ОСОБЛИВОСТІ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПРИРОДНИЧИХ НАУК З КУРСУ ЗАГАЛЬНОЇ ФІЗИКИ

Вінницький державний педагогічний університет

імені Михайла Коцюбинського

Сільвейстр Анатолій, Моклюк Микола

У системі підготовки майбутніх учителів природничих наук важливе місце займає курс загальної фізики, яка для даних спеціальностей забезпечує фундаментальну, наукову, професійну та практичну підготовку.

Проблемі фахової підготовки майбутнього вчителя фізики приділено увагу в працях П. Атаманчука, Л. Благодаренко, Г. Бушка, С. Величка, В. Заболотного, О. Іваницького, А. Касперського, М. Мартинюка, О. Мартинюка, Н. Подопригори, М. Садового, І. Сальник, В. Сергієнка, О. Трифонової, В. Шарко, М. Шута та ін. У дослідженнях О. Аріас, І. Богданова, С. Гільміярової, Л. Матвєєвої, О. Петрової, А. Сільвейстра, Н. Стучинської, Б. Суся, Г. Шишкіна та ін. розглянуто підготовку з курсу фізики студентів нефізичних спеціальностей.

 З урахуванням цілей і завдань, які ставляться перед вивченням курсу загальної фізики для студентів нефізичних спеціальностей, науковці (О. Аріас, І. Богданов, С. Гільміярова, О. Петрова, Н. Стучинська та ін.) звертають увагу на такі основні моменти, як: структура та його зміст; методи форми та засоби навчання; створення програм, підручників, посібників, методичних розробок, електронних комплексів тощо. Вважаємо, що такий процес повинен бути неперервним.

На нашу думку, побудова змісту курсу загальної фізики для майбутніх учителів природничих наук передбачає виділення в ньому головного, фундаментального, тобто провідних ідей, теорій, законів, загальних понять, які безпосередньо впливають на відбір і розміщення всього навчального матеріалу. Незважаючи на значну кількість годин (720 годин / 24 кредити), які відводяться на вивчення курсу загальної фізики, для розуміння фізичних теорій і законів необхідно ретельно підбирати навчальний матеріал, який мав би не тільки науковий або навчальний зміст, а ще й носив фаховий, розвивальний та виховний характер.

Під час відбору навчального матеріалу з фізики, необхідно враховувати не тільки вимоги до формування єдиної системи природничо-наукових знань, але й однакового підходу до пояснення всіх законів, явищ, процесів природи з точки зору забезпечення світоглядної функції для формування єдиної природничої-наукової картини світу.

Погоджуємося з думкою автора [2], що для підвищення якості підготовки майбутніх учителів нефізичних спеціальностей необхідне здійснення єдиного підходу до викладання різних дисциплін, їх відповідності сучасним вимогам суспільства, структурування навчального матеріалу, єдиного концептуального підходу до конструювання змісту навчальних дисциплін та методології їх вивчення. Якість професійної підготовки майбутніх учителів нефізичних спеціальностей значно підвищується, якщо зміст курсу фізики орієнтовано на формування уявлень про явища природи, об’єкти сучасної техніки та технологій. Думку щодо структури та змісту курсу з фізики ми перенесемо і на навчання курсу загальної фізики майбутніх учителів природничих наук.

Слід зазначити, що у фаховій підготовці майбутніх учителів природничих наук фізична освіта займає чільне місце, а дисципліна «Загальна фізика» є однією із основних дисциплін циклу професійної підготовки. Відповідно до теорій та законів фізика введена як обов’язкова базова дисципліна для майбутніх учителів природничих наук. Головним завданням вивчення курсу загальної фізики студентами природничих спеціальностей педагогічних університетів є: ознайомлення з основними фізичними явищами і законами; поєднання матеріалу, що вивчається, з практичною та фаховою діяльністю; формування у студентів мотиваційної сфери та основ природничо-наукового мислення і світогляду [1, с. 88].

Аналіз літературних джерел та Інтернет ресурсів переконує в тому, що проблема навчання курсу загальної фізики майбутніх учителів природничих наук поки що не вивчена в багатьох аспектах і потребує значних досліджень. На нашу думку, необхідно розробити модель методичної системи навчання курсу загальної фізики майбутніх учителів природничих наук, яка буде задовольняти вимогам до підготовки сучасного фахівця як у дидактичному так, і в методичному плані. Урахування цих положень допоможе нам забезпечити належну підготовку студентів не тільки з курсу загальної фізики, але й відповідну професійну підготовку зокрема.

Список джерел

  1. СільвейстрА.М. Теоретико-методичні засади навчання фізики майбутніх учителів хімії і біології: дис. … доктора пед. наук: 13.00.02 / Анатолій Миколайович Сільвейстр. – Кропивницький, 2017 – 633с.
  2. Шишкін Г.О. Вплив змісту курсу фізики на якість підготовки майбутніх учителів технологій / Г.О. Шишкін // Зб. наук. пр. Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія педагогічна. – Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2016. – Вип.22: Дидактичні механізми дієвого формування компетентісних якостей майбутніх фахівців фізико-технічних спеціальностей. – С.117–119.

Відомості про авторів

Сільвейстр Анатолій Миколайович - доктор педагогічних наук, доцент, професор кафедри фізики і методики навчання фізики, астрономії Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського.

Моклюк Микола Олексійович - кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри фізики і методики навчання фізики, астрономії Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського.