом оптимістичної впевненості дитини в своїх силах, важливою умовою взаємодії зі світом. Він прагнув до того, щоб почуття глибокої радості дитини приносили її успіхи улюбленій справі[2, 103–111]..

Педагог був переконаний, що якщо деякі діти, кілька місяців, а то і кілька тижнів відчували гірке розчарування чи огиду до навчання, то вчитель, який не зумів подарувати дитині маленьку, погляду дорослих, радість. Ця емоція, на думку освітянина, була потужним джерелом енергії для школяра. В. О. Сухомлинський розумів, що семирічна дитина ще не може свідомо долати труднощі, і силу для свого першого напруження волі черпає головним чином з почуттів, тому очікування радості має супроводжувати все життя і діяльність дитини[4, 152].

Насичення дитини емоцією радості не можливе без емоційної культури вчителя, його психологічної пильності, уміння створити ситуацію успіху для дітей. Емоційна культура педагога – це комплекс думок, відчуттів, емоцій, ідей, що дає можливість сприймати навколишній світ у всьому його духовному і матеріальному багатстві, знаходити кращі, благородні почуття, передавати їх своїм учням, спонукати їх до самовдосконалення, шанобливого ставлення до людей, моральних цінностей суспільства, нетерпимості до зла, готовності боротися за торжество добра[1, 59].

В.Сухомлинський визначає кілька ознак емоційної культури вчителя:культура відчуттів і сприйняття, без якої вчитель ніколи не зможе оволодіти здатністю до емпатії – культура слова і емоційних станів; емоційна сприйнятливість до світоглядних і моральних ідей, принципів, істин.

В. Сухомлинського надає вчителям низку порад щодо усунення емоційної напруги, хвилювання і роздратування. Це, по-перше, перехід енергії всього дитячого колективу разом із вчителем на справу чи річ, що вимагає духовної єдності, колективної творчості і концентрації; по-друге, це гумор, без якого виникає стіна взаємних непорозумінь з учнями[5, 425–429].

Тому підвищення рівня здоров'я учнів і викладачів, як розумового, емоційного, так і фізичного, може бути показником ефективності педагогічного процесу освітніх установ. Якби ідеї Василя Сухомлинського втілилися в практиці роботи сучасної школи, це дійсно стала б школа психологічного комфорту і благополуччя, Школа радості, гармонії, де працювали б емоційно обдаровані вчителі, здатні бути в ладу з почуттями і почуттями інших, створювати атмосферу добра і доброзичливості, знати, як уберегти себе і своїх вихованців від емоційного сп'яніння.

Отже, у працях В. О. Сухомлинського висвітлені поради з підтримання емоційного здоров’я учнів і вчителя. Вони набувають особливої актуальності в наш час, коли у засобах масової інформації відбувається зараження населення негативними емоціями [6, 136].

Список використаних джерел

  1. Сухомлинський В. О. Духовний світ школяра //Сухомлинський В. О. Вибрані твори: В 5-ти т. – К.: Радянська школа, 1976. – Т. 1. – С. 209–402.

  2. Сухомлинський В. О. Здоров’я, здоров’я і ще раз здоров’я // Сухомлинський В. О. Вибрані твори: В 5-ти т. – К.: Радянська школа, 1977. –Т. 3. – С. 103–111.

  3. Сухомлинський В.О. Серце віддаю дітям /В. О. Сухомлинський Сухомлинський В. О. Вибрані твори: В 5-ти т. – К.: Радянська школа, 1977. –Т. 3. – С. 7–279.

  4. Сухомлинський В. О. Сто порад учителеві / Сухомлинський В. О. Вибрані твори: В 5-ти т. – К.: Радянська школа, 1977. –Т. 2. – С. 419–654.

  5. Сухомлинський В. О. Як виховати справжню людину / Сухомлинський В. О. Вибрані твори: В 5-ти т. – К.: Радянська школа, 1977. –Т. 2.– С. 149–416.