ПРОБЛЕМИ РОЗВИТКУ ІНФОРМАЦІЙНО-ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАГІСТРІВ КОМП’ЮТЕРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ

Трифонова Олена

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри природничих наук та методик їхнього навчання,

докторант Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка,

м. Кропивницький, Україна

Інформаційно-цифрова компетентність (ІЦК) магістрів комп’ютерних технологій (КТ) розглядається як невід’ємна складова знань і практичної діяльності у цифровому інформаційному просторі та виступає інтегратором знань, умінь, навичок усвідомлено оперувати різними об’ємами інформації засобами цифрових пристроїв у навчанні, наприклад фізики і технічних дисциплін. У цьому зв’язку ми зробили висновок, що ІЦК розвивається у професійному середовищі, де присутні умови навчання суб’єктів навчання, соціум, що їх оточує. Аналіз показників освітньої програми магістра КТ показав, що вони включають педагогічні та інженерні компоненти, які складають ціннісно-мотиваційний, змістовий, діяльнісний та рефлексивний блоки. На їхній основі нами створена модель розвитку ІЦК майбутніх магістрів КТ. Модель містить три етапи розвитку ІЦК: теоретико-методологічний, концептуальний та моніторинговий. Кожен етап складається з конкретного наповнення. Перший включає стратегічно-нормативні завдання, науково-методологічні засади, предмет та мету. Другий має змістово-наукове наповнення розвитку ІЦК та науково-педагогічні умови реалізації змісту наповнення. Третій містить діагностичні функції та результативні показники.

В ході створення моделі методичної системи розвитку ІЦК магістрів спеціальності «Професійна освіта (Комп’ютерні технології)» з’ясовано, що ІЦК майбутнього викладача-науковця ХХІ ст. властиві ґрунтовні фахові знання, уміння, навички роботи з інформаційно-цифровими технологіями і сформованість професійно значимих якостей. ІЦК нині є невід’ємною частиною професійної діяльності викладача чи науковця, особистого самовдосконалення, успішного професіонала, здатного навчатися впродовж усього життя з урахуванням, що професії докорінно змінюються кожні 5–10 років.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Садовий М.І., Трифонова О.М. Організація професійної підготовки фахівців в умовах хмаро орієнтованого навчального середовища. Актуальні проблеми сучасної соціології, соціальної роботи та професійної підготовки фахівців: матер. доп. та повід. Міжнародн. наук.-практ. конф., 16 верес. 2016 р., Ужгород, 2016. С. 176–178.

  2. Трифонова О.М. Концепція розвитку інформаційно-цифрової компетентності майбутніх фахівців комп’ютерних технологій. Український педагогічний журнал. 2019. № 2. С. 45–52. URL: http://uej.undip.org.ua/products/2019/article1.php (дата звернення: 02.09.2019)

  3. Трифонова О.М. Теоретичні та педагогічні аспекти методичної системи розвитку інформаційно-цифрової компетентності майбутніх фахівців комп’ютерних технологій. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2019. С. 234–238.