СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ТУРИСТИЧНОГО РИНКУ УКРАЇНИ ТА КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Зарубіна А.В., Хоменко Д. В

Центральноукраїнський державний педагогічний університет

імені Володимира Винниченка

Туризм є однією із найдинамічніших та розвинутих напрямків економіки в світі та Україні. Його розквіту сприяють в основному розширення культурних, політичних, економічних, наукових зв’язків між країнами та регіонами. Одним із основних показників розвитку туристичної індустрії є стан туристичного ринку в межах держави, який і відображає особливості та сучасні тенденції формування туристичних послуг. Як відомо за даними World Travel & Tourism Council внесок туристичної індустрії у світовий ВВП становить 10 %. Розглядаючи сучасні тенденції туристичного розвитку України, можна зазначити, що рівень туристичних послуг є одним із важливих індексаторів добробуту населення. Крім того, розвиток цієї сфери сприяє розширенню внутрішнього ринку, як основи економічного зростання в межах України, так і в Кіровоградській області зокрема.

Статистичні показники, що характеризують розвиток туристичного ринку в Україні, поділяються на абсолютні величини, які можна одержати шляхом статистичного обліку та відносні величини, що обчислюються діленням, але для їх обчислення потрібні облікові показники. Облік проводиться в основному у формі державної статистичної звітності, яка надає інформацію щодо кожного суб’єкту туристичної діяльності. Ця інформація є індивідуальною і не підлягає оприлюдненню в знеособленому вигляді. Така інформація використовується лише для внутрішнього аналізу самим суб’єктом, що звітує. Органи державної статистики оприлюднюють інформацію у зведеному вигляді в межах регіонів (областей) та країни в цілому. Наприклад, показники обсягу і напрямків туристичних потоків. Основні показники, що використовує Україна: 1) Кількість громадян України, які виїздили за кордон; 2) кількість іноземних громадян, які відвідали Україну; 3) кількість туристів, обслугованих суб’єктами туристичної діяльності України, всього, в тому числі іноземних туристів, туристів-громадян України, які виїжджали за кордон та внутрішніх туристів; 4) кількість екскурсантів [1].

На сучасному етапі спостерігається загострення та посилення конкурентів на туристичному ринку як іноземних, так і вітчизняних компаній. Водночас, туризм є відкритою системою, на яку здатні впливати економічні, геополітичні кризи та епідеміологічна ситуація, яка склалась нині з особливістю поширення корона вірусу в світі. В Україні із 17.03.2020 р. вводиться обмеження в’їзд та виїзд туристів всіма видами транспорту поки до 03.04.2020 р. Такі обмеження вплинуть і на стан внутрішнього туризму, адже ВООЗ радить утриматися від поїздок навіть в межах країни. На даний момент, туристичні оператори несуть збиток, так як і авіакомпанії, готелі, і тощо. Туроператори змінили свої умови, для того щоб туристи почали бронювати тури на літо, до цих турів можна придбати додатково страхування від коронавірусу та від невиїзду. Всім туристам, які забронювали тури на цей період, туроператори пропонують перенести тури поки що на іншу дату після карантину. Це один із прикладів того, що туризм є досить прибутковим і найдинамічнішим, але в той же час є дуже залежним від багатьох факторів.

Сучасними тенденціями в розвитку туристичного ринку в межах України та Кіровоградської області зокрема є:

  • розвиток інформаційних технологій в туризмі;

  • зростання самоорганізованих подорожей;

  • розробка туристичних продуктів за видами потреб туристів («зелений» туризм, освітній, військовий, гастрономічний, тощо).

Останніми роками зростають тенденції розвитку внутрішнього туризму, який раніше не користувався значним попитом. Це пояснюється тим, що відсутня програма регіонального розвитку, підтримки та популяризації внутрішнього тризму, часте неспівпадіння співвідношення «ціна-якість», відсутність каталогів із туристичними об’єктами та місцями відпочинку, відсутні розроблені екскурсії. Розвиток внутрішнього туризму на туристичному ринку позитивно вплине на такі сектори економіки, як транспорт, торгівлю, зв’язок, будівництво та інші складові сфери послуг.. Також саме цей напрям здатний підтримувати національні традиції, стимулювати розвиток народних промислів, сприяти національно-патріотичному та екологічному вихованню.

Україна має значний рекреаційно-туристичний потенціал: кліматичні ресурси, різноманітні рельєф та ландшафти, багату культурно-історичну спадщину, проте досить обмежену туристичну інфраструктуру в більшості регіонів України. Для вирішення проблем розвитку туристичного ринку в державі запроваджено низку програм:

  • забезпечення сталого розвитку туристичної галузі в країні та виведення її на конкурентно спроможний та економічно вигідний рівень;

  • відновлення та створення нових осередків туристичної діяльності;

  • створення сприятливих умов для залучення інвестицій, сучасної інфраструктури туризму, ефективного використання природного історико-культурного та туристично-рекреаційного потенціалу;

  • збільшення показників в’їзного туризму;

  • збереження та часткове відновлення історико-архітектурних пам’яток;

  • сприяння духовному розвитку населення, зміцнення здоров’я людей, формування у громадян загальнолюдських цінностей;

  • залучення до співпраці підприємства державної та недержавної форми власності.

Для Кіровоградської області, на жаль, такий сектор економіки, як туризм, є найменш прибутковим [4]. Усе різноманіття причин, щодо складної ситуації в процесі розвитку туризму Кіровоградської області, можна звести до чотирьох груп: об’єктивні (ті, що існують незалежно від управлінських зусиль і майже не можуть бути усунені діями чиновників); дослідницькі (породжені недостатньою вивченістю краю; управлінські (зумовлені неефективними діями чиновників як загальнодержавного, так і місцевого рівня); комплексні (породжені низкою різнорідних причин, у тому числі, й згаданих раніше) [3].

В Кіровоградській області та в м. Кропивницький розвиток туризму приділяється останніми роками значна увага. Активно створюються та вдосконалюються маршрути як в межах міста, так і по області, організовуються тематичні конференції, засідання щодо покращення перспектив розвитку туристичної інфраструктури та потенціалу регіону, набуває розвитку подієвий туризм в м. Кропивницький та області зокрема.

Всі ці аспекти відображені в «Програмі розвитку туристичної галузі міста Кропивницького на 2020-2022 роки». Основою даної Програми є комплекс заходів, виконання яких повинно створити сприятливі умови для розвитку туристичної галузі міста, реалізації державної політики в сфері туризму на рівні міста, покращення соціально-економічної ситуації міста Кропивницького.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Ринки туристичних послуг: стан і тенденції розвитку: монографія / за заг. ред. професора В.Г. Герасименка; авт. кол.: В.Г. Герасименко, С.С. Галасюк, С.Г. Нездоймінов [та ін.]. – Одеса : Астропринт, 2013. – 304 с.

  2. Офіційний сайт Державної служби статистики України. [Eелектронний ресурс]. Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua/.

  3. Домаранський А. Туризм в Кіровоградській області: проблеми розвитку та основні принципи реорганізації» // Матеріали ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції «Теоретичні і прикладні напрямки розвитку туризму та рекреації в регіонах України». – Кропивницький, 2017 – С. 45 – 54.

  4. Кіровоградська міська рада. Офіційний сайт. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://kr-rada.gov.ua/uploads/documents/25798-pr_rish_728_20-11-2019.pdf