НАУКОВО – МЕТОДИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРОЦЕСУ НАВЧАННЯ ФАХОВИМ ДИСЦИПЛІНАМ НА ХУДОЖНЬО – ГРАФІЧНОМУ ФАКУЛЬТЕТІ

Надія Шиловцева
Світлана Іноземцева
(Харків, Україна)

Анотація. Стаття присвячена аналізу стану науково-методичного забезпечення процесу навчання фаховим дисциплінам на художньо-графічному факультеті Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди. Особлива увага присвячена розкриттю науково-методичного забезпечення на кафедрах образотворчого мистецтва, дизайну, українського декоративно-прикладного мистецтва і графіки. Визначено проблеми у науково-методичному забезпеченні навчального процесу і шляхи їх розв’язання.

Ключові слова: науково-методичне забезпечення, художньо-графічний факультет, образотворче мистецтво, дизайн, українське декоративно-прикладне мистецтво.

Аннотация. С.В. Иноземцева. Научно–методическое обеспечение процесса обучения профессиональным дисциплинам на художественно-графическом факультете. Статья посвящена анализу состояния научно-методического обеспечения процесса обучения профессиональным дисциплинам на художественно-графическом факультетеХарьковского национального педагогического университета имени Г.С. Сковороды. Особое внимание посвящено раскрытию научно-методического обеспечения на кафедрах изобразительного искусства, дизайна, украинского декоративно-прикладного искусства и графики. Определены проблемы в научно-методическом обеспечении учебного процесса и пути их решения.

Ключевые слова: научно-методическое обеспечение, художественно-графический факультет, изобразительное искусство, дизайн, украинское декоративно-прикладное искусство.

Abstract. S.V. Inozemtseva. Scientific and methodological supply for professional training process at the Faculty of Art and Graphics. The article is devoted to the analysis of scientific and methodological supply for professional training process at the Faculty of Art and Graphics of Kharkov National Pedagogical University named by G.S. Skovoroda. Special attention is given to the description of scientific and methodological supply at departments of visual arts, design, graphics and Ukrainian decorative and applied arts. The problems in scientific and methodological supply for training process and possible solutions are determined.

Key words: scientific and methodological supply, Faculty of Art and Graphics, visual arts, design, Ukrainian decorative and applied arts.

Постановкапроблеми.Одним з найважливіших завдань реформування вищої освіти в Україні є забезпечення її якості. Законом «Про вищу освіту» передбачена система забезпечення якості вищої освіти. Якість освіти забезпечується наявністю необхідних ресурсів для організації освітнього процесу. Учені зазначають, що серед чинників, які забезпечують якість освіти, вагоме місце посідає навчально-методичне забезпечення процесу навчання.

Сучасна технологія навчання та оцінювання знань студентів полягає у переорієнтації їх із лекційно-інформативної на індивідуально-диференційовану організацію самоосвіти. Самостійна робота студентів художньо-графічного факультету регламентується навчальним планом галузі знань «Мистецтво» з кожної дисципліни, де визначено співвідношення обсягів аудиторного часу, індивідуальної та самостійної роботи студентів з певних дисциплін.Відповідно до цього співвідношення аудиторного та поза аудиторного навчання, надзвичайно актуальним є залучення методичних розробок, посібників до організації навчального процесу. Сьогодні пріоритет надається самостійній роботі студентів, саме цим обумовлена необхідність методичних розробок з професійно орієнтованих дисциплін [2].

Аналіз останніх досліджень і публікацій. Питання науково-методичного забезпечення навчального процесу у вищій школі стало предметом вивчення у низці публікацій останніх років. Це питання висвітлюється в публікаціях Балюбаша Я.Я,, Рудницької О.П.

Проте, конкретній проблемі науково-методичного забезпечення процесу навчання фаховим дисциплінам на художньо-графічних факультетах не приділяється належної уваги, що обумовило звернення до зазначеної теми.

Мета написання статті - проаналізувати стан науково-методичного забезпечення процесу навчання фаховим дисциплінам на художньо-графічному факультеті, визначити роль та можливості науково-методичного забезпечення навчального процесу підвищувати якість освіти, виявити проблеми у цьому напрямі та шляхи їх розв’язання.

Виклад основного матеріалу. На художньо-графічному факультеті науково-методичне забезпечення навчального процесу здійснюється викладачами трьох випускаючих кафедр. Проблема методичного забезпечення на факультеті стоїть у центрі уваги колективу. Вона постійно розглядається на кожному засіданні Ради факультету, засіданнях кафедр, а також у контексті роботи методичного семінару «Методика та практика викладання мистецьких дисциплін на факультеті». В межах семінару аналізуються питання, що пов'язані з методикою викладання фахових дисциплін, їх міжпредметні зв'язки.

На кафедрах розробляються науково-методичні комплекси. Вони складаються із робочих програм, планів практичних занять, рекомендованої навчальної, вузькоспеціалізованої літератури (каталоги, альбоми робіт видатних художників та дизайнерів), наукової, методичної літератури та переліку інтернет - ресурсів, питань для підсумкового контролю, тестів тощо.

