ВИКОРИСТАННЯ МОБІЛЬНИХ ДОДАТКІВ ДЛЯ ВИЗНАЧЕННЯ РОСЛИН У ПРИРОДНИЧІЙ ОСВІТІ

Національний центр «Мала академія наук України»

Білик Жанна, Шаповалов Євгеній, Шаповалов Віктор

Використання смартфону у сучасному навчальному процесі має значний дидактичний потенціал. Цей засіб дозволяє візуалізувати навчальний матеріал, залучати учнів до досліджень, підвищувати мотивацію учнів до навчання [1, 2]. Сучасні освітні напрями передбачають персоналізацію та забезпечення процесу дослідження, що може бути досягнуто при використанні у навчальному процесі можливостей мобільних телефонів. Найбільшу перспективу має використання мобільних додатків в експедиційних дослідженнях з напрямку, де важливо забезпечити персоналізацію. В процесі експедиції учні стикаються з питанням ідентифікації об’єктів, до чого повинні звертатись до вчителя за допомогою, що погіршує персоналізацію. Використання мобільних додатків з метою ідентифікації рослин дозволить підвищити персоналізацію як в рамках експедиційних досліджень, так і залучити учнів до дослідження у позашкільний час. Існує близько 10 додатків, які можна використовувати для ідентифікації рослин. Ці мобільні додатки можна розділити на три групи, такі як:

  • ідентифікатори рослин, які можуть аналізувати фотографії в режимі реального часу (наприклад, Google Lens, PlantNet, Flora Incognita, PlantSnap, Picture This).
  • інтерактивні визначники рослин, що дозволяють ідентифікувати рослини вручну. Класифікатор рослини зазвичай містить зображення та інформацію про вид рослини (нариклад, Флорист-Х та Що таке квітка).
  • програми для догляду за рослинами (менеджер по кімнатних рослинах).

Враховуючи, що найбільшим потенціалом для використання володіють додатки-ідентифікатори рослин в режимі реального часу, то вони були і обрані в якості об’єкта дослідження. Ми проаналізували 6 мобільних додатків для ідентифікації рослин за такими параметрами: простота завантаження, зручність використання, насиченість необхідною навчальною інформацією, точність у класифікації видів рослин.

Найбільш зручними до використання є мобільні додатки Google Lens, Flora Incognita, PlantNet LeafSnap. Але останній застосувати під час навчального процесу не можна, оскільки він містить надмірний рекламний контент.  Flora Incognita та PlantNet правильно ідентифікують лише 71% рослин та 55%, відповідно. Цей показник для  Google Lens становить 92,6%, що значно вище, ніж у об’єктів даного дослідження. Враховуючи результати, для проведення польових досліджень рослин доцільним є використання Google Lens. В разі якщо інтерфейс Google Lens не подобається, то доцільним є використання Flora Incognita. Інші мобільні додатки не можуть бути рекомендовані до використання в навчальному процесі.

Доцільно відзначити, що деякі мобільні додатки мають розширені можливості. Так, PlantNet включає в себе елементи соціальної мережі та надає ряд можливостей, наприклад, обмін фотографіями рослин, зокрема, тих які не вдалось ідентифікувати. Seek пропонує учасниками систему мотивації, що передбачає отримання нагород за виконання завдань (archives) та наявність щодених «місій» до виконання та дозволяє брати участь у міжнародних та національних натуралістичних проектах.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Martín-Gutiérrez, J., Fabiani, P., Benesova, W., et al. Augmented reality to promote collaborative and autonomous learning in higher education. Computers in Human Behavior. 2015. Vol. 51. C. 752–761.
  2. Kinateder, M., Ronchi, E., Nilsson, D., et al. Virtual Reality for Fire Evacuation Research. Proceedings of the 2014 Federated Conference on Computer Science and Information Systems. 2014. Vol. 2. C. 313–321