СТВОРЕННЯ ДОВІДНИКА «ІНТЕРАКТИВНІ ТЕХНОЛОГІЇ НАВЧАННЯ» У СИСТЕМІ ДИСТАНЦІЙНОЇ ОСВІТИ

Анатолій Турчак, Наталія Токар
(м. Кіровоград, Україна )

В статті розкрито механізм укладання довідника «Інтерактивні технології навчання» для студентів факультету фізичного виховання на сайті Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка, створеного на основі Вікі-технології КДПУ-Вікі. У довіднику передбачено участь студентів у підготовці конспектів уроків або їх фрагментів з прикладами застосування інтерактивних методів на уроках фізичної культури. Для ознайомлення студентів з Вікі-технологією і особливостями роботи з довідником розроблені декілька інструкцій та передбачається майстер-клас «Використання Вікі-технології».

Ключові слова: інтерактивні технології навчання, Вікі-технології, Вікі-сервіс, спеціалізований  Інтернет-сайт, інноваційне освітнє середовище, дистанційна освіта, електронні ресурси, онлайн-довідник.

В статье раскрыт механизм создания справочника «Интерактивные технологии обучения» для студентов факультета физического воспитания на сайте Кировоградского государственного педагогического университета имени Владимира Винниченка, созданного на основе Вики-технологии КГПУ-Вики. В справочнике предусмотрено участие студентов в подготовке конспектов уроков или их фрагментов с примерами применения интерактивных методов на уроках физической культуры. Для ознакомления студентов с Вики-технологиями и особенностями работы со справочником разработаны несколько инструкций и предполагается мастер-класс «Использование Вики-технологии».

Ключевые слова: интерактивные технологии обучения, Вики-технологии, Вики-сервис, специализированный Интернет-сайт, инновационаяобразовательная среда, дистанционное образование, электронные ресурсы, онлайн-справочник.

In the article are described the mechanism of conclusion of reference book «Interactive technologies of studies» for the students of faculty of physical education on the site of the Kirovograd state pedagogical University, created on the basis of Wікі-technology KSPU. The handbook provides students participated in the preparation of summaries of lessons or fragments examples use interactive methods in physical education classes. To familiarize students with wiki technology and features works of reference developed several guidelines and assumed workshop "Using Wiki technology."

Keywords: interactive learning technologies, Wiki technology Wikis service, dedicated Internet site, an innovative learning environment, distance education, electronic resources, online Directory,on-line-reference book.

Актуальність. На сучасному етапі концептуальні положення стратегії реформування системи освіти в Україні відображаються в таких нормативно-правових документах: «Національна доктрина розвитку освіти України у ХХІ столітті», « Національна стратегія розвитку освіти в Україні на період до 2021 року»,законах України – «Про освіту» та «Про вищу освіту». Спрямованість модернізації системи вищої освіти на підвищення якості освітніх послуг, оновлення змісту і форм організації навчально-виховного процесу сприяє реалізації стратегічних завдань професійної підготовки фахівців. Питання підвищення якості професійної підготовки майбутнього вчителя було і залишається предметом особливої уваги провідних учених та педагогічної громадськості.

Сучасний етап науково-педагогічних досліджень характеризується подальшим пошуком нових ефективних варіативних систем, моделей, інноваційних технологій і методик покращення рівня якості професійної підготовки фахівців у галузі фізичної культури і спорту, особливо сьогодні, у період входження України до європейського освітнього простору.

Метою даної статті є визначення особливостей підготовки майбутніх вчителів фізичної культури до використання інтерактивних технологій, що передбачає: проведення огляду сучасних інтерактивних технологій та проектування на його основі онлайн-довідника «Інтерактивні технології навчання».

Аналіз психологічної та педагогічної літератури переконує в тому, що предметом уваги науковців були проблеми, пов’язані з професійною підготовкою майбутніх фахівців у вищій школі. Це – дослідження А. Алексюка, С.Гончаренка, В.Гриньової, Р.Гуревича, І.Зязюна, Н.Кічук, Л.Кондрашової, Р.Кузьменко, Н.Миропольської, Н.Мойсеюк, Н.Ничкало, О. Олексюк, О.Савченко, М.Сметанського, О.Сухомлинської, Г.Тарасенко, Л.Хомич, Г.Шевченко, Я.Цехмістер та ін.

