СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ ОНОВЛЕННЯ ЗМІСТУ МЕТОДИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ ФІЗИДИ ДО РЕАЛІЗАЦІЇ ІНТЕГРОВАНОГО КУРСУ «ПРИРОДНИЧІ НАУКИ»

Кулик Людмила

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри фізики

Ткаченко Анна

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри фізики

Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького

м. Черкаси, Україна

Провідним принципом реформування української освіти є її особистісна зорієнтованість, яка спрямована на вирішення ключових проблем суспільства, а саме на підготовку фахівця, здатного самостійно навчатися та творчо підходити до будь-яких змін, здатного до розв’язання складних задач та здійснення інновацій у професійній діяльності.

У розрізі впровадження профільного навчання в контексті Концепції «Нової української школи», що передбачає можливість вибору школами інтегрованого курсу «Природничі науки» для учнів 10-11 класів, які навчаються за суспільно-гуманітарним або художньо-естетичним профілями, назріла необхідність підготовки вчителів нової генерації, що забезпечать реалізацію такого курсу в закладах загальної середньої освіти. У зв’язку з цим, відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України №506 від 12.05.2016 (зі змінами від 01.01.2018) до переліку предметних спеціальностей спеціальності 014 «Середня освіта (за предметними спеціальностями)» додано нову: 014.15 Середня освіта (Природничі науки). На сьогодні, підготовку фахівців за даною спеціальністю розпочали чотири заклади вищої освіти: Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка.

З 1 вересня 2018 року, близько 100 шкіл України, долучилися до експериментального запровадження інтегрованого курсу «Природничі науки» для учнів 10-х класів. На допомогу вчителям, які виявили бажання викладати курс і підвищити свій фаховий рівень із природничих предметів [2], було запропоновано: 4 проєкти навчальних програм інтегрованого курсу; розробки навчальних і методичних матеріалів; тренінги, он-лайн навчання. Як показує аналіз складових дидактично-методичного комплексу інтегрованого курсу «Природничі науки» [3], навчально-методичне забезпечення трьох із чотирьох проєктів програм потребують суттєвого наповнення як дидактичними так і методичними матеріалами. В цьому аспекті варто відмітити плідну працю авторського колективу під керівництвом Засєкіної Тетяни Миколаївни (проєкт №2), які забезпечили освітній процес інтегрованого курсу не лише навчальною програмою, а й календарно-тематичним плануванням та двома навчально-методичними посібниками, які повно і ґрунтовно висвітили пропоновані програмою для вивчення питання.

З огляду на стан впровадження профільного навчання у заклади загальної середньої освіти наразі виникла необхідність внесення змін у методичну підготовку майбутніх вчителів фізики, які б у своїй подальшій професійній діяльності мали змогу поповнити кагорку вчителів, що забезпечують інтегрований курс «Природничі науки». З цією метою у навчальні плани підготовки магістрів Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького за освітньою програмою «Фізика» за спеціальністю 014 Середня освіта та предметними спеціалізаціями 014.08 Середня освіта (Фізика) і 014.09 Середня освіта (Інформатика) внесено навчальну дисципліну «Організація навчання фізики та інформатики в профільній школі» (4 кредити). На практичних заняттях з цієї навчальної дисципліни пропонуємо студентам розробити комплексні завдання, які б мали природничий міжпредметний зміст, плани-конспекти інтегрованих уроків, навчальні проєкти з використанням навчальних матеріалів з фізики, астрономії, хімії, біології, географії та із застосуванням інформаційно-комунікаційних технологій.

Для подальшого вдосконалення методичної підготовки майбутніх вчителів фізики до професійної діяльності у профільній школі нами розробляються методичні рекомендації щодо використання створених дидактичних та методичних матеріалів у класах різного профілю закладів загальної середньої освіти.

 СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Концепція нової української школи [Електронний ресурс] / Міністерство освіти і науки України : Нова українська школа. – Режим доступу : http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/ ua-sch-2016/ konczepcziya.html. – Дата звернення: 19.09.2019

  2. Засєкіна Т. Про експериментальне впровадження інтегрованого курсу «Природничі науки» і розроблення його методичного забезпечення» школи [Електронний ресурс] / Освітній проект «На урок». – Режим доступу : http: // naurok.com.ua/post/pro-eksperimentalne-vprovadzhennya-integrovanogo-kursu-prirodnichi-nauki. – Дата звернення: 19.09.2019

  3. Учасникам експерименту всеукраїнського рівня «Розроблення і впровадження навчально-методичного забезпечення інтегрованого курсу «Природничі науки» для 10-11 класів закладів загальної середньої освіти» [Електронний ресурс] / Інститут модернізації змісту освіти. – Режим доступу : http://imzo.gov.ua/2018/09/18/uchasnykam-eksperymentu-vseukrajinskoho-rivnya-rozroblennya-i-vprovadzhennya-navchalno-metodychnoho-zabezpechenny. – Дата звернення: 26.09.2019