ТВОРЧІ ЗАВДАННЯ З ФІЗИКИ ДЛЯ ОРГАНІЗАЦІЇ ІНОВАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

УДК: 373.5.091.313:53(06)

Запорізький національний університет

Андрєєв Андрій, Мелешко Олена, Тихонська Наталія

Вміння підбирати або розробляти авторські творчі завдання для організації пошукової (зокрема, інноваційної) діяльності учнів у процесі їх навчання є важливою складовою професійної компетентності майбутнього вчителя фізики [1]. Ці завдання мають бути відкритими, тобто такими, що не мають наперед відомого розв’язку, а самих розв’язків може бути декілька. Ґрунтуючись на запропонованих А. В. Хуторським етапах розроблення відкритих евристичних завдань [2], авторами запропоновано методичні особливості створення завдань для організації інноваційної діяльності учнів у навчальному процесі з фізики:

  1. В основі відкритого завдання для організації інноваційного пошуку учнів має бути певний освітній об’єкт (наприклад, вимірювальні прилади, демонстраційні пристрої, способи вимірювання фізичних величин).
  2. Визначення форми організації навчання, у процесі якої розв’язання конкретного завдання має досягти найбільшого педагогічного ефекту. Конкретними формами діяльності учнів можуть бути: практикум з розв’язування задач, лабораторне заняття, урок-вікторина, факультативне або гурткове заняття, тощо.
  3. Конкретизація освітнього продукту, що має бути створений у завданні (теоретична залежність, схема досліду або демонстрації, експериментальна установка для проведення досліду, вимірювальний прилад тощо).
  4. Вказівки на методи дослідження (в явній або опосередкованій формі). Часто у відкритих завданнях подаються можливі способи досягнення результату.
  5. Запис відкритого завдання в загальному (структурованому) вигляді. Потрібно виділити об’єкт завдання, вказати види учнівської діяльності (теоретичні розрахунки, вимірювання, демонстрація, конструювання, удосконалення тощо) та вказати тип передбачуваного освітнього продукту.
  6. Формулювання умови завдання, що має бути зрозумілим та цікавим для учня.
  7. Визначення назви завдання.

Розглянемо види творчих завдань для організації інноваційної діяльності учнів у навчанні фізики, а також виділимо їх джерельну базу. За змістом творчі завдання для організації інноваційної діяльності можна умовно віднести до теоретичних, експериментальних, винахідницьких, конструкторських задач.

За допомогою теоретичних задач можна спрямувати творчу діяльність учнів на визначення певних фізичних величин, пошуку теоретичних залежностей між величинами, отримання оптимальних параметрів системи тощо.

Експериментальні задачі передбачають проведення експериментальних досліджень за допомогою зазначеного в умові обладнання: вимірювання певних фізичних величин, отримання експериментальних залежностей, дослідження характеристик діючих моделей, експериментальних зразків.

Винахідницькі задачі передбачають удосконалення існуючих або розробку нових пристроїв (наприклад, вимірювальних приладів, експериментальних та демонстраційних пристроїв) та способів (способів вимірювання фізичних величин, способів демонстрації явищ та ефектів тощо). Розв’язування цих задач може перетворитися у довгострокові науково-дослідницькі роботи, результатами яких можуть стати і справжні винаходи.

У конструкторських задачах пропонується виготовити певний пристрій (за наведеною схемою, кресленням, описом). Часто необхідно також самостійно підібравши оптимальні матеріали, деталі, вузли пристрою. Педагогічна цінність таких задач, насамперед, полягає у розвитку моторних умінь і навичок учнів. Крім того, у багатьох учнів викликає непідробний інтерес саме створення конкретних технічних пристроїв (вимірювальних приладів, діючих моделей та макетів пристроїв тощо).

Отже, для організації пошукової (зокрема, інноваційної) діяльності учнів у процесі навчання фізики вчитель може використовувати та розробляти авторські творчі завдання, які за змістом можуть бути теоретичними, експериментальними, винахідницькими, конструкторськими задачами. Джерельною базою цих завдань є: збірники відкритих (творчих) задач; система завдань, що сформульовані на основі традиційних навчальних фізичних задач; система завдань, що виокремлені у процесі інноваційної діяльності учнів.

Пріоритетні напрями подальшої роботи пов’язані зі створенням циклу творчих завдань структурованих за розділами шкільного курсу фізики.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Андрєєв А. М. Підготовка майбутнього вчителя фізики до організації інноваційної діяльності учнів у навчальному процесі : монографія. Запоріжжя : Статус, 2018. 380 с.
  2. Хуторской А. В. Методика личностно ориентированного обучения. Как обучать всех по-разному?: пособие для учителя. Москва: ВЛАДОС-ПРЕСС, 2005. 383 с.

 

ВІДОМОСТІ ПРО АВТОРІВ

АНДРЄЄВ Андрій Миколайович – доктор педагогічних наук, доцент, професор кафедри загальної математики Запорізького національного університету.

МЕЛЕШКО Олена Миколаївна – студентка 4 курсу математичного факультету Запорізького національного університету.

ТИХОНСЬКА Наталія Іванівна – кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри прикладної фізики і наноматеріалів Запорізького національного університету.