Привертають увагу дослідження підготовки вчителів у працях зарубіжних учених, зокрема К.Ангеловськи, Дж.Брауна, К.Картера, Д. Каца, К.Кларка, К.Левіна, Г.Сайкса, М.Сміта, Л.Шульмана та ін. Цінними в дослідженнях цих учених є ідеї та концепції формування соціальної установки вчителя в його професійній діяльності.

Теоретичний і дидактичний аспекти нових технологій навчання вже достатньо розроблені та висвітлені в роботах М.Башмакова, В.Безпалька, Л.Буркової, В.Лозової, Г.Селевка та інших вітчизняних і зарубіжних науковців.

Водночас, упровадження зазначених технологій у педагогічну практику просувається досить повільно через недосконалість сучасних технологій управління освітою загалом і технологій управління процесом упровадження інновацій, зокрема, таких, які б відповідали потребам освіти сьогодення.

Проблема готовності особистості до різних видів діяльності широко висвітлена в роботах Б.Ананьєва, А.Асмолова, І.Зимньої, М.Даниленко, М. Левітова, О.Леонтьєва, А.Линенко, С.Рубінштейна, А. Смирнова, А.Старєвої, Т.Тихонової, Д.Узнадзе, І.Якиманської, М.Даниленко та ін.

Приступаючи до вивчення і аналізу практики підготовки майбутніх вчителів фізичної культури до застосування інтерактивних технологій навчання в майбутній професійній діяльності, вважаємо за необхідне передусім розкрити суть поняття професійної підготовки.

Поняття професійної підготовки спеціалістів було в центрі наукових інтересів багатьох науковців: С.Архангельского, І.Богданової, А.Булди, В. Галузинського, О.Глузмана, О.Грішнової, Т.Десятовa, І.Дичківської, І. Зязюна, Н.Кузьміної, І.Лернера, А.Ліненко, С.Максименко, Н.Ничкало, О. Пєхоти, Б.Поруса та ін.

Виклад основного матеріалу. В зв’язку з інтеграцією України до європейського простору, та приєднанням країни до болонського процесу необхідна модернізація освітньої діяльності відповідно до європейських умов. Це повинно призвести до мобільності навчання і працевлаштування та підвищення конкурентоспроможності фахівців з вищою освітою, що в свою чергу потребує використання більш досконалих навчальних технологій. Досягнення в галузі інформаційно-комунікаційних технологій забезпечують необхідні технічні можливості для розробки та впровадження в систему освіти сучасних інформаційних технологій. Найбільш істотним внеском у вирішення цих завдань є застосування автоматизованих систем навчання і контролю знань майбутніх педагогів.

Останнім часом у вищих навчальних закладах широко використовуються інформаційні технології на основі комп’ютерних мереж, що пояснюється перш за все необхідністю оперативного обміну навчально-методичною і науковою інформацією. Організація навчального процесу з використанням середовища Інтернет, що дозволяє створювати інтерактивні навчальні матеріали, знаходить застосування не тільки в системі дистанційної освіти, але і у підготовці студентів денної форми навчання та активно впроваджується в навчальний процес. Однак системи дистанційного навчання ще не знайшли достатнього поширення в Україні.

Мережеві технології базуються на поєднанні дистанційних і інформаційних технологій навчання, реалізованому на базі комп'ютерних засобів та електронних ресурсів Інтернет. Вітчизняні та зарубіжні вчені досліджували різноманітні аспекти теорії і практики дистанційного навчання, розробки та застосування засобів на основі інформаційних технологій (Д. Андерсон, Е. Доунс, А. Огур, А. Андрєєв, П. Підкасистий, Є. Полат, В. Биков, В. Олійник, В. Рибалка, С. Пейперт, Л. Білоусова та ін.).

