Наукові конференції ЦДУ

ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ НАУКОВОГО СВІТОГЛЯДУ СТУДЕНТІВ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДИСЦИПЛІН ПРИРОДНИЧИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ

Центральноукраїнський державний університет

імені Володимира Винниченка

Дефорж Ганна

В Центральноукраїнському державному педагогічному університеті імені Володимира Винниченка на кафедрі природничих наук і методик їхнього навчання реалізується ряд освітньо-професійних програм, серед яких ОПП «Середня освіта (Біологія та здоров’я людини, Хімія)», ОПП «Середня освіта (Хімія, Біологія та здоров’я людини)» та ОПП «Середня освіта (Природничі науки)» першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівнів вищої освіти. В цих освітньо-професійних програмах представлено перелік загальних та фахових компетентностей. Серед загальних компетентностей перераховані: здатність до формування наукового світогляду, розвитку людського буття, суспільства і природи, духовної культури.

Серед фахових компетентностей згадуються: здатність використовувати біологічні поняття, закони, концепції, вчення й теорії біології для пояснення та розвитку в учнів розуміння цілісності та взаємозалежності живих систем і організмів; здатність пояснити фахівцям і не фахівцям стратегію сталого розвитку людства і шляхи вирішення його глобальних проблем на основі глибокого розуміння сучасних проблем природничих наук [1, 2].

З одного боку викладач повинен формувати науковий світогляд студента, як це передбачає освітньо-професійна програма, з іншого боку в Конституції України, розділі II Права, свободи та обов’язки людини і громадянина, статті 35 сказано: «Кожен має право на свободу світогляду і віросповідання. Це право включає свободу сповідувати будь-яку релігію або не сповідувати ніякої, безперешкодно відправляти одноособово чи колективно релігійні культи і ритуальні обряди, вести релігійну діяльність» [3].

Як відомо, науковий і релігійний світогляди – це діаметрально протилежні світогляди, особливо в питаннях утворення Всесвіту, світобудови, походження життя на Землі, процесу видоутворення, походження людини. Іноді, під час викладання навчальних дисциплін, які розкривають ці питання з позицій наукового світогляду, студенти дуже гостро реагують, обурюються, висловлюють іншу точку зору – з позицій релігійного світогляду.

Для формування наукового світогляду студентам природничих спеціальностей пропонується ряд навчальних нормативних дисциплін, або дисциплін за вільним вибором студента. Це такі дисципліни як: «Теорія еволюції», «Історія біології», «Історія науки і техніки», «Історія формування світогляду в біології», «Історія та розвиток здоров’язбереження».

Під час вивчення навчальної дисципліни «Історія науки і техніки» студенти вивчають зародження стародавніх цивілізацій, основні відкриття та винаходи людства, видатних вчених, їх вплив на науковий світогляд людини. Розкриваються питання, як зароджувалась наука, як відбувалась її трансформація і диференціація.

Дисципліна «Історія біології» показує, як зароджувались знання про біологію, основні відкриття та винаходи в цій галузі науки, видатні вчені, Нобелівські лауреати з фізіології та медицини. Довгий час біологія була частиною сільського господарства та медицини і все, що людина не могла пояснити, вона приписувала надприродному. З часом, з накопиченням біологічних знань, з відкриттям мікроскопу, клітинної теорії, еволюційної теорії, проведенням ряду дослідів та експериментів, людина змогла пояснити раніше не зрозумілі явища з позицій наукового світогляду.

Навчальна дисципліна «Історія формування світогляду в біології» допомагає студентам розібратися з питаннями чому і як виникла релігія, як поступово відбулася трансформація світогляду в біології: від міфологічного через релігійний до наукового. Розглядаються видатні вчені та філософи, їхні теорії та концепції.

Протягом вивчення навчальної дисципліни «Історія та розвиток здоров’язбереження», студенти розглядають питання про здоров’я людини, анатомічну будову людини, систему здоров’язбереження, методи лікування, рівень знань та розвиток медицини від стародавніх цивілізацій до сьогодення. Тут також показана трансформація людського знання від міфів, легенд, церковних догм і заборон до сучасних знань і нанотехнологій в медицині.

Безперечним лідером у формуванні наукового світогляду студентів природничих спеціальностей є навчальна дисципліна «Теорія еволюції», яка є своєрідним підсумком знань з вищеперерахованих дисциплін, тому викладається, як правило або на старших курсах бакалаврату, або в магістратурі. Під час вивчення цієї дисципліни студенти розглядають теорії, концепції утворення Всесвіту, зародження планети Земля та життя на ній, еволюційні теорії додарвінівського періоду, закони еволюції, еволюційну теорію Чарльза Дарвіна, синтетичну теорію еволюції, антропогенез та ін. питання.

Після вивчення всіх цих теоретичних навчальних дисциплін, студенти, в більшості своїй стоять на позиціях наукового світогляду, але разом з тим зізнаються, що вони вірять у якусь надприродну силу, особливо, коли це стосується питань справедливості (зі слів студентів). Сьогодні в світі набуває поширення нова течія – віруючий атеїзм, але ця тема буде предметом наших подальших пошуків у напрямі дослідження.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Освітньо-професійна програма «Середня освіта (Біологія та здоров’я людини, Хімія)» для здобувачів освітнього ступеня бакалавра зі спеціальності 014 «Середня освіта». Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка [Електронний ресурс]. Кропивницький, 2021. 20 с. URL: http://surl.li/djbeh
  2. Освітньо-професійна програма «Середня освіта (Природничі науки)» для здобувачів освітнього ступеня магістра зі спеціальності 014 «Середня освіта (Природничі науки)» / Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка [Електронний ресурс]. Кропивницький, 2021. 24 с. URL: https://www.cuspu.edu.ua/images/download-files/OP_quality-education/magistr/OP_014.15_mag_pn.pdf
  3. Конституція України. Стаття 35. Верховна Рада України. [Електронний ресурс]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text