БЕЗПЕЧНЕ ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЕ ЯК НЕОБХІДНА УМОВА НАВЧАННЯ, СОЦІАЛІЗАЦІЇ ТА САМОРЕАЛІЗАЦІЇ ДИТИНИ

Донецький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти

Кітова Ольга

Сьогодні сучасні технологічні та інноваційні процеси в суспільстві супроводжуються поширенням інфекційних хвороб, природніми та техногенними негараздами, побутовим, виробничим та шкільним травматизмом. Це обумовлює необхідність запобігання небезпекам, зокрема на рівні освіти. У зв’язку з цим одним із завдань освіти є формування культури безпеки здобувачів освіти та педагогічних працівників, розвиток їх працеохоронної компетентності, забезпечення та дотримання вимог безпечного освітнього середовища.

Відповідно до Конституції України людина, її життя і здоров’я, недоторканість і безпека визначені найвищою соціальною цінністю. Одним із понять, визначеним Законом України про повну загальну середню освіту є безпечне освітнє середовище, як сукупність умов у закладі освіти, що унеможливлюють заподіяння учасникам освітнього процесу фізичної, майнової та моральної шкоди, зокрема внаслідок недотримання вимог санітарних, протипожежних і будівельних норм і правил, а також психологічного насильства, приниження тощо [1]. Сучасне освітнє середовище, яке забезпечить необхідні умови, засоби і технології для навчання учнів, освітян, батьків визначено одним із дев’яти компонентів НУШ [2].

Прийняття Концепції НУШ, передбачає докорінне реформування загальної середньої освіти, реалізацію права дітей на якісну освіту в сфері здоров’я й безпеки та забезпечення навчання учнів на основі розвитку життєвих навичок, підготовки педагогічних працівників на засадах компетентнісного підходу, створення безпечного до дитини освітнього середовища.

Враховуючи сучасну державну політику в галузі освіти Представництво Дитячого фонду ООН в Україні в 2016 р. представило МОН України концептуальну записку «Безпечні школи в Україні», в якій запропонувало можливі компоненти програмного підходу до створення безпечних шкіл (http://autta.org.ua/ua/materials/Shkilni-umovy/).

Наслідком цього стало створення міжсектральної та регіональної груп з питань адаптації та пілотування концепції «Безпечна школа» у пілотних закладах Донецької та Луганської областей.

На прохання МОН ця група розробила концепцію «Безпечної та дружньої до дитини школи», Представництво ЮНІСЕФ в Україні забезпечило ресурси для впровадження відповідного проекту в навчальних закладах Донецької та Луганської областей [3]. Листом МОН № 1/9 – 204 від 04.04.2018 р. було затверджено план заходів щодо реалізації спільного проекту «Безпечна і дружня до дитини школа» (БДДШ).

Залучення до проекту, ознайомлення з концептуальною рамкою БДДШ (стандартами, параметрами та еталонними показниками стандартів), здійснення експрес-оцінювання учасниками освітнього процесу (учнями, вчителями, батьками, дирекцією закладу освіти тощо) дає можливість визначити рівень «безпечності» закладу освіти та узнати його сприйняття зацікавленими сторонами. 

Детальний аналіз закладу освіти  за визначеними стандартами «Захисне та сприятливе середовище», «Комфортне психосоціальне середовище», «Навчання дітей і дорослих на основі життєво важливих компетентностей», «Ефективне управління школою»  дає можливість:

-  побачити недоліки шкільної політики з цих питань та розробити план дій для покращення ситуації з залученням зацікавлених сторін;

- сформувати план забезпечення необхідними ресурсами (підготовка вчителів, покращення санітарно-гігієнічних умов, закупівля навчальних матеріалів тощо);

- проводити постійний моніторинг процесу впровадження прийнятого плану та аналізувати причини відхилення від нього.

Експрес оцінку закладу освіти можна здійснити зареєструвавшись на порталі Превентивної освіти (Онлайн-курси, експрес оцінювання. URL:  http://autta.org.ua/).

Відповідно до концептуальної рамки БДДШ цикл удосконалення закладу освіти передбачає:

  • експрес оцінку закладу освіти основними учасниками освітнього процесу на відповідність еталонній моделі;
  • детальний аналіз і планування змін в закладі освіти;
  • забезпечення ресурсами для навчання, моніторингу та оцінки;
  • впровадження, моніторинг і оцінка заходів щодо вдосконалення школи [3].

В інформаційному забезпеченні проекту БДДШ зазначено, що результати самооцінюювання школи не  мають використовуватися для перевірки та покарання співробітників, а необхідні для виявлення сильних і слабких сторін закладу освіти, сфер в яких він має вдосконалюватися.

Отже, створення безпечного освітнього середовища є одним із принципів сучасної освіти та НУШ та можливе завдяки наступним умовам:

  • поширенню системи консультативно-роз’яснювальної та просвітницької роботи серед педагогічних працівників, спрямованої на розвиток їх фахової компетентності щодо працеохоронної та безпеко-орієнтованої діяльності;
  • впровадженню в освітній процес принципів і стандартів БДДШ, як базових для закладів освіти;
  • формуванню мотивації педагогічних працівників щодо необхідності застосування комплексного підходу у створенні безпечного освітнього середовища (за допомогою інструментарію проекту БДДШ).

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Закон України про повну загальну середню освіту. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20 (дата звернення: 18.04.2020).
  2. Концепція «Нова українська школа». URL: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/media/reforms/ukrainska-shkola-compressed.pdf (дата звернення: 21.05.2020).
  3. Безпечна і дружня до дитини школа : Базова інформація про проект. Концептуальна рамка.  URL: http://autta.org.ua/files/files/%B2%ED%F4%EE%F0%EC%E0%F6%B3%FF%20%EF%F0%EE%20%EF%F0%EE%E5%EA%F2%20% (дата звернення 21.05.2020).