Наукові конференції ЦДУ

НОВА УКРАЇНСЬКА ШКОЛА: ГОТОВНІСТЬ ПЕДАГОГА ДО ІННОВАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка

Федірко Жанна

Готовність учителів до інноваційної діяльності проявляється у ефективному використанні педагогічного досвіду в нових умовах, опануванні інноваційних наукових розробок; умінні продукувати ідеї та реалізовувати їх у конкретних умовах; розкритті творчого потенціалу, володінні ефективними способами і засобами досягнення педагогічних цілей, здатності до творчості та рефлексії [4].

Готовність до інноваційної діяльності «складається з наявності певного рівня сформованості у вчителя складників, що утворюють цю діяльність, серед яких можна виділити:

мотиваційний – усвідомлення особистої й соціальної значущості педагогічної діяльності, професійного вдосконалення й розширення кругозору, наявність педагогічної спрямованості й установки на дитину та спілкування з нею, наявність стійких пізнавальних інтересів, сформованих почуттів обов'язку й відповідальності;

когнітивний, що визначається базовою культурою особистості, наявністю достатніх професійних знань;

процесуальний – розвиток педагогічних умінь і навичок формування системи знань, зокрема: формувати вміння та навички у вихованців, створювати умови для самоактуалізації, розвитку і саморозвитку для кожного з них;

організаційний – уміння раціонально застосовувати час (свій і своїх вихованців), залучати учнів до необхідних видів діяльності; організовувати робоче місце, самоконтроль і самооцінювання;

морально-вольовий – цікавість, критичність, працездатність, уміння мобілізувати свої сили, цілеспрямованість тощо [3].

Підґрунтям педагогічної підтримки є відносини рівноправності, рівноцінності, поваги й довіри між викладачем та слухачем.

Кооперація і активність передбачають спрямованість слухача до теоретичного осмислення знань, самостійний пошук вирішення проблем, інтенсивний прояв пізнавальних інтересів. Конструктивним рішенням є створення таких психолого-педагогічних умов у навчанні, за яких слухач може зайняти активну особистісну позицію, найбільш повною мірою виразити себе як суб'єкт навчальної діяльності. Це перехід від переважно регламентуючих, алгоритмізованих, програмованих форм і методів організації освітнього процесу до розвивальних, проблемних, дослідницьких, пошукових, що забезпечує виникнення пізнавальних мотивів та інтересів, умов для творчості у навчанні.

Суб'єкт-суб'єктна взаємодія має забезпечити здатність бачити і розуміти співрозмовника; домінування викладача у спілкуванні неприпустиме; активність усіх учасників взаємодії, за якої вони здатні виробляти свою стратегію, свідомо удосконалювати себе; проникнення у світ почуттів і переживань, готовність прийняти погляд іншої людини; готовність сприйняти співрозмовника, взаємодіяти з ним; нестандартні прийоми спілкування.

Процеси комунікативної взаємодії характеризують засоби, способи і умови освітнього процесу, при якому: слухачі активно спілкуються один з одним, розширюючи свої знання, удосконалюючи вміння та навички.

У програмах підвищення кваліфікації вчителів різних фахів доречною є розробка програми спецкурсу «Впровадження інновацій у закладі освіти» з таким орієнтовним змістом [2]:

Тема 1. Впровадження інновацій у закладі освіти: основні принципи і проблеми навчальної практики.

Тема 2. Об’єднання людей навколо спільної ідеї: розуміння сильних та слабких сторін у контексті ситуації.

Тема 3. Бачення змін та початок роботи: вивчення інноваційний освітніх моделей, створення власного бачення змін та визначення перших конкретних кроків.

Тема 4. Спільна робота крізь поразки та перемоги: виклики колективної роботи.

Тема 5. Оцінювання результатів та їх коригування: способи вимірювання результатів, докази ефективності та внесення необхідних змін до стратегії.

Тема 6. Успішно впроваджені інновації у закладах освіти: презентації результатів та обговорення процедурних питань.

Метою викладання спецкурсу має бути: 1) поглиблення та систематизація знань сутності інновацій у Новій українській школі, розвиток умінь здійснення інноваційної освітньої діяльності; 2) сприяння розвитку у вчителів загальних компетентностей (передусім: здатність до прийняття ефективних рішень у професійній діяльності та відповідального ставлення до обов’язків, мотивування людей до досягнення спільної мети (лідерська компетентність) та здатність до генерування нових ідей, виявлення та розв’язання проблем, ініціативності та підприємливості (підприємницька компетентність)) та професійних компетентностей (зокрема інноваційної (здатність застосовувати наукові методи пізнання в освітньому процесі, використовувати інновації у професійній діяльності, застосовувати різноманітні підходи до розв’язання проблем у педагогічній діяльності та рефлексивної (здатність здійснювати моніторинг власної педагогічної діяльності і визначати індивідуальні професійні потреби) [1].

Отже, «Нова українська школа» неможлива без педагога, який готовий до здійснення інноваційної діяльності, розуміє його змістові аспекти та достатньою мірою володіє необхідними загальними і професійними компетентностями. Для цього потрібно систематично вивчати, узагальнювати та поширювати перспективний педагогічний досвід з проблем інноваційної діяльності в закладах освіти.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Професійний стандарт за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)» : Наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України 23.12.2020  № 2736-20 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2736915-20#Text.

  2. Рейч Д. Впровадження інновацій у школах / Д. Рейч, П. Сенгі [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://courses.prometheus.org.ua/courses/coursev1:MIT+LIIS101+2018_T3/about

  3. Федірко Ж.В. Підготовка вчителів географії до інноваційної діяльності у процесі післядипломної освіти : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 / Федірко Жанна Володимирівна ; Нац. акад. пед. наук України, Держ. вищ. навч. закл. «Ун-т менедж. Освіти». – К., 2013. – 230, [14] арк. : рис., табл.

  4. Цюняк О. Сутність і структура професійної готовності майбутніх магістрів початкової освіти до інноваційної діяльності / О. Цюняк // Науковий вісник Мукачівського державного університету. Серія «Педагогіка та психологія. зб. наук. праць. Редкол.: Товканець Г.В. (гол. ред.) та ін. – 2020. – № 1(11). – С. 107-110.