МЕТОДИЧНА ПІДГОТОВКА ВЧИТЕЛІВ ПРИРОДНИЧОГО НАПРЯМУ ДО УМОВ РОБОТИ В НОВІЙ УКРАЇНСЬКІЙ ШКОЛІ

Покась Л.А.1, Орлова О.В.2

1- завідувач кафедри психолого-педагогічних дисциплін;

2 - завідувач навчально-наукової лабораторії

інноваційних педагогічних технологій.

Національний педагогічний університет

імені М.П. Драгоманова

м. Київ, Україна

 

Модернізація освіти в Україні в контексті загальноєвропейських та світових трансформацій зумовлює пошук нових підходів для реалізації поставлених державою завдань.

Сучасна освітня парадигма зорієнтована на педагога, здатного брати участь у перетворенні всіх сторін педагогічної практики на інноваційній основі[3]. Проте, на думку деяких науковців, більшість вчителів не підготовлені до інноваційних вирішень педагогічних проблем [1], [4]. Враховуючи вище сказане і посилаючись на Концепцію Нової української школи, у якій зазначається, що «українська школа буде успішна, якщо до неї прийде успішний учитель» [5, С.16], ми вирішили з’ясувати особливості методичної підготовки до роботи у закладах загальної середньої освіти на сучасному етапі. З цією метою було проведено анкетування студентів факультету природничо-географічної освіти та екології НПУ імені М. Драгоманова. Виявилося, що переважає традиційний підхід до викладання дисциплін природничого циклу. Домінують завдання на перевірку засвоєння теоретичних знань. Анкетування показало, що існує потреба в оновленні змісту завдань з урахуванням необхідності сприяння розвитку професійної компетентності на основі особистісно-діяльнісного підходу. Студенти висувають вимоги до викладання дисциплін по-сучасному, в контексті нововведень. Вибір досліджуваної проблеми обумовлено протиріччями, які склалися. З одного боку високі вимоги до особистісного розвитку сучасного педагога, вчителя нового покоління, його компетентнісних характеристик, від яких залежить перспектива на майбутнє. З іншого – відсутність методичного механізму реалізації основних освітніх завдань.

 

Нова школа потребує нового учителя, який «зможе стати агентом змін» [5, С.16]. Як показує практика, ринок праці висуває до молодих фахівців вимоги, де теоретичні знання стоять далеко не на першому місці. Підготовка майбутнього педагога має бути спрямована на продуктивну діяльність. Дуже важливо забезпечити майбутнього вчителя навичками роботи, які б «передбачали тривалий позитивний розвиток, були узгодженими із сучасними і майбутніми потребами» [2, С. 871].

Розглядаючи модель нової української школи, бачимо, що велика увага приділяється на реалізацію принципу дитиноцентризму, у якому враховуються права дитини, її здібності, потреби та інтереси [5, С.17]. Освітня траєкторія учня має формуватися на педагогіці партнерства [5, С. 14]. Варто використовувати на навчальних заняттях інноваційне освітнє середовище, яке базуються на педагогіці партнерства та компетентнісному підході. Інноваційні технології навчання розширюють можливості роботи викладача, підвищують ефективність управління освітнім процесом, переорієнтовують форми викладання з формування знань на розвиток особистості через включення студентів у навчальний процес.

На кафедрі психолого-педагогічних дисциплін Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова створено сприятливі умови для формування професійної компетентності майбутнього вчителя шляхом використання сучасних педагогічних технологій. У першу чергу, викладачі кафедри широко застосовують інтерактивні методи та прийоми на заняттях з методики навчання природничих дисциплін та спецкурсі «Сучасні педагогічні технології на уроках географії». Студенти мають можливості продемонструвати окремі фрагменти інновацій на заняттях студентських проблемних груп, гуртка чи історико-педагогічної студії. Засвоївши методику проведення інноваційних уроків, студенти закріпляють набуті знання під час проходження виробничої педагогічної практики у базових закладах загальної середньої освіти міста Києва.

Отже, використовуючи педагогічні технології навчання у викладанні дисциплін, ми зможемо сформувати професійну компетентність майбутнього вчителя, підготувати до педагогічної діяльності в умовах нової української школи.

Список використаних джерел:

  1. Біла книга національної освіти України / Т.Ф. Алексеєнко, В.М. Аніщенко, Г.О. Балл [та ін.]: за заг. ред. акад. В.Г. Кременя; НАПН України. – К.: Інформ. системи, 2010. – 342 с.
  2. Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України; головний ред. В.Г.Кремень / Василь Григорович Кремень. – К.: Юрінком Інтер, 2008. – С. 871.
  3. Національна доктрина розвитку освіти // Історія української школи і педагогіки: хрестоматія / упоряд. О.О. Любар; за ред. В.Г. Кременя / Олександр Опанасович Любар. – К.: Т-во „Знання“, КОО, 2003. – С. 688 – 704. - (Вища освіта XXI століття).
  4. Ничкало Н.Г. Трансформація професійно-технічної освіти України: монографія / Неля Григорівна Ничкало. – К.: Педагогічна думка, 1008. – 200 с.
  5. Нова українська школа. Концепція. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalnaю. – 35