Наукові конференції ЦДУ

Активні й інтерактивні методи навчання, як засіб активізації навчальної діяльності здобувачів професійної освіти

Державний заклад «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка»

Бурдун Віктор

Під методами навчання розуміють способи спільної роботи викладача та здобувачів освіти, за допомогою яких досягається оволодіння знаннями, вміннями і навичками, професійною майстерністю, формується світогляд здобувачів освіти, розвиваються їх творчі здібності, розумові і фізичні сили. У наведеному визначенні дуже важливим є вказівка на спільну діяльність викладача і здобувачів освіти. Позитивні результати будуть досягнуті лише тоді, коли зусилля викладача будуть підкріплені самостійними зусиллями здобувачів освіти в засвоєнні змісту навчання.

Саме активні й інтерактивні методи навчання більшою мірою спряють активізації навчальної діяльності здобувачів професійної освіти.

Теорія та практика впровадження активних й інтерактивних методів навчання широко та обґрунтовано представлена у численних наукових працях (Г. Волошина, Н. Коломієць, О. Комар, І. Луцик, О. Пєхота, Л. Пироженко, Н. Побірченко, О. Пометун, Т. Сердюк, П. Шевчук та ін.).

Метою нашого дослідження було з’ясування ефективності застосування активних й інтерактивних методів навчання для активізації навчального процесу здобувачів професійної освіти ЗПТО.

В процесі дослідження були використані такі методи дослідження: аналіз, спостереження, анкетування, педагогічний експеримент.

До активних методів навчання відносять:

  • неімітаційні методи – проблемна лекція, лекція вдвох, лекція із заздалегідь запланованими помилками, лекція прес-конференція, евристична бесіда, навчальна дискусія, самостійна робота з літературою, семінари, дискусії:

  • ігрові – ділова гра, педагогічні ситуації, педагогічні завдання, ситуація інсценування різної діяльності;

  • неігрові – колективна розумова діяльність, ТРВЗ тощо.

До інтерактивних методів навчання відносять:

  • методи кооперативного навчання (робота в парах, трійках, карусель, робота в малих групах, акваріум тощо);

  • методи колективно-групового навчання (мікрофон, незакінчені речення, мозковий штурм, ажурна пилка та ін.);

  • методи ситуативного моделювання (імітаційні ігри, рольова гра, драматизація та ін.);

  • методи опрацювання дискусійних питань (метод ПРЕС, займи позицію, кейс-метод, дискусія тощо) 1, с. 7.

У процесі нашого дослідження були використані різні активні й інтерактивні методи навчання при проведенні теоретичний занять зі спеціальних дисциплін у здобувачів професійної освіти, які навчаються за професією «Слюсар з ремонту колісних транспортних засобів» у відокремленому підрозділі «Регіональний центр професійної освіти ЛНУ імені Тараса Шевченка». Заняття були проведені протягом семестру.

Проведене анкетування здобувачів освіти, бесіди зі здобувачами освіти і викладачами і навіть відвідуваність занять, свідчать про те, що запропоновані заняття на яких постійно застосовувались активні й інтерактивні методи навчання сприяли активізації навчального процесу здобувачів професійної освіти.

Особливо здобувачам професійної освіти сподобались лекції із заздалегідь запланованими помилками. Вони зазначили, що раніше таких занять в них ще не було. Також більшості здобувачів професійної освіти сподобались метод мозкового штурму, акваріум і карусель. Окремо здобувачі професійної освіти виділили метод розбору конкретних виробничих ситуацій. Вони відзначили цікаві ситуації, що були підібрані і розглядались на заняттях.

Результати анкетування і спостереження показали, що здобувачі професійної освіти з більшим задоволенням відвідують заняття, на яких викладачем застосовуються активні й інтерактивні методи навчання, з більшою увагою засвоюють новий матеріал, проявляють більшу активність на уроках.

Все це сприяє розвитку у них професійних і комунікативних компетентностей, активізує їх навчальну діяльність, створює на заняттях позитивну атмосферу.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Активні та інтерактивні методи навчання. Укладач Кравчина О.С. К. : ЦІППО АПН України, 2003. 32 с.