СПАДЩИНА В. О. СУХОМЛИНСЬКОГО ЯК СКЛАДОВИЙ КОМПОНЕНТ У ХОДІ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ

Іванова Діана
(студентка 3 курсу педагогічного відділення)
Харківський фаховий педагогічний коледж
«Харківської гуманітарно-педагогічної академії»
Харківської обласної ради.
м. Харків

Науковий керівник – канд. пед. наук, доцент О. М. Акімова

Василь Олександрович Сухомлинський – видатний педагог сучасності. Його ім’я пов’язане з збагаченням і піднесенням педагогічної науки. Усі надбання Василя Олександровича дають конкретне уявлення не лише про різноманітність його освітнього підходу, а й про цілісність всього академічного мислення.

Праці видатного викладача стали предметом вивчення зарубіжних науковців: Н. Гупана, М. Бібліюка, Е. Хартмана, В. Іфферта, М. Ціанці, А. Коккерла, А. Макаренка, Х. Франчоса, Н. Дічека, Р. Штейника, С. Лашина, Л. Мільков та інших.

Мета полягає в теоретичному виокремленні основних аспектів підготовки майбутніх учителів початкової школи на основі педагогічної спадщини В. О. Сухомлинського.

Актуальним джерелом збагачення сучасної педагогічної науки є книга «Сто порад вчителеві». В цьому творі Василь Олександрович надає поради педагогам, щодо викладання та вказує, якими якостями повинен володіти вчитель. Видатний педагог завжди вказував у своїх висловлюваннях на те, що праця вчителя – творча і саме на це повинна звертатися велика увага. Також він наголошував на тому, що вчитель має володіти як психолого-педагогічними якостями, так і загально людяними [2].

Дослідник стверджував, що без цих рис педагог не може бути творчою особистістю, та не зможе стати фахівцем. Роботи Сухомлинського можна характеризувати як стали підґрунтя для формування та реалізації Концепції «Нова українська школа» [2]. Педагог відзначав, що навчання не повинно обмежуватися постійним накопиченням знань, тренуванням пам’яті, запам’ятовуванням. Діти повинні мати багате інтелектуальне життя, невіддільне від творчості, а саме бути яскравими, креативними та нести радість. Коли навчання позитивно-емоційно забарвлене, сприйняття нової інформації стає набагато легшим та цікавим.

Педагогічна спадщину, яку ми отримали від Василя Олександровича, дозволила виокремити наступні компоненти для підготовки майбутніх учителів початкової школи: сформованість ціннісних особистісних орієнтацій до створення освітнього простору початкової школи; сформованість загальних компетенцій, тобто здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у професійно-педагогічній діяльності; сформованість навиків планування й організації, розроблення навчально-методичного забезпечення, формувального оцінювання; змістовна рефлексія майбутнього фахівця; навчання впродовж життя.

Отже, виокремленні основних аспектів підготовки майбутніх учителів початкової школи на основі педагогічної спадщини В. О. Сухомлинського в подальшому може стати основою успішного навчання та виховання дітей у ході реалізації Концепції «Нова українська школа».

Бібліографія

  1. Сухомлинська О. В. Василь Олександрович Сухомлинський – наукова біографія / О. В. Сухомлинська // Укр. пед. в персоналіях : у 2-х т. – К. : Либідь, 2005. – Т. 2. – С. 380-386.

  2. Концепція «Нова школа. Простір освітніх можливостей» [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http: // mon.gov.ua.