ПРО РОБОТОТЕХНІКУ В ОСВІТІ МАЙБУТНЬОГО ЛІКАРЯ

Донецький національний медичний університет

Мироненко Оксана

Робототехніка активно впроваджується у різні сфери життя сучасного світу. Однією з основних галузей впровадження роботизованих систем та штучного інтелекту є сучасна медична галузь, де вже працюють: роботи-хірурги (da Vinci, Raven), роботи-помічники (Omnicell M5000, TransCar LTC 2, RoboCourier), телелікарі (InTouch Vita, обо PR-Vita), роботи-діагности (IBM Watson), нанороботи-діагности (Cyberplasm, Bacteriorobot), роботи-масажисти (Emma), і окрема дуже важлива категорія – роботи-пацієнти (PediaSIM), симулятор породіллі (Code Blue III), HPS та iStan (для реаніматології) та інші. Головною метою перспектив розвитку медичної робототехніки є висока точність і якість обслуговування, підвищення ефективності лікування, зменшення ризиків нанесення шкоди здоров'ю людини.

В недалекому майбутньому медична галузь потребуватиме все більше фахівців з професійними знаннями і лікаря і оператора роботів, або навіть робототехніка, одночасно. Тому є актуальним впровадження робототехніки у навчальний процес вищих навчальних закладів медичної галузі. Для цього пропонується здійснити дослідницькі проекти з вивчення медичної робототехніки в галузі, які інтегрують медичну інформатику, медичну і біологічну фізику та робототехніку. В якості стартового майданчика для набування вмінь і навичок роботобудування розроблена платформа-мікроконтролер типу Arduino, яку зручно використовувати для збору телеметричної інформації від датчиків та робота з модулями.  Робототехніка на основі Arduino розвиває розумові здібності, зосередженість, уважність та дрібну моторику пальців так потрібну, наприклад, лікарю-хірургу. Для успішного використання цієї платформи студенту необхідно освоїти такі мови програмування, як Python, С ++ та Scratch for Arduino. Для розробок можна використовувати стартовий набір, що включає такі компоненти: комп'ютер або ноутбук (mac, linux, windows); установлене IDE середовище, в якому пишуть код); встановлені драйвери програматора, що забезпечують комунікацію плати і комп’ютера; плата для прототипування Arduino UNO або будь-яка інша; USB кабель для підключення плати до комп'ютера,  різноманітні датчики і т. п.

Незважаючи на досягнення, які демонструють сучасні роботи в медицині, самостійні дії, проведені робототехнічними пристроями, будуть контролюватися людиною. Тому вивчення робототехніки сьогоднішніми студентами медичних вузів є доцільним і актуальним, і розробка відповідних навчальних програм курсів на платформі Arduino та інших, як одного із перспективних напрямків медичної освіти, зараз на часі.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Мартинюк О.С. Робототехніка в рамках вітчизняного освітнього процесу [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://fkd.org.ua/index.php/2307-4507/article/viewFile/31753/28352
  2. Морзе Н.В. Формування ключових і предметних компетентностей учнів робототехнічними засобами STEM-освіти / Н.В. Морзе, М.А Гладун // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2018. – Т. 65, №3. – с. 37-52.
  3. Офіційний сайт Arduino в Україні [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://arduino.ua/.
  4. Применение роботов в медицине: основные тренды [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://robo-sapiens.ru/stati/primenenie-robotov-v-meditsine-osnovnyie-trendyi/.