На кафедрі образотворчого мистецтва викладаються такі фундаментальні дисципліни як «Малюнок», «Живопис», «Композиція», «Історія мистецтв». Навчально-методичним забезпеченням цих дисциплін є рекомендації, теоретико-методичні розробки викладачів до професійно-орієнтованих дисциплін та кращі студентські роботи, що знаходяться у методичному фонді факультету й дипломні проекти випускників.

Наприклад, виконання студентом І курсу такого завдання як «Малювання натюрморту із геометричних предметів у лінійно-повітряній перспективі» вимагає не тільки пояснення щодо розташування та побудови предметів, а й наочного супроводу цій задачі. На основі методичних розробок викладач пояснює композиційні схеми, показує взаємозв'язок головних і другорядних предметів у постановці натюрморту, вказує напрямок головних ліній тощо. Також залучається методичний фонд із кращих студентських робіт.

Кожна дисципліна образотворчого напрямку, кожен модуль і завдання підкріплені відповідними студентськими роботами з методичного фонду кафедри. Цей фонд грає своєрідну роль музею, коли можна переглянути або скопіювати необхідну техніку, передачі форми предмету. Вивчення та копіювання подібних взірців стимулює художньо-професійний розвиток студентів.

Кафедра постійно поновлює свій фонд експонатами. Гіпсові зліпки геометричних форм, обрубовок, напівфігур необхідні для навчання основ рисунку та живопису.

Теоретичні дисципліни «Історія мистецтва» та  «Історія костюму» також забезпечені наочними посібниками на кожну лекцію.

Кафедра дизайну здійснює навчальний процес за трьома напрямками: дизайн реклами, дизайн середовища, моделювання та оздоблення одягу. Спеціалізація «дизайнер-модельєр» спрямована на підготовку майбутніх фахівців у галузі дизайну одягу. Студенти опановують професійно-орієнтовані дисципліни, зокрема матеріалознавство, конструювання та моделювання, технологія виготовлення одягу тощо. Студенти спеціалізації «Дизайн реклами», «Дизайн середовища» навчаються основам графічного дизайну, макетування, аксонометричного проектування, практичному втіленню ескізів у реальному просторовому середовищі (інтер'єрі).

Студенти спеціалізації «Дизайн реклами» навчаються основам графічного дизайну, макетування, проектуванню та їх практичному втіленню. Лише за допомогою самостійних вправ у графічних програмах студент може відчути особливості комп’ютерної графіки та варіації її застосування [1; 4 ].

Кафедра залучає методичні розробки не лише в навчальному процесі, а й при підготовці студентів до конкурсів, олімпіад, творчих виставок та семінарів. До кожної дисципліни розроблені відповідні методичні рекомендації. Зокрема, дисципліна «Методика та практика дизайн-проекту» базується на знаннях основних понять, категорій проектної діяльності, знань у галузі дизайну, принципів формоутворення в дизайні. Методичний матеріал спрямований на забезпечення студентів теоретичними знаннями. Це збагачує їх професійне вміння та навички, допомагає ретельніше виконувати практичні вправи з графічних робіт та проектної графіки. Методичні розробки показують варіанти виконання проектів у пошуках художньо-стилістичного та кольорово-фактурного рішення об'єктів, що проектуються.

За подібним принципом будується вивчення предмету «Технологія виготовлення одягу». Метою навчальної дисципліни є надання студентам знань із сучасних методів виготовлення одягу на базі промислової та індивідуальної технології і методів проектування технологічних процесів організації виробництва та праці.

Вивчення дисципліни супроводжується посібниками, журналами мод, наприклад «Колізіоні», «Ательє», де надається повна інформація з останніх показів мод, творчих планів кутюр'є, новітніх технологій у виробництві тканин та виготовленні одягу, прогресивних методів конструювання. У методичному фонді кафедри використовуються диски з показами колекцій видатних дизайнерів, конкурсів молодих дизайнерів, зокрема, за участю наших студентів.

До вивчення курсу «Технологія виготовлення одягу»залучаються наочні посібники, таблиці з поетапною обробкою вузлів, інструкційно-технологічні карти, зразки деталей одягу. Кінцевою роботою студента з цієї дисципліни є створення колекції сучасного одягу. Більшість цих колекцій є учасниками обласних, всеукраїнських та міжнародних конкурсів модельєрів.

Методичний посібник з дисципліни «Типографіка» містить матеріал з теорії становлення та розвитку шрифтових гарнітур. На нього спираються студенти при підготовці до практичних занять та виконання конкурсних робіт.

Результати організації методичної роботи зі студентами на кафедрі дизайну ми можемо прослідкувати в участі студентів у виставках, форумах, конференціях та дефіле.

Кафедра Українського декоративно-прикладного мистецтва та графіки спеціалізується на викладанні основ декоративно-прикладного мистецтва. Відновлення та збереження місцевих традицій народних художніх ремесел зараз є актуальним питанням. На чільному місці повинні стояти такі засади як відродження національних традицій, оволодіння художніми техніками, вивчення народних ремесел. Методичне забезпечення кожної дисципліни прикладного спрямування розкриває технологію їх виконання у загальноосвітніх навчальних закладах.