Суровов О.А. [4] розглядає використання інтерактивних технологій навчання на прикладі спецiалiзованого Iнтернет-сайту в процесі підготовки майбутніх вчителів фізичної культури.

Омельяненко Г.А. [3] у статті «Особливості педагогічної взаємодії в умовах інформаційно-навчального середовища у професійній підготовці майбутніх фахівців з фізичного виховання і спорту» розкриває проблеми створення та особливості педагогічної взаємодії в умовах інформаційно-навчального середовища, підвищення якості освіти у галузі фізичної культури і спорту. Це здійснюється шляхом використання інформаційно-комп’ютерних технологій, інтерактивних методів навчання, мультимедійних засобів, впровадження електронних засобів навчання, комп’ютерних навчальних програм. У статті відзначається, що тенденції розвитку суспільства вимагають невідкладного вирішення проблеми випереджувального розвитку системи освіти на основі інформаційних технологій.

Ю.В. Драгнєв [1] акцентує увагу на застосуванні інформаційних технологій у процесі професійного становлення майбутнього вчителя фізичної культури. Розкривши важливість застосування інформаційних технологій у процесі професійного становлення майбутнього вчителя фізичної культури він зазначає, що досліджувана проблема потребує належної уваги з боку дослідників різних галузей науки: психології, філософії, соціології, професійної педагогіки, фізичної культури і спорту тощо.

Аналіз педагогічної теорії свідчить про істотне зростання кількості досліджень, присвячених проблемі створення та функціонування інноваційного освітнього середовища (Л. Ващенко, Л. Даниленко, Г. Єльникова, Л. Карамушка та інші). Проте сучасній теорії та методиці виховання бракує фундаментальних досліджень з питань організації освітнього середовища.

Проблемами створення інноваційного освітнього середовища в процесі професійної підготовки майбутнього вчителя цікавляться Шапран О.І. та Шапран Ю.П. [5]. У своєму дослідженні вони виділяють матеріально-технічний компонент формування інноваційного освітнього середовища, який передбачає наявність у регіоні певної інноваційної інфраструктури, до якої належать заклади освіти та науково-методичні установи, бібліотеки, інформаційні центри, організації, які в межах певної території спроможні подати допомогу закладу освіти в реалізації інноваційних проектів. Кожен освітній заклад має власний матеріально-технічний потенціал для створення інноваційного освітнього середовища. Основна увага в сучасних освітніх закладах приділяється розвитку інформаційного освітнього середовища за допомогою впровадження інформаційних технологій в освіту на всіх її рівнях. У Кіровоградському державному педагогічному університеті до складу інформаційного освітнього середовища входить сайт, створений на основі Вікі-технології КДПУ-Вікі (http://wiki.kspu.kr.ua). Зважаючи на простоту використання Вікі-ресурсів, на доступність для колективної роботи над текстом та широкі можливості доступності матеріалів в мережі Інтернет, ми обрали КДПУ-Вікі для реалізації онлайн-довідника «Інтерактивні технології навчання».

Можливості й способи використання Вікі-технології у педагогічній практиці висвітлено в публікаціях Е.Д. Патаракіна, Е.Ю. Кулик, Н.В. Дягло, Г.В. Стеценко та ін.

Вікі-сервіс – це сайт, що дозволяє своїм відвідувачам редагувати матеріали, що вже на ньому розміщені, створювати посилання на інші сторінки, відкривати свої сторінки (на Вікі вони називаються статтями), обговорювати публікації, що цікавлять [2].

Переваги сервісів, які працюють на основі Вікі-технології:

  • для редагування тексту на Вікі-сайті не потрібне знання HTML (мови розмітки гіпертексту);
  • наявність власної мови розмітки, що, на відміну від мови HTML, більш проста й зручна у використанні, наприклад, щоб певний текст взяти в штрихову блакитну рамку, перед ним треба вставити пробіл;
  • для введення й редагування матеріалу використовується простий on-line редактор;
  • внесені виправлення негайно відображаються на сайті, не потрапляючи на попередню перевірку в руки редактора або адміністратора сайту;
  • у середовищі on-line редактора присутня панель інструментів, що робить написання й форматування тексту справою не більш складною, ніж у Word;
  • Вікі-системи дозволяють стежити за всіма змінами на сайті;
  • існує місце для дискусії щодо будь-якого опублікованого матеріалу (зверху кожної статті є вкладка „Правити”);
  • можливість присвоїти статті певну категорію дозволяє миттєво знаходити матеріали, що належать до цієї категорії;
  • украй корисні при складанні документації, повній гіперпосилань, та інформації енциклопедичної направленості.

