ВИКОРИСТАННЯ ТЕСТОВИХ ЗАВДАНЬ У ФОРМАТІ ЗОВНІШНЬОГО НЕЗАЛЕЖНОГО ОЦІНЮВАННЯ ПРИ ВИВЧЕННІ ПРИРОДНИЧИХ ПРЕДМЕТІВ У ГІМНАЗІЇ

Головко Світлана

кандидат історичних наук, доцент, старший науковий співробітник відділу моніторингу та оцінювання якості загальної середньої освіти

Інститут педагогіки НАПН України

м. Київ, Україна

Законом України «Про освіту» (2017 р.) передбачено можливість оцінювання результатів навчання здобувачів усіх рівнів повної загальної середньої освіти шляхом державної підсумкової атестації, зокрема, й у формі зовнішнього незалежного оцінювання. Це створює умови для запровадження ефективного інструментарію моніторингу освітнього процесу та об’єктивного оцінювання результатів навчання. Якщо зовнішнє незалежне оцінювання випускників профільної школи має усталену практику, то його використання на рівні базової загальної середньої освіти є перспективним напрямом, оскільки потенційно може бути й індикатором підготовленості учнів гімназії до подальшої навчально-пізнавальної діяльності в академічному чи професійному ліцеї.

На сьогодні підручники як стрижневий елемент дидактичного забезпечення шкільної природничої освіти є одним із ключових засобів підготовки здобувачів базової освіти до державної підсумкової атестації у формі зовнішнього незалежного оцінювання.

У цьому контексті нами були проаналізовані чинні підручники з природничих предметів для 9 класу на предмет використання тестових завдань у форматі зовнішнього незалежного оцінювання. У переважній більшості підручників тестові завдання є складниками системи вправ для організації самоконтролю та тематичного оцінювання навчальних досягнень учнів.

У підручниках географії наявна значна кількість завдань відкритої форми з короткою або розгорнутою відповіддю після відповідних тем або розділів. У окремих підручниках тестові завдання включено до змісту параграфів або до спеціальних рубрик «Підсумкові тестові завдання», «Запитання і завдання для самоконтролю навчальних досягнень».

У підручниках фізики тестові завдання розміщені в рубриках «Завдання для самоперевірки», «Перевірте себе», «Тестові завдання», які подано після логічно завершених блоків навчального матеріалу.

Тести у різних підручниках відрізняються за структурою, змістом та дидактичними функціями. В одних підручниках вказується форма завдань та кількість балів, яку учні можуть отримати за їх виконання, в інших завдання розташовані за рівнями складності (А – початковий, В —
середній, С — достатній), що розширює їх можливості у забезпечені диференціації навчання фізики. У деяких підручниках учням пропонуються два варіанти тестових завдань до кожного з розділів, що забезпечує можливості їх використання для тематичного оцінювання.

Більшість у тестах становлять завдання з вибором однієї правильної відповіді з чотирьох варіантів (від 48%ло 98%). Найменш представленими є завдання на встановлення відповідності та на вибір декількох правильних відповідей (2-5 %). Наявна тенденція збільшення у підручниках із природничих предметів для здобувачів базової освіти кількості завдань у форматі незалежного зовнішнього оцінювання, що сприятиме їх підготовці до перспективного запровадження нової форми державної підсумкової атестації.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Головко С. Г. Підручник як інструмент підготовки випускників гімназії до державної підсумкової атестації у формі зовнішнього незалежного оцінювання /  С.Г. Головко, С.О. Науменко // Проблеми сучасного підручника : зб. наук. праць / [ред. кол.; голов. ред. – О.М. Топузов]. – К. : Педагогічна думка, 2018. – Вип. 20. – С. 74–92.