АСИНХРОННА САМОСТІЙНА РОБОТА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПРИРОДНИЧИХ ДИСЦИПЛІН В НАВЧАЛЬНОМУ СЕРЕДОВИЩІ MOODLE

Плющ В.М.

Центральноукраїнський державний педагогічний

університет імені Володимира Винниченка

Реформи в системі української освіти пов’язані з пошуком інноваційних способів організації освітнього процесу. Одним із шляхів впровадження інновацій в освіті є використання платформ електронного навчання, наприклад модульне об’єктно-орієнтоване динамічне навчальне середовище Moodle.

Проблема організації самостійної діяльності в освітньому процесі завжди була однією з провідних у вітчизняній педагогіці. Досліджено сутність самостійної роботи, її цілі, ознаки, завдання та структура (С. Архангельський, Г. Асонова, Є. Голант,  П. Підкасистий, А. Усова тощо); вивчені підходи до класифікації та форм організації самостійної роботи (І. Лернер, І. Малкін, П. Підкасистий, І. Унт); висвітлені питання організації самостійної роботи та її вдосконалення (М. Гарун, В. Ляудіс, Р. Нізамов тощо). Однак на кожному новому етапі розвитку педагогіки усталені способи, форми проектування і здійснення самостійної роботи студентів вимагали переосмислення, корекції і нових педагогічних рішень.

В сучасних умовах існують різноманітні концепції щодо використання комп’ютера та Інтернет в процесі підготовки майбутніх фахівців. Перші дослідження свідчили про використання означених ресурсів лише як джерело інформації. В сучасних дослідженнях розкриваються нові аспекти Інтернету та інформаційних технологій в сфері освіти.

В наукових публікаціях інформаційне-освітнє середовище розглядають відповідно до технологічного (як вирішення комплексу матеріально-технічних задач, забезпечення матеріальними ресурсами) або психолого-педагогічного підходу (організації інноваційного електронного освітнього середовища) та їх поєднання.

Серед основних питань використання інноваційних інформаційних технологій в освітньому процесі відповідно до психолого-педагогічного підходу науковці виділяють: підвищення мотивації студентів, індивідуалізація навчання, доступність джерела інформації, легкість у засвоєнні та використанні тощо.

Є різні підходи до класифікації інтернет-технологій в освіті, наприклад за способом комунікації можна визначити: синхронні та асинхронні технології. Також розрізняють технології Веб 2.0, технології пошуку тощо. Варто зазначити умовність різноманітних класифікацій, оскільки значна частина технологій не може бути віднесена лише до однієї групи.

Технології, які дозволяють здійснювати комунікацію, розділену в часі, отримали назву асинхронних. Це технології, які забезпечують віддалену (дистанційну) комунікацію користувачів. До асинхронних технологій, як правило, відносять: електрона пошта; форуми, телеконференції; використання он-лайн платформ; е-навчального середовища тощо. Модульне об’єктно-орієнтоване динамічне навчальне середовище Moodlе створює всі можливості для організації асинхронної самостійної роботи.

Традиційно самостійна робота розглядалась в системі вищої освіти як позааудиторна діяльність студента, яка здійснюється самостійно за завданням викладача, який визначає мету, форму виконання та здійснюється при обов’язковому контролі її результатів.

Асинхронна самостійна робота студентів закладів вищої освіти в середовищі Moodle визначається як суб’єктний вид навчально-пізнавальної і практичної діяльності майбутніх фахівців, спрямованої на вирішення системи навчальних завдань, розділених в часі, здійснюється під час інтерактивної взаємодії, оптимізує процес ініціативності, формування загально-культурних і професійних компетенцій майбутніх учителів природничих дисциплін.

Асинхронні технології, таким чином, мають великі можливості для організації освітнього процесу і самостійної роботи студентів: в якості «платформи» під час ознайомлення зі змістом дисципліни, з навчальним матеріалом, літературою, під час виконання тестових завдань, проектної роботи, а також дозволяють студентам подолати бар’єри у спілкуванні, сприяють соціалізації тощо.

Викладачі Центральноукраїнського державного педагогічного університету займаються розробкою дистанційних курсів засобами Moodle-КДПУ, наприклад на природничо-географічному факультеті – 43 навчальних курси. В середовищі розміщені робоча програма дисципліни, лекції, мультимедійні презентації, матеріали до занять та самостійної роботи, методичні рекомендації тощо, до яких студенти мають вільний доступ. Це створює оптимальні можливості для опанування ними навчальним матеріалом, творчої реалізації та креативного мислення, підвищення пізнавальної мотивації тощо.

Таким чином, асинхронна самостійна робота майбутніх учителів природничих дисциплін в навчальному середовищі Moodle сприяє розвитку відповідальності студента за результати власної навчально-пізнавальної діяльності; регулярності виконання завдань;  формуванню вмінь самоосвітньої діяльності; створюють передумови методологічної підготовки майбутніх учителів природничих дисциплін навчально-когнітивної діяльності.