Зовнішній вигляд довідника «Інтерактивні технології навчання» показано на малюнку 1. З малюнку видно структуру створеного довідника, де використано такі популярні на сьогодні класифікації інтерактивних технологій та методів навчання:

  • методи і прийоми інтерактивного навчання (класифікація О.І.Пометун , 2007);
  • технології інтерактивного навчання (класифікація О. Пометун, Л. Пироженко, 2003);
  • інтерактивні методи навчання (класифікація Т.Г. Хащенко, О.В. Макарова, 2011);
  • інтерактивні технології (за ред. П. Шевчука, П. Фенриха, 2005);
  • інтерактивні методи навчання у вищій школі (класифікація О.І.Січкарук , 2006).

r4

Малюнок 1. Зовнішній вигляд довідника «Інтерактивні технології навчання»

Ще одна причина чому ми обрали саме сервіс на основі Вікі-технології для створення онлайн-довідника «Інтерактивні технології навчання» – це можливість колективної роботи над формуванням освітніх інформаційних ресурсів. Саме таку колективну роботу студентів над створенням довідника й передбачено нами в даному проекті. Поки, що сторінки нашого довідника не заповнені. Ми розробили лише гіпертекстову його структуру. Подальша робота над довідником, підбір методів, технологій та прийомів інтерактивного навчання, а також прикладів їх використання на уроках фізичної культури передбачає активну участь студентів. Наприклад, розглянемо статтю онлайн-довідника «Інтерактивні технології навчання» з назвою «Прийоми і методи створення позитивної атмосфери навчання й організації комунікації учнів». У цій статті нами у вигляді таблиці представлено список інтерактивних методів та прийомів , які використовуються для створення позитивної атмосфери навчання й комунікації учнів (за класифікацією О.Пометун). У другому стовбці таблиці передбачено введення прикладів застосування відповідного методу або прийому на уроці фізичної культури (мал. 2).

r5

Малюнок 2. Фрагмент сторінки довідника «Інтерактивні технології навчання», на якій передбачена робота студентів

Для забезпечення коректної роботи з онлайн-довідником «Інтерактивні технології навчання» нами створена Вікі-стаття, що містить інструкцію по заповненню довідника (мал. 3).

r6

Малюнок 3. Інструкція створення контенту до онлайн-довідника «Інтерактивні технології навчання»

Такий онлайн-довідник «Інтерактивні технології навчання» впроваджено у навчальний процес факультету фізичного виховання Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка під час викладання дисципліни «Новітні технології у фізичному вихованні». Навчальний курс «Новітні технології у фізичному вихованні» вивчається студентами спеціальності «Фізичне виховання» на V курсі під керівництвом кандидата педагогічних наук, старшого викладача Маркової Олени Віталіївни.

Для ознайомлення студентів V курсу з особливостями Вікі-технології нами організовано майстер-клас «Використання Вікі-технології». До проведення майстер-класу залучено викладачів кафедри інформатики, які викладають «Основи інформаційних технологій» на факультеті фізичного виховання.

Під час майстер-класу студенти зареєструвались на сайті КДПУ-Вікі, створили та заповнили собі власні сторінки, прийняли участь у створенні колективної статті (кожен додав себе до списку учасників проекту), ознайомились з структурою онлайн-довідника «Інтерактивні технології навчання» та інструкцією зі створення матеріалів для довідника.

Для учасників майстер-класу «Використання Вікі-технології» було розроблено коротку інструкцію по роботі з Вікі-КДПУ.

Головну сторінку майстер-класу «Використання Вікі-технології» із списком учасників показано на малюнку 4. Також її можна переглянути на Головній сторінці сайту КДПУ-Вікі (http://wiki.kspu.kr.ua)у розділі «Проекти».

r7

Малюнок 4. Вигляд сторінки майстер-класу

 «Використання Вікі-технології»

Висновок. В результаті проведеного дослідження сучасних інтерактивних технологій та методів навчання нами встановлено наступне: по-перше, у педагогічній практиці немає єдиного підходу до класифікації інтерактивних технологій та методів навчання, різні автори по різному підходять до їх групування та класифікації; по-друге, велике розмаїття інтерактивних технологій та методів навчання створюють проблему представлення цілісної картини інтерактивних технологій навчання. На нашу думку, створення такого цілісного ресурсу забезпечить якісно новий рівень вивчення інтерактивних технологій та призведе до більш ефективного їх застосування майбутніми фахівцями.

Для вирішення цієї проблеми, нами з використанням Інтернет-технології Вікі (Wiki) спроектовано гіпертекстовий онлайн-довідник «Інтерактивні технології навчання», який містить найбільш повний перелік інтерактивних технологій та методів навчання. У довіднику передбачено участь студентів у створенні конспектів уроків або їх фрагментів з прикладами застосування інтерактивних методів на уроках фізичної культури. Онлайн-довідник «Інтерактивні технології навчання» створено на сайті Вікі-КДПУ та впроваджено у навчальний процес при вивченні курсу «Новітні технології у фізичному вихованні». Для ознайомлення студентів з Вікі-технологією і особливостями роботи з довідником розроблені декілька інструкцій та передбачається майстер-клас «Використання Вікі-технології».

Бібліографія:

  1. Драгнєв Ю. В. Застосування інформаційних технологій у процесі  професійного становлення майбутнього вчителя фізичної культури [Електронний ресурс] / Ю. В. Драгнєв // Науковий
    вісник Донбасу. – Вип. № 1 (9), 2010. – Режим доступу: http://alma-mater.luguniv.edu.ua/magazines/elect_v/NN10/index.htm.
  2. Живюк І.А. Використання соціального сервісу Вікі у сучасній освіті [Електронний ресурс] / І.А. Живюк // Теорія та методика управління освітою. – Рівне, 2010. – № 4. – Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/e-journals/ttmuo/2010_4/10zhivme.pdf
  3. Омельяненко Г.А Особливості педагогічної взаємодії в умовах інформаційно-навчального середовища у професійній підготовці майбутніх фахівців з фізичного виховання і спорту // Педагогiка, психологiя та медико-бiологiчнi проблеми фiзичного виховання i спорту. – № 8. – 2009. С.116-118. Режим доступу: http://www.sportpedagogy.org.ua/html/journal/2009-08/09ogapts.pdf.
  4. Суровов А.А. Cпециализированный Интернет-ресурс как интерактивная технология в процессе подготовки будущих учителей физической культуры[Електронный ресурс] // Физическое воспитание студентов, Научный журнал. – 2013. – №3. – с. 55. – Режим доступа к журн.: http://lib.sportedu.ru/Press/FVS/2013N3/.
  5. Шапран О.І., Шапран Ю.П. Створення інноваційного освітнього середовища в процесі професійної підготовки майбутнього вчителя / О.І. Шапран, Ю.П. Шапран // Педагогiка, психологiя та медико-бiологiчнi проблеми фiзичного виховання i спорту. – №9. – 2010. С.101-109.Режимдоступу: http://www.sportpedagogy.org.ua/html/journal/2010-09/PP201009.pdf.

Відомості про авторів

Турчак Анатолій Леонідович – кандидат педагогічних наук, професор кафедри педагогіки та освітнього менеджменту, декан факультету фізичного виховання Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка.

Коло наукових інтересів: фізичне виховання учнівської та студентської молоді, професійна підготовка вчителя фізичної культури.

Токар Наталія Миколаївна – кандидат історичних наук, старший викладач кафедри історії України Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка.

Коло наукових інтересів: фахова підготовка та професійний світогляд вчителя ,біографістика, давня і середньовічна історія України.