ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ХІМІЇ ДО РОБОТИ В ЕЛЕКТРОННОМУ ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ

Терещенко О.В.

Центральноукраїнський державний педагогічний

університет імені Володимира Винниченка

Сучасні соціально-економічні процеси і вимоги інформаційного суспільства висувають необхідність модернізації вищої освіти взагалі, та педагогічної зокрема. Одна з важливих складових сучасного університету – його електронне освітнє середовище з потужним ресурсом електронних матеріалів та засобів навчання. У зв’язку з цим стають актуальними вибір, наукове обгрунтування і успішна практична реалізація електронного навчання під час підготовки майбутніх учителів хімії, що забезпечує можливість ефективної трансформації традиційних дидактичних підходів освітнього процесу та розвиток самостійних мобільних, активних особистостей, що володіють високим рівнем професійної компетентності.

Про необхідність створення електронного освітнього середовища наголошується в Законах України «Про освіту» (2017), «Про вищу освіту» (2014), Концепції «Нової української школи» (2017), Постанові КМУ «Про затвердження Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності закладів освіти» (2015), наказі МОН України «Про затвердження положення про Національну освітню електронну платформу» (2018) тощо.

Поняття «освітнє середовище» має велику кількість взаємодоповнювальних дефініцій. Найбільш близькими та основоположними вважаємо визначення С. Дерябо, В. Лебедєвої, В. Орлова та В. Панова, В. Ясвіна, які ґрунтуються на вченні Л. Виготського про середовище, як джерело розвитку особистості.

Під електронним освітнім середовищем розуміють середовище, в якому організовано взаємодію всіх учасників освітнього процесу і здійснюється зберігання, обмін різної освітньої інформацією за допомогою сучасних інформаційних і комунікаційних технологій. Інформаційний підхід містить в собі сучасні можливості інтернет ресурсів, фундаментальність і масовість [1].

Основними властивостями електронного освітнього середовища як відкритої системи впродовж їх розвитку можна вважати:

  • адаптивність (відповідають матеріальним та соціально-культурним умовам розвитку цивілізації);
  • інтегративність (володіють системоутворювальними та системозберігаючими факторами);
  • самоорганізація (структурується без впливу зовнішніх факторів);
  • наступність та розвиток (постійний прогресивний розвиток, що базується на попередніх досягненнях);
  • цілісність та структурність (всі елементи системи взаємопов’язані та взаємообумовлені утворюють цілісну систему );
  • емержетність (наявність властивостей у системи, які не є характерними для її окремих елементів);
  • синергічність (розвиток одного з елементів системи посилюють ефективність функціонування системи в цілому, а властивості системи не зводяться до суми властивостей її елементів);
  • мультиплікативність (ефекти функціонування елементів помножуються).

Сьогодні заклади вищої освіти мають офіційний веб-сайт, на якому розміщена основна інформація про його діяльність (структура, ліцензії та сертифікати про акредитацію, освітню, наукову діяльність, навчальні та наукові структурні підрозділи та їх склад, перелік навчальних дисциплін, правила прийому, контактна інформація; забезпечують доступ до електронних ресурсів, що містять навчально-методичні матеріали з навчальних дисциплін навчального плану, бібліотеки, баз даних періодичних наукових видань; користуються електронними платформами для розміщення навчальних курсів. Наприклад, на сайті Центральноукраїнського державного педагогічного університету на сторінці кафедри природничих наук та методик їхнього навчання розміщено ОПП підготовки вчителів хімії, робочі програми дисциплін; є доступ до вивчення певних курсів в середовищі Moodle, де студенти мають можливість після реєстрації не лише ознайомлюватись з матеріалами лекцій, додаткової літератури, лабораторних робіт, а й виконувати тестові завдання тощо. Крім того викладання дисциплін супроводжується використанням різноманітних он-лайн платформ, пошукової діяльності засобами Інтернет, де студенти виконують завдання, набуваючи відповідних навичок, необхідних  для майбутньої професійної діяльності.

Здійснення освітньої пізнавальної діяльності в електронному освітньому середовищі призводять підвищення ефективності підготовки майбутніх учителів хімії, оскільки сприяє: розвитку мотивації та посиленню інтересу до пізнавальної діяльності (пошук здійснюється у великому масиві інформації, що робіть цей інтерес більш спрямованим); посиленню професіоналізації навчання, стимулює реалізацію творчих здібностей; сприяє зниженню комунікативних бар’єрів; розширює освітні можливості для студентів з обмеженими можливостями тощо; урізноманітненню освітньої діяльності за рахунок використання різних форм і методів навчання.

Отже, електронне освітнє середовище надає можливість об’єднання аудиторної навчальної діяльності та пізнавальної діяльності, яка ініціюється самостійно студентом для задоволення потреб, що сприяє підвищення ефективності підготовки майбутніх учителів хімії.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Плющ В.М., Громова Т.В. Інформаційно-дидактичний простір як умова професійного самовдосконалення особистості. Становлення і розвиток педагогіки. Мат. II Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Харків, 16–17 лютого 2018 року). Херсон: Видавництво «Молодий вчений», 2018. С.115 – 117.