Предмети «Батик» та «Український розпис»знайомлять студентів з прийомами розпису тканини, виготовлення писанок та петриківського розпису. Таблиці у методичних посібниках подають весь процес виконання. Різноманітні художні прийоми дозволяють студентам створювати авторські композиції, реалізувати свій творчий потенціал.

Українська витинанка посідає особливе місце у народному мистецтві України. Цей різновид народного мистецтва набув широко розповсюдження завдяки простоті виготовлення. Навчально-методичний посібник з «Витинанки» не лише знайомить з її історичними витоками, а й розкриває методику ведення роботи.

Цікавою для студентів є техніка флористики,яку вивчають на дисципліні «Художня аплікація». Це різновид творчості з використанням сухих квітів, листя, насіння рослин та інших природних матеріалів. Поетапний принцип виконання цієї технології наочно представлено у методичних посібниках з цієї дисципліни.

Однією з форм методичного забезпечення кафедри є кращі дипломні роботи, які розкривають етапи творчої роботи випускників. Це стимулює майбутніх дипломантів до самостійності та креативності у виконанні свого проекту.

Дисципліна «Шкільний курс образотворчого мистецтва та методика його викладання»містить посібники, відео-уроки, кращі приклади робіт студентів з даної теми. Це дозволяє ближче ознайомитися з метою та завданнями образотворчого мистецтва як навчального предмета, розкрити принципи побудови уроків з урахуванням різних вікових категорій дітей, визначити типи уроків та їх місце у шкільній програмі.

Сьогодні школа потребує фахівця, який буде працювати в інформаційному суспільстві. Він повинен володіти усіма формами культурно-інформаційного обміну. Тому наші студенти у процесі навчання користуються такими інформаційними ресурсами, як:

  • сайти державних установ, які розкривають тенденції розвитку

художньої освіти;

  • ресурси певних установ культури і мистецтва — сайти художніх музеїв і міських галерей;
  • ресурси, яківключають арт-новини і пресу в галузі культури та

мистецтва;

  • ресурси, що охоплюють певні жанри і види мистецтв (сайти з образотворчого, декоративно-прикладного мистецтв, дизайну, портфоліо тощо).

Аналіз його стану на художньо-графічному факультеті виявив низку проблем, а саме:

  • недостатній рівень комп’ютеризації навчального процесу та використання інноваційних навчальних технологій;
  • відставання науково-методичного забезпечення самостійної роботи студентів;
  • недостатньо уваги приділяється проблемам професіоналізації знань, що потребує насичення змісту навчання інформацією;
  • поліпшення організаційної роботи з підготовки методичної інформації, наочних матеріалів і формування пізнавального інтересу студента до всього, що пов’язане з його майбутньою професійною діяльністю.

Висновки. Таким чином, здійснений нами аналіз зазначеної проблеми дозволяє наголосити на тому, що важливим чинником підвищення якості навчання є поліпшення навчально-методичного забезпечення освітнього процесу. Для подальшої роботи викладачів факультету в контексті удосконалення методичного забезпечення навчального процесу необхідно:

  • більше уваги приділяти проблемам професіоналізації знань;
  • створювати студентам необхідні умови для виявлення їх творчих можливостей. На факультеті такими умовами можна вважати участь студентів у виставках різних рівнів, дизайн-форумах, розробці проектів з подальшим реальним їх застосуванням, а також отримання грантів;
  • стимулювати творче ставлення самих викладачів до викладання свого предмету і власним професіоналізмом напрацьовувати особистий авторитет серед студентів;
  • в подальшому проводити організаційну роботу з підготовки методичної інформації, матеріалів та наочності.

Список літератури.

  1. Близнюк М. Нові інформаційні технології в мистецькій і дизайнерській освіті (на прикладі Косовського коледжу прикладного та декоративного мистецтва ім. В.І. Касіяна) // Діалог культур: Україна у світовому контексті. Художня освіта: Зб. наук. праць. – Львів: Світ, 2000. – Вип.. 5. – С. 405-414.
  2. Державна національна програма «Освіта». Україна ХХІ століття. – К.: Райдуга, 1994.
  3. Основи викладання мистецьких дисциплін / За загальною ред. О.П. Рудницької. – К., 1998
  4. Трубчанінова Т.Л. До питання запровадження інформаційних технологій у навчальний процес на художньо-графічних факультетах // Педагогіка вищої та середньої школи: Зб. наук. праць №10. – Художньо-педагогічна освіта ХХІ ст.: теорія, методи, технології. – Кривий Ріг: КДПУ, 2005. – С. 270-278.

ВІДОМОСТІ ПРО АВТОРА

Шиловцева Надія Василівна – кандидат економічних наук, професор кафедри економіки Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди.

Іноземцева Світлана Володимирівна - кандидат педагогічних наук, доцент кафедри УДПМ та графіки Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди.