Наукові конференції ЦДУ

«ВИХОВНИЙ ІДЕАЛ» (1946) ГРИГОРІЯ ВАЩЕНКА – ПРО РІЗНИЦЮ МІЖ УКРАЇНЦЯМИ ТА РОСІЯНАМИ: АКТУАЛЬНО ДОСІ

Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка

Сеньовська Надія, Нестайко Ірина

Після 24 лютого, коли росія розв’зала проти України відкриту війну, світова спільнота почала звертати більше уваги на питання принципової різниці між росіянами та українцями. Насправді відмінності можна виявити у різних аспектах життя та культури цих двох народів. Не є винятком і педагогіка (як теорія, так історичний розвиток наукових поглядів). Після того, як світ дізнався про події в Бучі (#BuchaMassacre) − про катування росіянами українців виключно через національну приналежність − українські історики активно наголошують на разючій схожості між злочинами путінської й більшовицької росії. Той самий геноцид нашого народу.

Різниця між росіянами та українцями у сфері педагогіки починається від трактування ключових категорій цієї науки, зокрема, мети та ідеалу виховання. Визнаним авторитетом у цій проблематиці по праву вважається професор Григорій Ващенко. Можна стверджувати, що весь життєвий досвід ученого підготував його до написання роботи «Виховний ідеал». «Основним орієнтиром у системі виховання будь-якого народу є вироблений ним виховний ідеал – особливе уявлення про те, якою повинна бути людина» [1; с. 275]. І вже у цьому контексті сам Г. Ващенко та педагоги сучасної України чітко бачать відмінність між нашим і російським народом. Різні аспекти створення Григорієм Ващенком української національної системи освіти й виховання розглядалися такими вченими: А. Бойко, М. Галів, А. Хоменко, Н. Шиян, Г. Бугайцева, О. Гук, С. Головчук, О. Гауряк, Л. Петренко, О. Вишневський та інші.

В Україні знайомство з педагогічними працями Г. Г. Ващенка почалося лише в останнє десятиліття XX ст., тобто після проголошення державної незалежності. У 1995 р. було засноване Всеукраїнське педагогічне товариство ім. Григорія Ващенка, основним завданням якого стало повернення педагогічній науці спадщини діяча та її популяризація.

Найбільша заслуга Григорія Ващенка полягає у тому, що він − творець не вузько етнічної, а саме державницьки зорієнтованої української національної педагогіки. Тобто, в науковому доробку вченого розроблена педагогічна система, яка відповідає ментальності, історичній місії, потребам державного будівництва нашого народу. Цьому передувала кропітка довготривала (понад 30 років) робота з вивчення історії світових педагогічних систем, зарубіжного та вітчизняного педагогічного досвіду. У праці «Виховний ідеал. Записки виховника» [2] Григорія Ващенка було проаналізовано, власне, п’ять ідеалів виховання: більшовицький, християнський, загальноєвропейський, націонал-соціалістичний (нациський) та український. Зважаючи на тематику нашого дослідження, зосередимося на першому та останньому.

«Більшовицьке керівництво прагне до того, щоб всі освітньо-виховні установи СССР були абсолютно покірним знаряддям в їх руках, щоб у молоді виховувались виключно ті риси, які потрібні комуністичній партії у її боротьбі за панування над світом. Всякі ухилення з цього шляху більшовицька влада карає найжорстокішим способом, не зупиняючись перед каторгою й розстрілами підозрілих педагогів» [2; с. 12]. Зважаючи на розстріли українських учителів та вихователів росіянами на Київщині у 2022, а також спалення ними підручників з історії України на Донбасі, можемо стверджувати, що позиція сучасної росії не відрізняється в цьому питанні від росії більшовицької. Стосовно моральної основи виховного ідеалу більшовиків, то тут все іще жорсткіше: «коли вбивство, шахрайство, підступ, доноси в конкретних випадках будуть корисні…, то їх треба оцінювати як моральні вчинки» [2; с. 16]. СБУ (Служба безпеки України) перехопила уже тисячі розмов російських окупантів з рідними. Із них дізналися про жахливі речі стосовно сучасних моральних норм цього народу: такі заняття, як грабунок, убивства, катування і зґвалтуваня вважаються у них гідними схвалення, адже йдеться про «чужих» − українців. І це теж повністю відповідає засадам більшовицької ідеології [3].

Таким чином, можна стверджувати, що майже 70 років тому український педагог Григорій Ващенко ціною досвіду власного життя (як в аспекті особистого, так і педагогічних досліджень) описав у праці «Виховний ідеал» ключові параметри різниці між українцями та росіянами. Він протиставив українське національне виховання російській моделі. І, безумовно, доробок вченого в такому контексті ще потребує детального вивчення істориків педагогіки.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Вишневський О. Теоретичні основи сучасної української педагогіки: навчальний посібник. К. : Знання, 2008. 566 с.

2. Ващенко Г. Виховний ідеал. Полтава: Полтавський вісник, 1994. 191 с.

3. Ґвалтування, звірства і «денацифікація»: СБУ перехопила нові розмови рашистів. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-ato/3443824-gvaltuvanna-zvirstva-i-denacifikacia-sbu-perehopila-novi-rozmovi-rasistiv.html